الفرق بين النسختين بتاع: «سور برلين»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
وسمين: تعديل من المحمول تعديل ويب محمول
ص استرجع التعديلات بتاعة 94.187.123.86 (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة Meno25
سطر 5:
'''سور برلين''' او جدار برلين (المانى:Berliner Mauer). كان سور طويل يقسم مدينة [[بيرلين|برلين]] لنصفين, شرقى و غربى و المناطق من حولها. الجزء الشرقى من برلين كانت سيطرة [[المانيا الشرقيه]], المدعومه من [[الاتحاد السوفييتى]] و الجزء الغربى كان تحت سيطره [[المانيا الغربيه]] المدعومه من [[امريكا]] و [[فرنسا]] و [[انجلترا]]. بني السور فى 13 اغسطس 1961 , لكي يكون هناك حدود بين البلديين و لكي يتم ايقاف هجرة سكان برلين الشرقيه و المانيا الشرقيه الى المانيا الغربيه. السور تم تحصينه تحصين عالي و كان من المستحيل عبوره دون الحصول على موافقة . ابتدات اعمال التكسير فى السور فى يوم [[9 نوفمبر]] من سنة [[1989]] الى ان انهار السور ، و توحدت مدينة برلين و من ثم توحدت [[المانيا الشرقيه]] و [[المانيا الغربيه]] و تحولت الى [[المانيا]] , المسمى الحالي لها. وقوع سور برلين بيعتبر من انتصارات [[امريكا]] فى [[حرب باردة|الحرب البارده]]
 
== اصل الموضوع ==
تقسيم ألمانيا
 
* ''[[تقسيم المانيا]]''
بعد انتهاء [[الحرب العالمية الثانية]] سنة [[1945]] , انقسمت [[المانيا]] إلى أربع مناطق محتلة بعد [[مؤتمر يالطا] بين [[الولايات المتحدة ]] و [[الاتحاد السوفييتي]] و [[فرنسا]] و [[انجلترا]]. كل دولة متحكمة فى مناطقها و حسب الاتفاقية إنقسمت العاصمة [|برلين]] ايضا الى اربع اجزاء نفوذ لهذة الدول . فى ذات الوقت بدأت الحرب الباردة]] ما بين [[الولايات المتحدة ]] و حلفئها من جهة و [[الاتحاد السوفييتي]] و حلفائها من جهة أخرى و بقيت برلين ساحة للمعارك المخابراتية ما بينهم. في سنة [[1949]] توحدت المناطق المحتله من [[امريكا]] و [[فرنسا]] و [[انجلترا]] و اعلنوا قيام جمهورية [[المانيا الغربية]] و كرد فعل على ذلك اعلنت قيام جمهورية [[المانيا الشرقية]] في المناطق التي تسيطر عليها الاتحاد السوفييتي و قسموا و عملوا حراسه كبيره على الحدود.
 
بعد انتهاء [[الحرب العالميةالعالميه الثانيةالثانيه]] سنة [[1945]] , انقسمت [[المانيا]] إلى أربعلاربع مناطق محتلةمحتله بعد [[مؤتمر يالطايالتا]] ما بين [[الولايات المتحدة امريكا]] و [[الاتحاد السوفييتيالسوفييتى]] و [[فرنسا]] و [[انجلترا]]. كل دولة من دول متحكمة فى مناطقها و حسب الاتفاقيةالاتفاقيه إنقسمتاتقسمت العاصمةالعاصمه [[بيرلين|برلين]] ايضا الى اربع اجزاء نفوذ لهذة الدول . فى ذات الوقت بدأت [[حرب باردة|الحرب الباردةالبارده]] ما بين [[الولايات المتحدة امريكا]] و حلفئها من جهة و [[الاتحاد السوفييتيالسوفييتى]] و حلفائها من جهة أخرى حلفائه و بقيتبقت برلين ساحة للمعارك المخابراتيةالمخابراتيه ما بينهم. فيفى سنة [[1949]] توحدت المناطق المحتله من [[امريكا]] و [[فرنسا]] و [[انجلترا]] و اعلنوا قيام جمهورية [[المانيا الغربيةالغربيه]] و كرد فعل على ذلك اعلنت قيام جمهورية [[المانيا الشرقيةالشرقيه]] فيفى المناطق التيالتى تسيطر عليها الاتحاد السوفييتيالسوفييتى و قسموا و عملوا حراسه كبيره على الحدود.
 
== سور برلين ==
السطر 14 ⟵ 16:
بعد ازدياد حدة [[حرب باردة|الحرب البارده]] ما بين امريكا و الاتحاد السوفييتى و سباق التسلح النووى و الحروب المدعومة من البلديين, عدد مواطنين [[المانيا الشرقيه]] ,المدعومه من [[الاتحاد السوفييتى]], ابتدى يقل جامد و بقوا بيهاجروا ل[[المانيا الغربيه]] ,المدعومه من [[امريكا]] و حلفئها, المشكلة دى اتسببت لحرج كبير للاتحاد السوفييتى و كمان اللى زود المشكلة اكتر ان اغلب الطبقات المتعلمه و ال[[مثقف]]ه ابتدت تهاجر ل[[المانيا الغربيه]] الكلام دا هدد اقتصاد و وجود دولة [[المانيا الشرقيه]]. كانت اكبر مكان بيتهاجر منه السكان هى برلين, اللى متقسمه نفسها, و كان من المستحيل ان يتقراب الحدود فيها بعكس المانيا الشرقيه و الغربيه. فقررت المانيا الشرقيه انهى تبنى سور كبير متحصن عشان تمنع عمليات الهجره الجماعيه دى. و لحد ما اتبنى السور فضلت تراقب الحركات اللى بتودى على غرب برلين و بتشدد فى اجرائات التعديه للناحيه التانيه و تقبض على اللى بيحاولوا يهاجروا لهناك و لعصابات التهريب و المهربيين, اللى بقوا بيهربوا الناس و البضايع من البلديين. امريكا و حلفئها فى الجزء الغربى, كانوا بيشجعوا عمليات الهجرة و بيحاولوا انهم يوقعوا المانيا الشرقيه كدولة و كانوا بيوفروا بضايع جودتها عاليه و اسعار رخيصه فى [[السوق السودا]] عشان الناس متشتريش من المانيا الشرقيه و الاقتصاد يقع اكتر و اكتر. ومع الوقت بدى يزيد الحرج لما الناس كانت بتحاول تهرب و تروح المانيا الغربيه و اللى زود الموضوع اكتر انه كان فيه عساكر بتحاول هى كمان مع المدنيين.
 
== إنهياروقوع سور برلين ==
[[Image:Bundesarchiv Bild 183-1990-0105-029, Berlin, Loch in Mauer am Reichstag.jpg|thumb|left|اصبح سور برلين ينهاريتكسر وأخذواخذ الناس يمرون منه واو ينظرون من خلاله]]
 
وذلك لاسباب عديدة منها اقتصاد ألمانياالمانيا الشرقيةالشرقيه المنهار و إدراكاحساس الألمانالالمان أنانهم لعبة فى ايدى الامريكان و السوفييت و الاحساس ان هذا السور يقسم وحدة المانيا و شعبها و مطالبةانه الشعباقتناع الألمانيالكل بإزالةتقريبا ان فكرة ان مدينة تتقسم و يصبح بينها حدود فاصلة ما بينها هذا الجدار،خبلا إنهار.وقع سور برلين فى 9 نوفمبر من سنة [[1989]].
{{تصنيف كومونز|Berlin Wall}}