الفرق بين النسختين بتاع: «نظام شمسى»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص تمصير
تعديل
سطر 1:
{{مسح|بالفصحى وليست بالعامية المصرية}}[[ملف:Planets2008.jpg|شمال|390px|thumb|الكواكب و الكواكب الاقزام و علاقتها بالشمس من حيث الحجم (المسافات مش مظبوطه)]]
'''النظام الشمسيالشمسى''' يتكونبيتكون من ال[[شمس]] و [[كوكب|الكواكب]] و بقية الاجسام الاخرىالتانيه المرتبطةالمرتبطه بجاذبية الشمس.
 
الشمس تُعتبر نجمه حجمها متوسط ضمن مجرة درب التبانة.النظام الشمس عدد كواكبه 8 (فى السابق كانت 9 كواكب قبل عام 2006 لما أعادوا تصنيف بلوتو من كوكب و جعلوا اسمه كوكب قزم) و عدد أقماره حوالي 160 قمر طبيعي و فيه عدد كبير جدا وليس معروف من ال[[كويكب]]ات (كواكب صغيره) و النيازك و كميه مهوله من الغبار اللى بين الكواكب.النظام الشمسى عمره حوالى 4.5 ميليار سنه.
الشمس و القمر و الكوكب التي تلمع فى السماء ممكن يرو بالعين المجرده من على الارض و الفلكيين القدماء حسبو و لاحظو و درسو حركاتهم و هذا كان الاساس الذي قام عليه علم الفلك (Astrnomy).اليوم علم الفلك علم معقد و فيه كم هائل من المعلومات عن خصائص و تركيب الاجسام السماويه و حركاتها و المدى الذي وصلت له الادوات فى دراسة النظام الشمسى و اصبحت الامور التي خلف النظام الشمسي ذات مدى بعيد.
 
الشمس تُعتبربتعتبر نجمه حجمها متوسط ضمن مجرة درب التبانةالتبانه.النظام الشمس عدد كواكبه 8 (فى السابق كانتكانو 9 كواكبزمان قبل عام 2006 لما أعادوااعادو تصنيف بلوتو من كوكب و جعلواخلو اسمه كوكب قزم) و عدد أقمارهاقماره حواليحوالى 160 قمر طبيعيطبيعى و فيه عدد كبير جدا وليسو مش معروف من ال[[كويكب]]ات (كواكب صغيره) و النيازك و كميه مهوله من الغبار اللى بين الكواكب.النظام الشمسى عمره حوالى 4.5 ميليار سنه.
الشمس و القمر و الكوكب التياللى تلمعبتلمع فى السماءالسما ممكن يرويتشافو بالعين المجرده من على الارض و الفلكيين القدماءبتوع زمان حسبو و لاحظو و درسو حركاتهم و هذادا كان الاساس الذياللى قام عليه علم الفلك (Astrnomy).اليومالنهارده علم الفلك علم معقد و فيه كم هائلهايل من المعلومات عن خصائصخصايص و تركيب الاجسام السماويه و حركاتها و المدى الذياللى وصلت له الادوات فى دراسة النظام الشمسى و اصبحتالحاجات الاموراللى التي خلفورا النظام الشمسيالشمسى ذاتبقا مدى بعيدكبير جدا.
== التركيب ==
الشمس موجوده فى وسطنص النظام الشمسى و هى اللتياللى تتحكمبتتحكم فى الحركه فىبتاعة كل شيءحاجه فى النظام الشمسى عن طريق الجاذبيه الكبيرة الصادره منهاالمهوله بتاعتها.
كتلة الشمس تمثلبتمثل 99% من كتلة النظام الشمى كله و الـ 1% الباقى متوزع ما بين الكوكب و بقية الاجسام السماويه التانيه.كواكب المجموعه الشمسيه بحسب القرب من الشمس هى:
# [[عطارد]] (ميركورى)
# [[فينوس|الزهرا]] (فينوس)
السطر 16 ⟵ 15:
# [[اورانوس]]
# [[نيبتون]]
الاربع كواكب البرانيين (المشترى ، زحل،اوراوس،نيبتون)عندهم انظمه دائريه حوالهمحواليهم و كل الكواكبالكوكاكب ما عدا عطارد و الزهرا عندهم قمر طبيعى واحد او اكثراكتر يدوربيلف حوالهمحواليهم.
[[بلوتو]] من اول ما اكتشفوه سنة 1930 و همهما يصنفوهبيصنفوه ك واحد من الكواكبالكوكب بس الاكتشافات و المعلومات اللتياللى تراكمتاتراكمت من ساعتها حتى هذا الوقتلدلوقتى خلا '''الاتحاد الفلكى العالمى''' (International Astronomical Union) يصوت فى اغسطس سنة 2006 على اعادة تصنيف بلوتو وجعلوهو خلوه ضمن مجموعه اخرىتانيه اسمها مجموعة الكواكب القزمه تضمبتضم ايضاكمان [[ايريس]] و [[سيريس]] .
 
{{Commons cat|Solar System}}
 
[[تصنيف:درب التبانه]]
 
{{Link FA|sk}}
{{Link FA|th}}
{{Link FA|tr}}
{{Link FA|ur}}