الفرق بين النسختين بتاع: «ميريام فارس»

أُضيف 1,502 بايت ،  قبل 4 سنوات
وسمين: تعديل من المحمول تعديل ويب محمول
 
==فن==
اتولدت في قرية كفرشلال، صيدا بجنوب [[لبنان]]، عندها اختين جيهان و رولا، ورولا دي هى مديره اعمالها وكمان هى اللى كتبت ليها اغنبه '''حقلق راحتك'''، ابوها بيشتغل فى تصميمات المجوهرات والذهب، وامها بتشتغل في الموديلينغ، وهي اللى صممت ليها كثير من الازياء في اعمالها الموسيقيه.
ميريام بدايتها الفنية كانت فى الرقص اللى اتعلمتوه و بزات رقص الباليه وهيا عندها 5 سنين. لما بقى عندها تسع سنين شاركت فى برنامج المواهب الصغياره اللى بثوه تلفزيون لبنان و كسبت فيه الجايزه الاوالانيه فى الرقص.
كانت بدايات ميريام الفنيه في الرقص، خصوصا رقص الباليه، اتعلمت الرقص ده وهى عندها 5 سنين، ولما كان عندها 9 سنوات اشتركت في برنامج مواهب الغناء في التلفزيون اللبناني وفازت بالجابزة الاولى.
اتعلمت ميريام في المعهد الموسيقى الوطني اللى هو '''الكونسرفاتوار''' لمظة اربع سنين، وشاركت فى سن السادسه عشره في مهرجان الأغنيه اللبنانى على التلفزيون اللبنانى، وفازت بالجايزة الذهبيه، وبعديها شاركت في استوديو الفن.
وابتدا مشوار ميريام فارس الحقيقى لما عملت شركة الانتاج ميوزيك ماستر بانتاج اول البوم ليها، '''[[انا والشوق]]''' سنه 2003، كما قامت بتصوير أغنيتين من الالبوم على شكل فيديو كليب وهما ''أنا والشوق'' و ''لا تسألني''.
عام 2005 اطلقت ميريام فارس الالبوم الثانى ليها تخت عنوان '''[[ناديني]]''' وبعديها ألبوم '''[[بتقول إيه]]''' سنة 2008.
 
وكانت اول تجربة تمثيل لميريام في فيلم سيلينا سنة 2009.
 
==حياتها الشخصيه==
في عام 2014 اتزوجت ميريام من رجل الأعمال الأمريكى اللبنانيى داني ميتري بحضور 14 شخصا بس، وفى سريه تامه، وبعيد عن وسائل الإعلام.
21

تعديل