الفرق بين النسختين بتاع: «الحمله الصليبيه التامنه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
صلا ملخص تعديل
لا ملخص تعديل
سطر 1:
[[صورة:Emile Signol - Louis IX, dit Saint Louis, Roi de France (1215-1270).jpg|thumb|left|175px|g|[[لويس التاسع]] قادالحمله الصليبيه التامنه على [[تونس]]]]
'''الحمله الصليبيه التامنه''' ( 1270 ) ، حمله عسكريه قادها [[لويس التاسع]] ملك [[ فرنسا]] و راح بيها على [[تونس]] اللى كان عايز يحولها لقاعده يهاجم منها [[مصر]] اللى اتغلب فيها فى [[الحمله الصليبيه السابعه]].
 
بعد ما اتغلبت الحمله الصليبيه السابعه فى مصر و نفد لويس التاسع بجلده من الاسر بدفع ديه ما رجعش فرنسا لكن راح على عكا عشان يجهز حمله جديده تعوضه خسارته. لويس كان ناوى يهاجم الشام لكن اخو شارل داجوا ملك صقليه اقنعه بإنه احسن يوجه الحمله الجديده على تونس ، عشان يقدر شارل يحقق شىء من مشروعاته ضد الدوله البيزنطيه ، و يأمن ملكه فى صقليه ، و ينشر [[المسيحيه]] فى تونس <ref> الشيال، 2/157</ref>.
 
استغل لويس فرصة وجود مجاعة و وباء فى تونس فبعت لبابا الكاتوليك يطلب منه انه يمده بالمال و يستحث ملوك اوروبا على المشاركه فى الحمله ، معظم الملوك ما اظهروش اهتمام بالحمله و حتى المؤرخ [[جان دى جوانفيل]] Jean de Joinville اللى رافقه فى الحمله السابعه على مصر رفض ينضم ليها ، لكن كام واحد وافقو و كان من ضمنهم ملك [[انجلترا]] و ملك [[برشلونه]] <ref> المقريزى، 1/460-461</ref>.