الفرق بين النسختين بتاع: «تجديف»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص تزويد قوالب توماتيكى و/او تظبيط عن طريق اوب
تعديل
سطر 1:
[[ملف:GB Pair at Henley 2004.JPG|تصغير|321x321بك]]
 
'''تجديف''' هى [[رياضه]] دفع البلم بالمجداف وهى واحده من الرياضات الاولمبيه.<ref>http://www.livingplaces.com/PA/Philadelphia_County/Philadelphia_City/Boathouse_Row.html</ref> المجدف بيمسك مجاديف القارب و بيحركها عشان يحرك البلم. رياضه التجديف ممكن تتلعب فى البحيرات و الانهار و حتى البحر صوره.
 
== تاريخ ==
التجديف نشأ مع الإنسان من زمن صنع القوارب لعبور الميه و اتطور و انتشر كرياضه رسميه لما اتعمل اتحاد دولى ليه سنه [[1892]] و انضمت للالعاب الأولمبيه فى الدوره الصيفيه فى برلين سنه [[1936]]. و اول سباق اولمبى للسيدات كان فى دوره الالعاب الصيفيه فى لندن سنه [[1948]].
 
== السباق ==
سباقات التجديف بتكون فى مسارات مخصصه و مجهزه اما فى بحيرات طبيعيه او صناعيه. طول المجرى القياسى للسباق 2000 متر بالنسبه للرجال أحيانا 1500 متر بالنسبه لسباقات السيدات أو الناشئين. و فيه مسابقات تانيه من التجديف لمسافات أكبر زى ماراثون التجديف و من اشهرها السباق السويسرى اللى طول مجرى السباق فيه 160 كيلومتر.
 
التسابق بيكون بين الرياضيين أو الفرق.
 
== التجهيزات ==
 
=== القوارب ===
فيه أكتر من نوع للقوارب المستخدمه فى السباقات, بتتصنف حسب عدد المقاعد (القوارب الفرديه أو الزوجيه أو الرباعيه أو اللى ليها 8 مقاعد) أو حسب مكان قائد الدفه فى القارب و فيه قوارب بمجداف لكل لاعب و فيه بمجدافين لكل لاعب. و القوارب ببتعمل من مواد خفيفه من الخشب المتين, أو من مواد صناعيه.
 
=== الدفه ===
و هى اللى بتوجه القارب.
 
=== المجداف ===
بيتعمل المجداف من مواد من الخشب المتين أو المطاط بطول 260 سنتيمتر و عرض الكف 16 سنتيمتر.
== مصادر ==
{{مصادر}}
 
{{تقاوى تجديف}}
 
[[تصنيف:رياضه]]