الفرق بين النسختين بتاع: «بيلايو»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
تعديل
تعديل
سطر 7:
سنة 718 اتمرد ضد پيلايو المسلمين لكن فشلت الثورة. فى سنة 722 حاول بلايو مرة تانيه و هزم بلايو و مجموعة من الاستوريانيين من بينهم شوية نبلا من ال[[فيسيجوث|ڤيثيجوث]] المسلمين فى [[معركة كوڤادونجا]].
==مملكة استورياس==
اسس بيلايو [[مملكة استورياس]] و دى كانت بداية الفترة المعروفة باسم مرحلة [[الاسترداد]] علشان استعادة السلطة المسيحية فى شبه الجزيرة الايبيرية. [[مملكة أستورياس]] حكمت [[استورياس]] و [[كانتابريا]] و [[نافارا|ناڤارا]] و شمال [[اراجون]]. استورياس اتحدت مع دوقية كانتبريا غرب استورياس عن طريق جواز بنت بيلايو ارمسيندا و الفونسو ابن الدوق بيدرو دى كانتبريا . پيلايو حكم استورياس من سنة 718 لحد ما مات سنة 737.
 
اول عاصمةعاصمه لمملكة استورياس كانت كانجاس دى أونيس اسبانى: Cangas de Onís و اتنقلت لبراڤيا اسبانى: Pravia وبعدين اختار الفونسو الثانى [[اوڤييدو]] عاصمة للمملكة.
پيلايو حكم استورياس من سنة 718 لحد ما مات سنة 737.
 
اول عاصمة كانت كانجاس دى أونيس اسبانى: Cangas de Onís و اتنقلت لبراڤيا اسبانى: Pravia وبعدين اختار الفونسو الثانى [[اوڤييدو]] عاصمة للمملكة.
== معركة كوڤادونجا ==
[[معركة كوڤادونجا]] (او مغارة دونجا) حصلت أواخر الصيف سنة [[722]] م و هى تعد اول معركه انتصر فيها مسيحيين [[ايبيربا]] على المسلمين فى [[شبه الجزيره الايبيريه]] اللى كان جيشهم بزعامة ابن علقمى اللخمى من قوات "بلاي" (Pelayo)، وانتهت بتأسيس أولى الإمارات المسيحية في شمال الأندلس. و بعد فترة وجيزة متخذة اسم مملكة استورياس (كما كان العرب يطلق على نصارى الشمال الإسباني عدة تسميات كالبشكنش - الجلالقة - النصارى - القوط أول الامر والافرنج والإسبان فيما بعد)لتشهد هذه المملكة الصغيرة فيما بعد فوضى سياسية بسبب اطماع افراد العائلة المالكة في الحكم تمثلت في حياكة المؤامرات والاغتيالات وتحالف طرف مع المسلمين ضد الطرف الثاني ولم تستتب الأوضاع في المملكة إلى غاية عهد الفونسو الثاني (791-842) الملقب بالكاثوليكي.
[[File:Don Pelayo.jpg|thumb|right|Monument in memory of Pelagius at Covadonga, site of his famous victory.]]