الفرق بين النسختين بتاع: «على بدرخان»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص استرجع التعديلات بتاعة 2001:16A2:42FF:2A00:A8F7:AFEC:EDF4:9EC6 (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة MenoBot
وسم: استرجاع
تعديل، غير: الذي ← اللى (3)، في ← فى (11)، سنوات ← سنين ، حيث ← ، التحق ب ← دخل ، هذا ← ده، أحد ← واحد من ، أكتوبر ← عن طريق اوب
سطر 2:
'''على بدرخان''' ، مخرج مصري ، وهو ابن المخرج الراحل [[احمد بدرخان]] .
 
اتولد على بدرخان فيفى مدينة [[القاهره]] سنة 1946، التحقدخل بالمعهدالمعهد العالي للسينما وتخرج منه فيفى سنة 1967، وحاز بعدها على منحة للتدريب فيفى استوديوهات مدينة السينما الإيطالية لمدة عامين سنتين كاملين. أخرج بدرخان أول فيلم طويل له (الحب الذياللى كان) فيفى سنة 1973، وأخرج بعدها عددًاعدد من الأفلام الهامة منها: (الكرنك، [[شفيقه ومتولى]]، الجوع، الراعي والنساءوالستات). أخرج أول أفلامه (الحب الذياللى كان) وهو لا يزاللسه فيفى الثامنة والعشرين من عمره. خلال فترة حكم السادات، تعرض للسجن لمدة 10 ايام.
== حياته ==
علي بدر خان هو ابن المخرج أحمد علي شاكر بدر خان المولود فيفى 18 أكتوبراكتوبر سنة 1909 فيفى حي القلعة واحد من أحياء القاهرة الشعبية، تحديدًا فيفى منزل الأسرةالعيله الكبير رقم 18 شارع قره غول. وكان جده خورشيد طاهر باشا أحدواحد من القيادات العسكرية الأرناؤوطية الألبانية للجيش العثماني فيفى مصر، وذلك إبّان حكم أبيه طاهر باشا الذياللى تولّي حكم مصر، واليًاوالى عليها فيفى بداية القرن التاسع عشرالتسعتاشر. و علي هو ابن أحمد بدرخان من زوجته سلوى علام، وهيهيا آخر زوجاته اللي تزوجها سنة 1944 اللى أنجبت له كمان بنتا سماها رقية.
== زواجه من سعاد حسني ==
تعرف علي بدر خان على [[سعاد حسنى]] أثناءوقت تصوير فيلم ناديه من إخراج والده المخرج [[احمد بدرخان]] حيث كان يعمل مساعد مخرج لوالده وتزوجها بعد تصوير الفيلم واستمر هذاده الزواج لمده 11 سنه واخرج فيفى هذه الفترة عده أفلام من بطوله زوجته وكانت من اعظم أفلام السينما المصرية مثل فيلم الكرنك وشفيقة ومتولي وفيلم الحب اللى كان بالإضافة إلىو فيلم الراعي والنساء،والستات، وهو آخر أفلامها وتم تصويره بعد عدة سنواتسنين من طلاقهما.
 
{{مخرجين مصريين}}