الفرق بين النسختين بتاع: «حرب الموره»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
الرجوع فى التعديل 908240 بتاع 41.34.31.235 (نقاش)
وسم: رجوع
←‏نتائج: صححت بعض الأخطاء الإملائية.
وسمين: تعديل من المحمول تعديل ويب محمول
سطر 10:
 
المعركه دى قامت من غير اعلان حرب و وقتها العلاقات مابين التلت دول و تركيا ومصر كانت سلميه. لما محمد على سمع بالكارثه استغرب وقال : " مش فاهم ازاى الفرنساويه وجهو مدافعهم للمراكب بتاعتنا " و ده اكمن علاقته بفرنسا وقتها كانت كويسه ومصالحهم فى [[البحر المتوسط]] كانت متقاربه.
== نتايجنتائج ==
نتايجنتائج [[معركة نافارين]] كانت كارثيه على مصر. اتقتلتم فىقتل المعركه30000 30.000بحار بحارفي المعركة من ال 42.00042000 بحار اللىالذين كانو فىكانوا الاسطولفي ،الأسطول، و غرقت 19 سفينه مصريه من ال 31 سفينه اللىالتي شاركوشاركت فى المعركه و اعداد ضخمه من الناقلات ،الناقلات، و ضاعت مبالغ ماليه مهوله دفعها الشعب المصرى لتحقيق احلام محمد علىعلي التوسعيه.
 
بعد تدمير الاسطول المصرىالمصري انقطع المدد عن ابراهيم باشا فى الموره ،الموره، و فى 30 اغسطس 1828 نزل جيش فرنساوىفرنسي بيتكونيتكون من 15.00015000 عسكرىعسكري بقيادة الجنرال فيرون فى خليج كورون لمساعدة اليونانييناليونانيين، فإضطر محمد علىعلي انهأنه يستدعىيستدعي ابراهيمإبراهيم باشا علىإلى مصر.
 
فى 6 اغسطس 1828 وصل [[اسكندريه]] اميرال البحر الانجليزى كودرنجتن و[[الأسكندريه]] اتفاوضوتفاوض مع محمد علىعلي باشا و انتهنتانتهت المفاوضات بعمل معاهده نصت على خروج القوات المصريه من اليونان بالشروط دى التالية:
# ترجيعإرجاع الاسرىالأسرى اليونانيين لليونان و تحرير اليونانيين اللىالذين اتباعواتم بيعهم فى مصر.
# الاميرال الانجليزىالإنجليزي يضمن ترجيعإرجاع الاسرىالأسرى المصريين و القطعوالقطع البحريه المصريه المأسوره لمصر.
# اخلاءإخلاء القوات المصريه اللى فىفي اليونان عن طريق سفن محمد علىعلي.
# عدم اجبار اليونانيين العايشينالمقيمين فى مصر على مغادرة مصر ومصر، عدموعدم اجبارإجبار اليونانيين اللىالذين عايزينيريدون يمشوالرجوع إلى اليونان على البقاء ،البقاء، و السماح لليونانيين اللىالذين عايزينيريدون يروحوزيارة مصر بالمغادره مع القوات المصريه الراجعهالمتجهة إلى مصر.
 
بعد توقيع الاتفاقيه ابتدابدأ الجيش المصرى ينسحببالإنسحاب من اليونان ووكان تمالإنسحاب الانسحاب النهائىالنهائي فى اكتوبرأكتوبر 1828.
 
بقايا القوات التركيه فى اليونان ارغمتاُرغمت هى كمانأيضا على الانسحاب و انتهىوانتهت الموضوعالحروب بدخول تركيا فى حرب كبيره مع روسياروسيا، اتغلبهُزم فيهاالاتراكفيها والاتراك اتعملتوقامت معاهده أدرنه فى 14 سبتمبر 1829.
 
[[تصنيف:معارك عسكريه]]