الفرق بين النسختين بتاع: «ديموغرافيا السكان فى مصر»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
en
لا ملخص تعديل
سطر 1:
المقال ده عن الملامح الديموغرافية للسكان فى [[مصر]] زى الكثافة السكانية ومستوى التعليم والصحة العامة والحالة الإقتصادية وغيرها من مظاهر السكان التانية فى مصر .
مصر هيا أكبر دولة من حيث عدد السكان فى الشرق الأوسط ، والتانية على مستوى قارة أفريقيا .تقريبا 100 % من السكان وعددهم 78887007 ( تعداد 2006) بيعيشوا فى 3 مناطق رئيسية : القاهرة وإسكندرية ،وعلى ضفاف النيلسواء فى الصعيد أو الدلتا ، وفىو فى مدن [[قناة السويس]] .و نسبة صغيرة من بقية السكان بيعيشوا فى الواحات اللى موجودة فى الصحرا الغربية
 
كل ، وكثافة السكان قى المناطق دى بتوصل 1540 نسمة لكل كيلو متر مربع عشان كده بتعتبر من أعلى مناطق العالم فى الكثافة السكاتية وبتوصل كثافة السكان فى باقى مصر ل74 نسمة لكل كيلو متر مربع .
الحكومة دلوقتى بتحاول تشجع الهجرة للمدن الجديدة اللى بتبنى فى الصحرا بعيد عن الوادى والدلتا ، وبتحاول تنفذ مشاريع كبيرة لا استصلاح الصحرا علشان تجذب السكان .
==نظرة عامة :==
 
نظرة عامة :
مصر هيا أول دولة موحدة فى التاريخ من 5000 سنة فاتوا ولحد دلوقتى ، وفيه أبحاث أثرية دلت على أن القبايل البدائية استوطنت على ضفاف النيل من زمان أوى وحتى من قبل عصر الأسرات الملك مينا وحد مصر فى سنة 3150 قبل الميلاد و من وقتها ابتدا عصر الأسرات اللى وصل عددهم ل30 أسرة حكموا مصر القديمة فى 3 عصور : عصر الدولة القديمة وعصر الدولة المتوسطة وعصر الدولة الحديثة
هرم خوفو الأكبر هو ه الوحيد من عجايب الدنيا السابعة القديمة واللى لسه موجود لحد دلوقتى ، والهرم بناه الملك خوفو فى زمن الأسرة الرابعة علشان يبقى مقبرة ليه . وأهرامات الجيزة هيا دليل على قوة مصر القديمة واللى وصلت فى زمن الدولة الحديثة (1567 ـ 1085 قبل الميلاد) لأعلى درجة القوة والغنى والتوسع الجغرافى .
آخر الأسر الفرعونية وقعت باحتلال الفرس لمصر سنة 341 قبل الميلاد وجه من بعدهم الرومان ، البيزنطيين ، العرب والأتراك ، وبعدهم البريطانيين . مصر أخدت استقلالها عن بريطانيا سنة 1922 وبعد الحرب العالمية التانية مصر أخدت استقلالها الكامل .فى سنة 1971 اكتمل بنا السد العالى وبحيرة ناصر اللى اتكونت وراه غيرت طريقة الزراعة والرى فى مصر من الحياض للدائم .ومع كده فضلت الزيادة السكانية وقلة الأراضى الزراعية والإعتماد الكامل على النيل بيضغطوا على موارد البلد ، والحكومة بتكافح عشان تجهز الإقتصاد لألفية الجديدة من خلال افصلاح الإقتصادى والإستثمار فى البينة الأساسية .
 
==السكان :==
عدد السكان فى مصر وصل ل78.887.007 حسب التعداد فى 2006 .وغالبية السكان الموجودين فى مصر دلوقتى من العرق المصرى (94 % من السكان أو 74.1 مليون حسب CIA Factbook ، 7205 مليون حسب الأهرام ويكلى ) . المصريين انهارده بيتكلوا لغة من العربى اسمها العربى المصرى أو المصرى . 90% من السكان مسلمين و10 % [[أقباط أرثوذكس]] . قى مصر أقليات عرقية عددها محدود زى : القبايل العربية البدوية فى سينا والصحراء الشرقية ، وأقلية من البربر فى واحة سيوة ، والنوبيين فى جنوب مصر ، وقبايل البجا والدوم فى الصحراء الشرقية .
مصر كان فيها جاليات أجنبية كتيرة وقت الإحتلال زى اليونانيين والإيطاليين والسوريين واليهود والأرمن ، ودلوقتى أغلبهم سافر وساب البلد عشان الأحداث السياسية اللى حصلت فى مصر فى الخمسينات ، ومصر دلوقتى فيها أكتر من 900 ألف لاجىء أو طالبين لجوء أغلبهم فلسطينين أو سودانيين .
 
==التعليم : ==
معدل الأمية فى مصر وصل دلوقت ل29 % من السكان ، والتعليم فى مصر مجانى لحد الجامعة ، وإلزامى لحد الإعدادية . 93 فى المية من الأطفال بيخشوا المدارس الإبتدائى بس ربعهم بيتسربوا من التعليم بعد سنة سادسة ، وفى سنة 1994 ـ1995 ، 87 فى الميهمن الأولد دخلوا الإبتدائى نصهم اتسرب من التعليم بعد سنة سادسة .فى مصر أكتر من 200 ألف مرسة ابتدائى واعدادى وثانوى قيها أكتر من 10 مليون تلميذ ، و13 جامعة فيها أكتر من 500 ألف طالب . من ضمن الجامعات دى : جامعة القاهرة (100 ألف طالب ) ، جامعة عين شمس ، جامعة الإسكندرية ، وجامعة الأزهر اللى بقالها أكتر من ألف سنة وبتعتبر من أكبر مراكز تعليم الإسلام فى العالم كله .
مستوى التعليم فى مصر بيتقدم ببطء شديد بس الحكومة فى الفترة الأخيرة عملت هيئة جديدة عشان تحسن جودة التعليم اسها (هيئة ضمان الجودة ) .