العدوان الثلاثى او أزمة السويس دا اسم الحرب اللى قامت ما بين مصر من جهة و ما بين بريطانيا و فرنسا و اسرائيل فى سنة 1956. و كانت اسبابها تأميم جمال عبد الناصر لقناة السويس و دعم مصر لثوره الجزائر اللى كانت ضد فرنسا.وهذه الحرب تعرف ايضا بحرب 1956 و ازمة السويس.

العدوان الثلاثى
جزء من حرب بارده  تعديل قيمة خاصية جزء من (P361) في ويكي بيانات
 
بداية 29 اكتوبر 1956  تعديل قيمة خاصية تاريخ البدايه (P580) في ويكي بيانات
نهاية 7 نوفمبر 1956  تعديل قيمة خاصية تاريخ النهايه (P582) في ويكي بيانات
الموقع سينا  تعديل قيمة خاصية المكان (P276) في ويكي بيانات
العدوان الثلاثى

اسباب الحرب

الحرب قامت لكذا سبب من ضمنهم :

  1. تأميم جمال عبد الناصر لقناة السويس و الذى حصل فى يوم 26 يوليه 1956 ودا اللى منع الانجليز و الفرنساويين و غيرهم من الربح من القناة اللى كانو يريدونها و يتحكموا فيها, التأميم حصل بعد سحب عرض من بريطانيا و امريكا لتمويل بناء السد العالى فى اسوان كرد على اعتراف مصر بجمهورية الصين الشعبية خلال ارتفاع حدة التوتر بين الصين و تايوان .[1]
  2. توقيع مصر اتفاقيه سلاح مع الاتحاد السوفييتى , واللى كان بيزود جيش مصر باسلحه متطوره عشان يحارب اسرائيل بعد ما رفضت اغلب الدول الكبيره بقيادة امريكا بيع الاسلحه لمصر.
  3. دعم مصر و مساعدتها للثوار الجزائريين اللى كانو عاملين ثوره على الفرنساويين و بيطالبوا باستقلال الجزاير من فرنسا
  4. اسرائيل كانت عايزه تأمن نفسها من مصر و تتوسع.

خدعة الحرب

الحرب دى اتعملت فيها خدعه كبيره بعد اتفاقيات سريه ما بين انجلترا و فرنسا و اسرائيل. الإتفاق ان اسرائيل تهجم على سينا و لما تتصدى ليها مصر تتدخل انجلترا و فرنسا و ينزلوا قوات فى منطقة قناة السويس و يحاصروا الجيش المصرى فى سينا. و ده اللى حصل ، شنت اسرائيل عدوان على سينا و قامت حرب فأصدرت انجلترا و فرنسا بيان انذارى بيطالبوا فيه بوقف الحرب ( اللى هما الاتنين متفقين عليها مع اسرائيل ) و انسحاب الجيش المصرى و الجيش الاسرائيلى لمسافة 10 كم على ضفتين قناة السويس ، و ده كان معناه ان اسرائيل تحتل سينا و مصر تفقد السيطره على قناة السويس و كمان عليها 10 كم من اراضيها على الضفه الغربيه من القناه. زى ما اتوقعوا رفضت مصر الانسحاب فنزلت القوات الانجليزيه و الفرنساويه فى بور سعيد و منطقة قناة السويس لكن الجيش المصرى ما اتحاصرش لإنه انسحب. هاجت الدنيا و كان واضح لكل العالم ان الموضوع مؤامره ضخمه. وقفت اغلبية دول العالم فى صف مصر ، و اصدر الاتحاد السوفيتى انذار بإنه حا يضرب لندن و باريس بالصواريخ الذريه و امرت امريكا انجلترا و فرنسا بالانسحاب الفورى من الأراضى المصريه. و انتهت الحرب بفضيحه كبرى و خرجت مصر عبد الناصر منتصره نصر سياسى كبير.

اسباب فشل الحرب و احتلال مصر

فشل الخطه كان لكذا سبب ، من ضمنهم :

  1. معارضة الاتحاد السوفييتى حليف مصر , وتهديده بالتدخل العسكرى لمساعدة المصريين و ضرب لندن و باريس بالسلاح النووى.
  2. معارضة امريكا وطلبها للقوات البريطانيه و الفرنسيه و الاسرائيلية بالانسحاب بسبب تهديد السوفييت بتحويل الحرب البارده , اللى كانت موجوده, لحرب عالميه.
  3. معارضه و رفض الامم المتحده الهجوم على مصر وتهديدهم بفرض عقوبات على الدول التلاته.
  4. وقوف مجموعه من دول العالم التالت جنب مصر.
  5. المقومه الباسله من الشعب والجيش المصرى امام المعتدين وصلابه القياده. #نشاط قوات المقومه الشعبيه المصريه. #ثوره العمال المتعطلين فى انجلترا وفرنسا. #تنديد الامم المتحده بالعدوان.

نتائج الحرب

  1. انسحاب القوات البريطانيه والفرنسيه من بورسعيد فى 23 ديسمبر 1956م، وعشان كدا بتحفل بورسعيد باليوم دا
  2. هروباسرائيل من سيناء فى اوائل 1957م، و هروبها من قطاع غزة اللى سيطرت عليه مصر.
  3. وضع قوات طوارىء دوليه بين حدود مصر واسرائيل
  4. زيادة شعبيه جمال عبد الناصر فى مصر و الشرق الاوسط
  5. السماح لإسرائيل بالعبور فى خليج تيران
  6. ادراك الدول العربية الخطر الاسرائيلى واطماعه فى السيطرة على العالم العربى :ولذالك قامت وحدة بين #مصروسورياعام#1958 ,حتى تم الانفصال بينهما عام#1961

شوف كمان

مصادر

  1. "Suez crisis" The Concise Oxford Dictionary of Politics. Ed. Iain McLean and Alistair McMillan. Oxford University Press, 2003.
 
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: