الفرق بين النسختين بتاع: «ديجافو»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
وسمين: تعديل من المحمول تعديل ويب محمول
add category
سطر 1:
{{يتيمه|تاريخ=اكتوبر 2016}}
 
وهم سبق الرؤيه (('''ديجافو''')) ((بالفرنسيةبالأنجليزي:'' Déjà vu)) "وهىوبالفرنسيه معناها (شوهد من قبل) هي ظاهرة عقليه إكتشفها العالم [[إميل بويرك]] وتنقسم إلىوبتتقسم ثلاثةلتلات انواع همهما : Déjà Visité (( تم زيارته مسبقا)), Déjà Vécu (( تم رؤيته مسبقا )), Déjà Senti (( تم الشعور به مسبقا ))<ref name="mentalhelp.net">http://www.mentalhelp.net/poc/view_doc.php?type=doc&id=264&cn=0</ref>, وأكتشفه العالم [[إميل بويرك]] في الكتاب الي عمله ( مستقبل علم النفس )<ref name="mentalhelp.net"/>, وأتصنف علي حاجه واحده (وهم).
 
== الأبحاث العلميه ==
 
التفسير العلمي الأقرب للظاهرة دي هو الشذوذ في المخ تحديدا (الذاكرة) حيث ان المخ مبيكونش ليه القدرة علي انه يفتكر الأسئله دي (فين, وامتي, وازاي) وخصوصا لما وقت طويل يعدي, احيانا بيحصل تشابك في الذاكرة, بمعني ان المخ مش هيقدر يسترجع غير تفاصيل مشوشه من الحدث الجديد , لكن في نفس الوقت ميقدرش المخ يسترجع الذاكرة للحاله الأولي.
فابيحصل تشابك بين الذاكرة ذات المدي القصير و الذاكره الي فيها مدي طويل, لكن قبل ماتروح الذاكرة دي للوعي لازم بتتخزن ولما بتوصل الذاكرة للوعي بتتعالج (بتتصلح) هناك, في المنطقه الوسطي الحصينه في المخ الي بتتسمي Hippocampus, وفي دراسه جديدة اكتشفت انه المسؤول عن الذكريات المتسلسله منطقه Dentate Gyrus معناها (التلفيف المسنن) وده جزء صغير من منطقه Hippocampus , الي في نفس الوقت بتخلينا نميز بين الأحداث المتشابهه في خلايا الدماغ.
العالمان Sosomo Tingawa (سوسومو تينجاوا) و Thomas Makhog (توماس ماكهوج) من معهد ماساشوستس باستيلاد اكتشفوا جرذان مش شغاله عندهم منطقة الحصين بجودة عادبه وكانت النتيجة ان الجرذان معرفتش تمييز بين الموقفين المتشابهين . وقال تونيجاوا:(( ان الموضوع مش محتاج الاستغراب لما تعرف ان خلايا التلفيف المسنن بتتعرض للتلف <ref name="mentalhelp.net"/>)),
والعيب في نظريه الــ(ديجافو) انها حصلت لناس (عور) مبيشوفوش غير بعين واحدة.
 
== شويه ظواهر مشابهة ==
 
== و هنا بعض الظواهر المشابهة ==
[[(بريسكو فو)]]
 
السطر 10 ⟵ 18:
[[(ديجا انتندو)]]
 
ومعناهاظاهرة معناها (سمعتها من قبل) وهووفيها الشعورالمخ بأننابيبقي قدعارف سمعناانه هذاسمع الشيءالصوت مندة قبل ولكنناكدة لابس نعرفمبيبقاش التفاصيلعارف تفاصيل اكتر من تماماً.كدة
 
[[(جامي فو)]]
السطر 16 ⟵ 24:
وهو تعبير فرنسي يعني (لم أراه من قبل) وهي حالة نفسية فيها لا يستطيع الفرد أن يتذكر أي موقف مألوف لما رآه من قبل. وهي عكس ظاهرة (دَيْجاڤو). الفرد هنا يأتيه شعور "غريب" و "رهيب" لرؤية المنظر لأول مرة بالرغم بأن منطقه وعقله يخبره بأنه رآه من قبل. هذه الظاهرة تحدث كثيرا عندما ننسى تذكر كلمة أو اسم معين للحظات معدودة.
 
[[تصنيف:علوم]]
{{مش متصنفه|تاريخ=اكتوبر 2016}}