الفرق بين النسختين بتاع: «رقص»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
صلا ملخص تعديل
سطر 25:
فى [[مصر]] و [[توركيا|تركيا]] اذدهر نوع من الرقص الفردى المعروف بالرقص الشرقى او الرقص البلدى ، و بيعتمد الرقص ده على خطوات فنيه صعبه و محسوبه و تناسق حركى جميل و ظهرت فى مصر مدارس فنيه كتيره للنوعيه دى من الرقص. اشتهر فى النوع ده من الرقص [[تحيه كاريوكا]] و [[ساميه جمال]] و [[نعيمه عاكف]] و [[نجوى فؤاد]] و غيرهم.
 
فى الثقافه العربيه الرقص، كما عند شعوب أخرى كثيرة في أسيا وأوربا، تؤدى فيه حركات قتالية بالسيف أو بالعصا، وهذا معروف منذ قدماء الصين وقدماء المصريين، كما أصبح هذا النوع من الرقص بأنواعه المختلفة ضمن تراث الشعوب المختلفة حتى اليوم كما عند الألبان وغيرهم، ورقص النساء في الأفراح لدى المصريين لا يعد عيباً بل هو جزء من تراث شعبي عريق وليس مدعاة لاتهام العرب والذهنية العربية بالدونية. [انظر مدخل ‘‘الرقص بالسيف’’ في الويكيبيديا المجانية.
فى الثقافه العربيه الرقص بيرتبط بالعدوانيه و بتتأدى فيه حركات قتاليه بالسيوف و الخناجر. فى الذهنيه ال[[عرب]]يه تقريباً دوناً عن كل شعوب الارض فى [[امريكا اللاتينيه]] و اوروپا و [[افريقيا]] و [[اسيا]] و [[بولينيزيا|پولينيزيا]] ، الرقص الفنى ، و بالذات رقص الستات ، بيعتبر حاجه مش كويسه ، و ده لانهم بيشوفو حركة الراقصين على انها حركه جنسيه مش حركه فنيه ، و بيرتبط الرقص الفنى فى ثقافتهم المتجهمه بال[[تابو]] و الخلاعه و المجون و الانحلال الخلقى مش بالفن و الحضاره.
 
== من انواع الرقص ==