الفرق بين النسختين بتاع: «فرانكيا»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
نظام حكم
/* اصول فرنكيا
سطر 9:
كان نظام حكم الامبراطورية يعتمد على تقسيم المملكة لممالك فرعيه ، أكبر عملية توسيع الامبراطورية الفرنكية تحت حكم [[تشارلز مارتل|كارل مارتل]] و ابنه [[بيبين الاوصيير]] و ابنه [[شارلمان]] بين الاب والابن والحفيد كان فيه حملات مستمرة علشان توسيع الامبراطورية و [[امبراطوريه كارولينجيه|اكبر اتساع]] كان فى اوائل [[القرن التاسع]]
== التاريخ ==
=== اصول فرنكيافرانكيا ===
اول تسمية فرنكيا فى اللاتينى متسجله من اوائل [[القرن التالت]] . فى الوقت ده وصفت منطقة شمال وشرق نهر الراين ، تقريبا فى المثلث بين [[أوتريخت]] ، [[بيليفيلد]] ، و [[بون]]. و دى كانت اراضى القبايل الفرنكيه ال[[ساليان]] و ال[[سيكامبرى]] و ال[[تشاماڤى]] و ال[[تشاتوارى]] و ال[[بروكتيرى]] و ال[[يوسيبيتس]] و ال[[أمبسيڤارى]]. شويه من القبايل الفرنكيه دى زى ال[[ساليان]] و ال[[سيكامبرى]] كان ليهم أراضى فى [[الامبراطوريه الرومانيه|الامبراطورية الرومانية]] , و كانت بتدى قوات عسكريه للقوات الرومانية على الحدود.
 
سطر 18:
 
ملك الفرنك [[ثيودومير]] أعدمه الرومان بحد السيف ,لكن بدون فايده.
===الميروڤينجيين===
[[ميروڤينجيين|الميروڤينجيين]] كانو عيله من قبائل ال[[سليانيون|سليان]] من ال[[فرنكيين]]. الميروڤينجيين هى اول سلالة حكمت ال[[فرنكيين]] لحد كبير فى منطقة [[فرنسا]] دلوقتى. من نص [[القرن الخامس]] لنص [[القرن التامن]].
 
== مصادر ==