اوشين (おしん) is a Japanese serialized morning television drama (asadora), which originally aired on NHK from 4 April 1983 to 31 March 1984; it is the 31st asadora overall to be produced. The 297 15-minute episodes follow the life of Shin Tanokura (田倉しん, Tanokura Shin) during the Meiji period up to the early 1980s. In the work, Shin is called اوشين, an archaic Japanese cognomen.

اوشين
النوع فيلم سيرة ذاتيه   تعديل قيمة خاصية النوع الفني (P136) في ويكي بيانات
تأليف سوجاكو هاشيدا   تعديل قيمة خاصية الصانع (P170) في ويكي بيانات
سيناريو سوجاكو هاشيدا   تعديل قيمة خاصية كاتب السيناريو (P58) في ويكي بيانات
بطولة نوبوكو اوتوا ،  ويوكو تاناكا ،  واياكو كوباياشى ،  وايزومى پينكو ،  وشيرو ايتو ،  وماساتوشى ناكامورا ،  وتاناكا يوشيكو ،  وشينچى ياماشيتا ،  واتسوشى تاكاهاشى   تعديل قيمة خاصية الممثلون (P161) في ويكي بيانات
البلد
اليابان   تعديل قيمة خاصية بلد المنشأ (P495) في ويكي بيانات
لغة العمل لغه يابانى   تعديل قيمة خاصية اللغه الاصليه للفلم او المسلسل (P364) في ويكي بيانات
عدد الحلقات
اتذاع لأول مرة ف 4 ابريل 1983  تعديل قيمة خاصية تاريخ البدايه (P580) في ويكي بيانات
IMDb.com صفحة البرنامج  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (IMDb) (P345) في ويكي بيانات

اوشين كان واحد من اكتر المسلسلات مشاهدة فى البلاد على الاطلاق و اتذاعت فى 68 دولة تانيه ، مع ترجمات تتراوح من الانجليزية لالعربية. سنة 1984 ، تم تحويل الحلقات السابقة من الدراما (التى تركز على الشاب اوشين) لفيلم رسوم متحركة لسانريو . أعاد الفيلم استخدام نصوص سوجاكو هاشيدا ، وقام أياكو كوباياشى ، اللى لعب دور اوشين الشاب ، بالتعليق الصوتى لاوشين.

خلفية تعديل

تستند اوشين لسيرة ذاتية خيالية لست يابانية ، على مثال Katsu Wada (和田 加 津) ، اللى شاركت فى تأسيس سلسلة سوبر ماركت Yaohan مع زوجها Ryohei Wada.  تم تطوير بنية الحكايه من فى مجموعة من الرسايل مجهولة المصدر قام بتجميعها سوجاكو هاشيدا . وقالت حشيدة: "انه ماضى لا يُروى لست من فترة ميجى ، تتأرجح على فراش الموت". "شعرت أن الحديث عن مصاعبها وقت خدمتها كمتدربة وبيعها فى بيت دعارة هو التزام يحتاج جيلنا لاحترامه. بس ، كانت الموضوعات قاسية ومظلمة لدرجة أن العرض تم رفضه على ايد كل شبكة تلفزيونية [يابانية]. لحد NHK عارضته ". قالت حشيدة انها قيل ليها "لا يمكننا مواجهة مشاكل ميجي". تمت تسويته لما ادا مدير المحطة ساعتها Mikio Kawaguchi موافقته.[1]

حبكة تعديل

ابتدت الحكايه سنة 1983. بدل حضور احتفالات افتتاح المتجر السبعتاشر ، قرر شين تانوكورا (اوشين) الذهاب فى رحلة بالقطار. عيلتها فى حالة نوبة من الجنون ، ولا تعرف أين اختفت. يتذكر حفيد اوشين ، كى ، قصة دمية كوكيشى اللى أخبرته بيها اللى ليها مرة. عن حدس التفكير فى الحكايه ، يذهب فى رحلة خاصة به ويجد اوشين فى ياماغاتا. من هناك ، يبدأ الاثنان رحلة الرجوع بالزمن ، بالسفر عبر أجزاء مختلفة من اليابان بما فيها المكان اللى عاشت فيه قبل سنين ، ويبدأان فى تذكر الأوقات الصعبة اللى واجهتها فى حياتها.

السنين الأولى فى ياماغاتا تعديل

سنة 1907 ، بعت والد ياماغاتا ، اوشين البالغة من العمر 7 سنين ، للعمل كجليسة أطفال لدعم أسرتها المزارعة . كان رئيسها تاجر أخشاب ، و رغم الاساءة الجسدية واللفظية من كبير الخدم فى بيته ، أصرت اوشين على تحملها علشان عيلتها. يقنع مدرس محلى متعاطف التاجر بالسماح لـ اوشين بالذهاب لالمدرسة الابتدائية و احضار الطفل معه. بس ، زملا اوشين فى الفصل يتنمرون عليها ويهددون بايذاء الطفل. توقف اوشين على مضض عن الذهاب لالمدرسة. بس ،  لما تتهمها عيلتها ظلماً بسرقة الأموال ، فانها تهرب ، وتعانى لعدة أيام من العواصف الثلجية هيا تعود لالبيت علشان تكون مع والدتها فوجى ، اللى كادت أن تتجمد لحد الموت. يتم انقاذ اوشين على ايد رجل يدعى شونساكو ، و هو جندى فى الجيش الامبراطورى اليابانى تحول لهارب ، ويصف نفسه بأنه "صياد". بقيت معه فى الشتاء الطويل لحد يذوب الثلج. عززت مهاراتها فى القراءة والكتابة تحت قيادة Shunsaku.  لما تنحسر العاصفة الثلجية ،  اتلقا عليهم على ايد وحدة من الجيش وقتل Shunsaku بالرصاص. بعدين اصطحب الجنود اوشين لكوخ واستجوبوه بخصوص شونساكو. بعدين ييجى جندى كبير لالكوخ ويخبر اوشين أن الوحدة سترافق بيتها. بس ، ترفض اوشين العرض ، مشيرة لأنها تعرف الطريق ، وتمشى لساكاتا لوحدها.

اشتغل فى كاجايا تعديل

عند عودتها ، تم ارسال اوشين تانى للعمل كجليسة أطفال ، دى المرة لKaga-ya فى Sakata. لا تبدأ الأمور بشكل جيد بسبب ارتباط اوشين بالهارب شونساكو. كما اشتبكت مع كايو ، الابنة الكبرى للعيلة والوريث المعين ، و هو فى نفس عمرها. لكن الأم ومالك Kaga-ya ، السيدة. ياشيرو ، ينظر لاوشين على أنه نموذج يحتذى به لجعل كايو اكتر عقلانية و أقل زى طفل مدلل . يكره كايو ده لكنهم فى النهاية يصبحون أصدقاء حميمين. السّيدة. ترى ياشيرو الامكانات فى اوشين وتدربها شخصى على القراءة والكتابة والحساب باستخدام العداد . والدة كايو غير راضية عن الاهتمام اللى يتلقاه اوشين ، وشعرت أنه فى غير مكانه اجتماعيا للخادمة. بس ، فقد قبلت اوشين فى العيلة لما أنقذ اوشين كايو من عمود كهرباء ساقط.تبقى اوشين فى Kaga-ya 8 سنين لحد تبلغ 16 سنه . فى الوقت ده ، أحبها الجميع ، بما فيها زملاتها فى العمل. فى الوقت ده ، تموت جدة اوشين المحبوبة والطيبة السيدة. ترسل ياشيرو اوشين لالبيت فى الوقت المناسب لقضاء اللحظات الأخيرة مع جدتها المحتضرة. ان موتها يفرض عزم اوشين على صنع شيء من حياتها و أن لا تكون فقيرة بعد دلوقتى .

ذات يوم ، رجل غامض ، كوتا تاكاكورا ، يزور ساكاتا. فى الوقت نفسه يبحث اوشين عن Kayo ، اللى كان على الشاطئ ، يستخدم Kota اوشين كصديقته ، كصديقته ، لمراوغة البوليس. تغيرت حياة كايو واوشين على ايد ده الرجل ، ابن مالك أرض ثرى ومثالى ، و هو من أتباع الاشتراكية بقوة ويريد تحسين حياة المزارعين المثقلين بالديون من فى التحريض السياسى و اصلاح الأراضى . يكشف كوتا لاوشين عن جهود التعبئة السياسية الخاصة به ويكسب بيها بمثاليته وشغفه. لسوء الحظ ، يقع Kayo و اوشين فى حب Kota. لا يرد كوتا بالمثل على حب كايو ، حيث يشعر أنه مجرد افتتان لأنه يشعر بشيء خاص مع اوشين.ى ذلك ، السيدة. ياشيرو تدرب اوشين فى حفل الشاى والفنون الأنثوية التانيه لتعزيز فرصها فى الجواز بشكل جيد. تحاول اقامة اوشين مع الابن التانى لعيلة ساكاتا الثرية. لكن الماتش تنهار بسبب حب اوشين السرى لكوتا. كايو ، اللى نشأت علشان تكون شغوفة بالرسم والأدب ، لا تهتم بالاستحواذ على Kaga-ya ، ولا فى الفنون الأنثوية لتحسين آفاق زواجها. تؤمن بالجواز من الرجل اللى تحبه. تغادر كايو المتمردة بيتها فى النهارده اللى كان من المفترض أن تلتقى فيه بزوجها المحتمل ، اللى يفر لطوكيو مع كوتا متردد. حزن القلب والشعور بالضيق من قرار كايو بالفرار من البيت ، وعدم قدرته على الكشف عن الحقيقة لعيلة كاغا بخصوص كوتا ، يقرر اوشين المنكوبة بالذنب مغادرة Kaga-ya والرجوع لالمنزل.

الرجوع لياماغاتا تعديل

عند عودتها ، اجتمعت اوشين مجددًا مع أختها الكبرى ، هارو ، اللى أعيدت لالبيت من مصنع النسيج حيث أصيبت بالسل . كانت أمنية Haru الأخيرة أن ترى حبها السرى ، مشرفها السابق ، Hirano ، اللى اقتنع بزيارتها. وقت زيارته ، يكشف هيرانو عن ظروف الشغل السيئة فى مصنع النسيج وفشله فى تحسين رفاهية العمال خوف من فقدان وظيفته. فى الوقت ده ، تكتشف اوشين أن والدها يريدها أن تعمل نادلة لتكملة دخل العيله. تحذر Haru اوشين من أن الوكيل اللى يروج للوظيفة قد خدع فى السابق زملاتها من عمال النسيج فى الدعارة. يقنع Haru اوشين بالفرار لطوكيو ، ويديها اسم وعنوان فى طوكيو وبعض المال. مات هارو عن عمر 19 سنه سنة 1916. والدة اوشين فوجى ، اللى رجعت كمان لالبيت لرعاية هارو ، تدعم اوشين فى قرارها بالذهاب لطوكيو. بعد وفاة أختها ، تهرب اوشين لطوكيو لمتابعة حلم Haru فى أن تصبح مصففة شعر.

تصفيف الشعر فى طوكيو تعديل

اوشين اتدربت على ايد ايشو فى تصفيف الشعر اليابانى التقليدى . بعد سنتين من التدريب المهنى ، تتلقى اوشين رسالة من والدتها تخبرها بالموت المفاجئ لسايو ، الأخت الصغرى لكايو ، بسبب الالتهاب الرئوى . كانت اوشين كمان جليسة أطفالها فى Kaga-ya فى Sakata. يأخذ اوشين اجازة لزيارة العيله المكلومة فى ساكاتا. قيل ليها أن كايو لم يعد لمنزله و كان فى مكان ما فى طوكيو. تتوسل والدة كايو معها للبقاء فى الخلف لكن اوشين غير قادرة على ذلك. لسه اوشين يتألم عاطفى من أن غادر كايو وكيوتا ساكاتا قبل سنتين .بعد سنه ، يصطدم اوشين بـ Kayo فى مقهى فى منطقة Ginza وقت زيارته للعملاء المحتملين فى مكالمة منزلية. كانت كايو تعمل نادلة فى مقهى جينزا الراقي. بسبب عمله التحفيزى ، ماكانش كيوتا موجودًا فى العادة. عند معرفة وفاة سايو ، قررت كايو زيارة عيلتها فى ساكاتا ، و البقاء هناك لمدة شهر. فى الوقت ده ، السيدة. يرتب ياشيرو جواز كايو من الابن التالت لتاجر أرز فى أوساكا ، ماساو ، و هو خريج جامعة طوكيو الامبراطورية ( جامعة طوكيو دلوقتى ) ، و هو مستعد للزواج من العيلة لمساعدة الشركة العائلية على النجاح. عايز كايو المغادرة لطوكيو ليحضر رجوع كيوتا. لكن السيدة ياشيرو ينهار من نوبة قلبية ، علشان كده يبقى كايو على مضض. اتصلت باوشين لابلاغها لما تعود كيوتا لطوكيو. يلتقى اوشين مع Kyota عند زيارة اوضه Kayo المستأجرة لتنظيفها. أخبر اوشين ألا يدع Kayo يعرف أنه عاد لطوكيو و أخبر اوشين أنه لا يحب Kayo ، و أنه استخدمها بس لملء الفراغ العاطفى اللى خلفه لما ماكانش قادر على أن يكون مع اوشين. اوشين يغادر ساكاتا لحضور حفل زفاف كايو. انها لا تُحدث كايو بأخبار عن كيوتا علشان مستقبل كاغايا. من فى Kayo ، يلتقى اوشين مع Ryuzo Tanokura ، تاجر المنسوجات الثرى على ما يبدو اللى يتردد على مقهى Ginza. قرر ريوزو ، الابن التالت لعيلة بارزة فى ساغا ، مغادرة البيت لطوكيو ليضرب لوحده. يقع Ryuzo ، اللى يكبر اوشين لمدة سبع سنين ، فى حبها ، ويتزوج الاثنان رغم المعارضة الأولية من كلا والديهما.

الحياة الزوجية فى طوكيو تعديل

ابتدت أعمال Ryuzo فى التدهور بسبب الكساد اللى أعقب الحرب وافتقاره لالفطنة التجارية . محاولات اوشين لتحسين ممارسات الشغل تلقى استحسان من Ryuzo اللى يعتقد أن الشغل هو عالم الرجل. لتكملة دخل العيله ، قرر اوشين الرجوع لالشغل عند Isho بموافقة Ryuzo المترددة علشان الستات المتزوجات لا يعملن عادة. نظر لتوليها دور المعيل بشكل متزايد ، يشعر Ryuzo بالتقويض لأنه يعتقد أن مهمة الرجل هيا رعاية العيله. يزداد يأس وكسل ، ويلجأ لالكحول والستات ، فى الوقت نفسه يغض أوشين الطرف عن حبها له.بعد مواجهة أوضح فىها Ryuzo مرارته ، أدرك اوشين أن عملها لدعم العيله قد أصاب كبريائه. قررت أنه هايكون من الاحسن لريوزو أن تتركه. بس ، يكتشف أوشينبعد كده أنها حامل. قررت التوقف عن تصفيف الشعر لانقاذ زواجها. لكن مع فقدان دخلها ، بقت العيله على شفا المجاعة قبل ما يدرك Ryuzo أنه مايقدرش أن يدع كبريائه يعترض طريق اعالة أسرته. يقترض المال لمدّهم ، ويبدأون فى التفكير فى مشروع تجارى جديد.

أدرك أوشين أنهم بحاجة لرأس المال لبدء عمل تجارى جديد ، و أقنع ريوزو بالسماح ليها بمحاولة بيع ملابسهم فى سوق ليلى . بعد بداية صعبة ، تمكنت من بيع كل أسهمها فى 10 أيام بمساعدة زعيم العصابة كين. قرروا استخدام العائدات لبدء عمل تجارى جديد لبيع ملابس الأطفال على الطراز الغربى من تصميم اوشين. بسبب الأعمال الباهتة ، يرتب Ryuzo لبيع منتجاته فى Onoya ، و هو محل محلى كبير. اتباع الملابس اللى ليها الأسعار المعقولة فى Onoya فى النهارده الاولانى ، ويبدأ Ryuzo فى توسيع الانتاج رغم مخاوف اوشين.

  1. ザテレビジョン編集部[編]『TVの出来事まるごと10年!別冊ザテレビジョン』Kadokawa Shoten・1992、146ページ