الفرق بين النسختين بتاع: «يهوديه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص تزويد قوالب توماتيكى و/او تظبيط عن طريق اوب (12009)
سطر 34:
== طوايف اليهودية ==
فى العصور الوسطى انقسم اليهود قسمين كبار: اليهود الاشكيناز و اليهود السفرديم. الطايفتين دول يشتركوا فى اغلب المبادئ اليهودية و اللاهوت لكن يختلفوا فى بعض النقاط الثقافية و طريقة العبادات. اليهود الاشكيناز اصلهم من وسط و شرق اوروبا و خصوصا المانيا و بولاندا) و اليهود السفارديم اصلهم من دول البحر المتوسط مثل اسبانيا و البرتغال ثم هاجرو لشمال افريقيا و شرق البحر المتوسط و شمال اوروبا.
 
في طايفة تالتة كبيرة اسمها اليهود المزراحيين ودول عاشو في الشرق الأوسط قبل اعلان تأسيس الدولة ف مايو 48 ، عددهم دلوقتي تقريبا 3 مليون يعني اقل من النص بشويه بالنسبة لعدد مواطني إسرائيل بالكامل ، كتير منهم كان بيتكلم عربي وفي منهم بيتكلم مصري صرف ومتعرفش تفرقه عن المصريين .
 
مصر كان فيها التلات طوايف وعددهم تقريبا ايام الحرب العالمية الأولى 100.000 مية الف أغلبهم مواطنين ، تم اضطهادهم وتخوينهم والزج بيهم في السجون وبعدين شلح الجنسية المصرية عنهم في الخمسينات والستينات لان اجهزة الدولة اعتقدت ان ولائهم اصبح لدولة اسرائيل وكمان معدل معاداة السامية كان عالى ف مصر وقتها خصوصا بعد الحرب العالمية التانية ووقوف بعض المصرين مع المانيا ضد بريطانيا في معركة العلمين ، مع ان اغلبهم لما سابو مصر مراحوش على اسرائيل وراحو غالبا على اوروبا وأميركا ، عددهم حاليا في مصر 8 او 10 أشخاص كلهم ستات كبار في السن وملهمش حاخام يصلي بيهم ومبيحصلوش على اي مساعدات من الدولة المصرية ، رئيستهم الحالية واللي بتتولى شئون الطايفة هي السيدة [https://www.almasryalyoum.com/news/details/236017 ماجدة هارون] لكن الدولة المصرية ملزمة بحكم الدستور انها تاخد بالها او توفر الحماية للكنيس اليهودي والتراث اليهودي اللي لسه موجود .
 
[[ملف:شحاته هارون.jpg|تصغير|شحاته هارون والد ماجدة هارون رئيسة الطايفة اليهودية حاليا]]
 
== مشاهير ولدوا لاباء يهود ==