البيانات أو المعطيات هيا سلسلة غير مترابطة من الحقائق الموضوعية، اللى ممكن الحصول عليها عن طريق الملاحظة، أو عن طريق البحث والتسجيل.[1]

تعريف البيانات تعديل

وبشكل سنة فالبيانات هيا مجموعة من الحروف أوالكلمات أو الأرقام أو الرموز أو الصور (الخام) المتعلقة بموضوع معين . مثال على ذلك: بيانات الموظفين (الأسماء - الأرقام الوظيفية - المهن - الصور) بدون ترتيب ، وينتج عن دى البيانات بعد المعالجة ما يطلق عليه مصطلح معلومات.

كذلك ما يلتقطه قمر صناعى من صور هيا بيانات يرسلها لالأرض فى هيئة إشارات، تقوم اجهزة حاسوبية على الأرض بتجميع البيانات وتنشئ بعد معالجتها الصورة أو صوراً.

تتكون البيانات تعديل

تتكون البيانات مجموعة من الأرقام أو الحروف أو الكلمات ، و بعد معالجتها ببرامج حاسوبية خاصة نتحصل على المعلومة .

مثل المجهر الإلكترونى يقوم بتصوير الشيء المراد تصويره ويرسله لحاسوب فى هيئة إشارات كهربية (بيانات) ، فيحسبها الحاسوب وينظمها بواسطة برمجية معينة وينتج منها صورة تظهر على شاشة العرض ، وتكون تلك هيا المعلومة أو المعلومات.

مثال آخر:

طالب فى جامعة معينة له مجموعة من الدرجات او العلامات (البيانات) ، و بواسطة واحد من البرامج او التطبيقات تتم معالجة دى العلامات بعملية رياضية معينة لينتج فى النهاية المعدل العام للطالب هيا المعلومة المراد انتاجها بعد عملية معالجة البيانات

المصدر الاساسى للبيانات تعديل

 
تقديرات منتطرة اجرتها الأمم المتحدة لزيادة تعداد سكان الأرض، بحسب القارات. البيانات لحد 2010 ناتجة من الإحصاء ، أما بعد 2010 فهى تقديرات .
  • مصدر الانسان
  • مصدر الخارجي

يمكن القول أن المصدر الأساسى للبيانات هو الإنسان اللى يقوم بتجميع البيانات من خلال مشاهدتة والملاحظاتة و التجربة على الواقع المحيط به سواء الاجتماعى أو الطبيعى أو الاقتصادى . ممكن تمثيل تلك البيانات فى رسوم بيانية ، زى تغير عدد السكان خلال العشرين سنة الماضية ، أو فى رسم بيانى آخر: تعيين عدد السكان تحت سن 15 سنة و بين سن 16 - 26 سنة ، وبين 27 - 65 سنة ، وعدد السكان فوق 66 سنة .

فى المجال الإدارى ممكن أن يكون مصدر داخلى أو خارجى . فمصدر البيانات الداخلى هو البيانات المتجمعة من الإدارات المختلفة والأقسام زى الفواتير و أوامر الشراء والشيكات الواردة والصادرة و أرقام المبيعات و غيرها ، وهذه البيانات تدون على شكل تقديم الحسابات أو تقارير .

بينما يقصد بالبيانات اللى تأتى من مصادر خارجية هيا تلك البيانات اللى تأتى من الزبائن والموردين ومن مختلف المنظمات ذات العلاقة مع المؤسسة ، و تقديرات مصلحة الضرائب ، و غيرها.

تحويل البيانات تعديل

لتحويل البيانات لمعلومات يتطلب ذلك معالجة البيانات وذلك عن طريق الحصول عليها وتسجيلها بعدين مراجعتها والتاكد من مدورتها مع المصادر بعدين تصنيفها لمجموعات أو فئات متجانسة 0 وفقا لمعيار معين وهناك الكتير من المعايير ممكن استخدامها زى تصنيف المستهلكين بحسب منطقة جغرافيا أو إقليمية معينة ويجرى التصنيف فى العاده على أساس نظام ترميز Coding system ممكن يكون رقميا أو حرفيا أو باستخدام النوعين معا بحسب نوعية البيانات بعدين يتم ترتيب البيانات بطريقة معينة تتفق والكيفية اللى تستخدم بيها تلك البيانات بعدين يتم دمج مجموعة من عناصر البيانات وجمعها لكى تتوافق مع احتياجات مستخدميها بعدين يتم استخدام العمليات الحسابية والمنطقية لتقديم بيانات جديدة ومفيدة للمستخدم بعد كده يتم حفظ البيانات لوقت الحاجة ليها وتؤثر الوسيلة المستخدمة فى حفظ البيانات على طريقة استرجاعها وكفاءة الاسترجاع بعدين يتمبعد كده تقديم البيانات بشكل ممكن أن يفهمها ويستخدمها من يطلبها و يتم تقديمها على شكل تقرير مكتوب أو على شكل رسومات بيانية أو هندسية أو يتم عرضها على شاشة الحاسوب مباشرة.

شوف كمان تعديل

مصادر تعديل

  1. من كتاب Business Information Systems، الطبعة التانيه 2003

لينكات برانيه تعديل

 
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: