الفرق بين النسختين بتاع: «لوكاندة قصر هليوبولس»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
ص بوت: تغييرات تجميلية
سطر 6:
'''لوكانده قصر هليوبولس''' او جراند أوتيل (Grand Hotel) اتبنت فى الصحرا سنة 1908-1910 ، وكان اول مالك للوكانده Monsieur Marquet ، و كان مديرها وقت افتتاحها دورينهوفر Doerhoefer اللى كان مدير لمينا هاوس ، وأول مدير مسؤل عن المشروبات والاكل كان Monsieur Bedard ، بمساعدة من الشيف Gouin اللى كان بيشتغل فى مطعم Paillard فى باريس. فى 1 ديسمبر 1910 ابتدوا يديروا احسن لوكانده فى [[مصر]] و [[افريقيا]].
 
صمم اللوكانده المهندس المعماري البلجيكي [[ارنست جاسبر]] Ernest Jaspar ، اللوكانده فيها 400 اوده وفيها 55 شقة مخصوصه. واكبر صالة حفلات وافراح . شركات المقاولات اللى بنت و عملت التركيبات كانت [[شركة ليون رولان]] و شركة بادوفا و دانتميرو وفيرو ، والاتنين كانو وقتها من اكبر شركات المقاولات و الانشاءات المدنيه فى مصر. و شركات Siemens و Schuepertالالمانيتين ركبو شبكة كابلات الكهربا .
 
القبه الرئيسيه لقصر هليوبولس علوها 55 متر من الارض لغاية السقف والبهو تحتها مساحته 539 متر من تصميم [[الكسندر مارسيل]] من المعهد الفرنسي ، وقام بالديكور من الداخل كلود جورج لويس ،و فيها 22 عمود من الرخام الطليانى متحمل عليهاالسقف.
سطر 29:
* [[لوكاندة جراند كونتننتال|لوكاندة كونتننتال]] ميدان الاوبرا القاهره
* [[لوكاندة سافوى]] ميدان سليمان باشا القاهره
* [[لوكاندة مينا هاوس]] الاهرامات القاهره
* [[لوكاندة شبرد]] القاهره
* [[فندق سميراميس القديم|لوكاندة سميراميس]] القاهرة
* [[لوكاندة ونتر بالاس]] الاقصر
* [[لوكاندة كتراكت]] اسوان
* لوكاندة قصر هليوبولس القاهره
* [[لوكاندة هليوبولس هاوس]] القاهره