تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص عشان يكون في جدول محتويات! :)
لا ملخص تعديل
سطر 56:
(من نصوص الأهرام .. حاطيتها بمناسبة عيد "وفاء النيل" اليومين دول!)
[[User:Maysara|Maysara]] ([[User Talk:Maysara|مناقشه]]) 22:35، 18 اغسطس 2009 (يو تى سى)
 
 
==نقد مهم لـ ويكيبيديا المصرى==
 
مش بس بحسب مبادئ وسياسة مشروع ويكيمينيا، لكن كمان لأسباب ليها علاقه بالحياد والنزاهه، لازم تخلو بالكو من تحميل الويكيبيديا المصرى بمعانى سياسيه، ايديولوجيه، أو قوميه. دى موسوعه، واتفقنا على انها هاتكون بتتكتب باللغه المصرى. '''بس'''! ممكن تكون بالنسبالك بتعنى اكتر من كده، وممكن تعبر عن ده فى صفحتك الخاصه، لكن ما تفرضوش على الموسوعه كلها (زى انك تحط قصيده [[اسم مصر]] مسلاً).
 
والحقيقه هى انو فى ناس مشكلتهم مع ويكيبيديا المصرى هى مش اعتراضهم على لغه ولّا لهجه، بالعكس؛ لكن مشكلتهم هى انو الصراع الايديولوجى اللى شغال فى كل صفحات النقاش ده صراع مقرف وما لوش أى علاقه بالموسوعه. مش مهم رأيك ورأيى أيه، المهم هو ان الموسوعه تكون شغاله كويس، يعنى كل الأراء مكتوبه ومعاها مصادر كويسه، من غير تحيز لأى رأى، لا فـ المعلومات ولا فى طريقة الكلام. أى نقاش تانى عن أى حاجه غير كده، '''لازم''' يتشال لأنو ده مش مكانها. بقالكو سنه عمالين تستمتعو بردودكم على الهجوم ضد ويكيبيديا المصرى، فى حين ان كل المجهود والوقت ده كان ممكن يُستغل اكتر فى تكبير الموسوعه وتقوية البنيه التحتيه بتاعتها (يعنى خلق القوالب كلها، ترجمة صفحات السياسه ومبادئ الويكي، تكبير صفحات المساعده، الخ.) عشان لما حد يحب يشارك يقدر يساهم اكتر وبسهوله اكتر.
 
النقد ده بيشترك معايا فيه ناس تانيه، للأسف، قرفانين من المشاركه فى الويكي وهى بالشكل ده، لأنهم ما-عندهم-ش مشاعر قوميه أو ايديولوجيه ضد أو مع ها-كا-بتاح. بالرغم من انهم كانو يحبو يشاركو، من باب علاقتم بلغتهم الأم.
 
[[User:Maysara|Maysara]] ([[User Talk:Maysara|مناقشه]]) 14:22، 25 اكتوبر 2009 (يو تى سى)