الفرق بين النسختين بتاع: «بطليموس التاسع (فترة حكم تانيه)»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
سطر 14:
==ضياع قورنيه==
الفتره دى شافت كمان تطور خطير فى ساحة العلاقات المصريه - الرومانيه و بداية التوسع الرومانى على حساب البطالمه اللى انتهى بإحتلال الرومان لمصر ( 30 ق.م ) و معاها منطقة جنوب [[البحر المتوسط]] و زوال الدوله البطلميه. قورينه فى المنطقه اللى بتتسمى دلوقتى ليبيا قعدت حوالى اكتر من قرنين جزء من ممتلكات مصر ، و كانت عادة بيحكمها ابن أو اخو ملك مصر. قبل ما بطليموس التامن يورجيتيس 2 ما يتوفى كان وصى ان ابنه المش شرعى [[بطليموس ابيون]] يحكمها. و بعد ما مات بطليموس التامن حكم ابيون قورنيه لمدة عشرين سنه كمملكه مستقله ، و لإن قورنيه فى الفتره دى كانت جنب قرطاجه ( فى تونس دلوقتى )اللى كان بيحكمها الرومان و كان اسمها وقتها مقاطعة الرومان فى افريقيا ، ابيون كان خايف ياخدو قورنيه منه فحط نفسه تحت حماية مجلس الشيوخ الرومانى ( السينات ) و وصى بإن قورنيه تبقى ورث للرومان من بعده. بعد ما مات ابيون استولى الرومان على قورنيه و من يوميها بقت مقاطعه رومانيه و ضاعت من مصر.
 
==رجوع بطليموس التاسع سوتر 2 للحكم==
بعد ما بطليموس العاشر اليكساندر 2 ما هرب من مصر الاسكندرانيه بعتو وفد على قبرص عشان يطلبو رجوعه لمصر فرجع و دخل مصر من غير مشاكل. بطليموس التامن كان حكم مع امه كليوباترا التالته عشر سنين و بعدين حكم كملك مستقل على قبرص لمدة تمتنتاشر سنه و قدر يقف قدام امه المحنكه و يناورها و يتصدى لجيوشها فطبعاً فى المده دى و بالحداث اللى مرت عليه اكتسب خبره سياسيه كبيره و بقى عاقل و رزين ، و ده اداله محبه فى قلوب الاسكندرانيه. لكن فى فترة حكمه التانيه واجه مصاعب بسبب تمرد طيبه فى صعيد مصر. طيبه طبعاً كان ليها تاريخ عريق و كانت ايام الفراعنه مركز حكم الامبراطوريه المصريه و كانت كنوز الدنيا بتتجمع فيها من مقاطعتها بره مصر. فى فترة الحكم البطلمى و ببنا اسكندريه على البحر المتوسط اوضاع طيبه بطبيعة الحال اتدهورت لكن معابدها و مسلاتها و تماثيلها و مقابر ملوكها العظام فضلو رمز لمصر القديمه العريقه اللى بيستلهم منها المصريين حبهم و انتمائهم لبلدهم مصر و صمودهم عبر التاريخ قدام الغزاه اللى حاولوا دايمأ الإعتداء على ثقافتهم و حاولو يطمسو هويتهم بإستغلال كل وسيله ممكنه. سياسة البطالمه فى بداية عصرهم كانت سياسه متوازنه و عملو جهد كبير عشان يولفو بين الثقافه المصريه و اليونانيه و احترمو الثقافه المصريه و تقاليد مصر و كانت ليهم انجازات حضاريه عظيمه. فى عصور تدهور الدوله البطلميه و دخول ملوكها فى صراعات عبثيه و عقيمه على الحكم اتدهورت الاحوال فى مصر وبقى الاقباط بيتمردو و يثورو. لما رجع بطليموس مصر رفضت طيبه الانصياع ليه و لمدة تلت سنين قاوم الاقباط بإمكانيتهم البسيطه جيوش بطليموس ببساله. وبعد ما بطليموس قدر يخمد التمرد قدر يحكم فى هدؤ وسادت مصر حاله من الاستقرار. فى [[اسياالصغرى]] قامت حرب بين الرومان و ثريداتيس ملك بونتوس فبعت الرومان وفد لمصر يطلبو مساعدة الاسطول المصرى لكن بطليموس التاسع رفض الزج بمصر فى صراع خارجى.
 
==عيلته و وفاته==
بطليموس التاسع كان ابن بطليموس التامن و كليوباترا التالته ( كوكى )بعد موت ابوه حكم مصر مع امه لمدة عشر سنين و بعد ما اخوه بطليموس العاشر ما مات حكم فى فترة حكمه التانيه ست سنين و نص. بطليموس التاسع خلف بنت اسمها برينيكى اتعرفت بإسم كليوباترا برينيكى ، و ابنين مش شرعيين اسمهم هما الاتنين كان بطيموس واحد فيهم حكم قبرص و التانى بقى فرعون على مصر و اشتهر باسم اوليتيس ( الزمار ) ، و اشتهر كمان بإنه كان ابو [[كليوباترا السابعه]] اشهر كليوباترا فى التاريخ. اتوفى بطليموس التاسع فى السنه السابعه و الاتين من حكمه بإعتبار انه فى تاريخه ضاف التمنتاشر سنه اللى قضاها ملك على قبرص ضمن فترة حكمه الأولى و التانيه لمصر.
 
==عملاته==
من الصعب التمييز بين عملاته و عملات اخوه بطليموس العاشر لإن على عملات الاتنين اتنقش " للملك بطليموس " من غير تحديد اى بطليموس فيهم. لكن عملات مراته التانيه سيلينا اللى عليها البورتريه بتاعها مع اسمها " للملكه سياينا " و على الناحيه التانيه اتنقش النسر البطلمى مع جملة " للملك بطليموس ".
 
*شوف كمان: لستة [[ملوك مصر البطلميه]]