تجديف هى رياضه دفع المراكب بالمجداف وهى واحده من الرياضات الاولمبيه.[1] المجدف بيمسك مجاديف المركب و بيحركها عشان يحرك البلم. رياضه التجديف ممكن تتلعب فى البحيرات و الانهار و لحد البحر صوره.

تجديف
 

 

بيمارسها مجدف   تعديل قيمة خاصية يمارسها (P3095) في ويكي بيانات
معرض صور تجديف  - ويكيميديا كومنز  تعديل قيمة خاصية معرض كومنز (P935) في ويكي بيانات

تاريخ تعديل

التجديف نشأ مع الانسان من زمن صنع المراكب لعبور الميه و اتطور و انتشر كرياضه رسميه لما اتعمل اتحاد دولى ليه سنه 1892 و انضمت للالعاب الأولمبيه فى الدوره الصيفيه فى برلين سنة 1936. و اول سباق اولمبى للستات كان فى دوره الالعاب الصيفيه فى لندن سنة 1948.

السباق تعديل

سباقات التجديف بتكون فى مسارات مخصصه و مجهزه اما فى بحيرات طبيعيه او صناعيه. طول المجرى القياسى للسباق 2000 متر بالنسبه للرجاله أحيانا 1500 متر بالنسبه لسباقات الستات أو الناشئين. و فيه مسابقات تانيه من التجديف لمسافات اكبر زى ماراثون التجديف و من اشهرها السباق السويسرى اللى طول مجرى السباق فيه 160 كيلومتر. التسابق بيكون بين الرياضيين أو الفرق.

التجهيزات تعديل

المراكب تعديل

فيه أكتر من نوع للمراكب المستخدمه فى السباقات, بتتصنف حسب عدد الكراسى (المراكب الفرديه أو الزوجيه أو الرباعيه أو اللى ليها 8 كراسى) أو حسب مكان قائد الدفه فى المركب و فيه مراكب بمجداف لكل لاعب و فيه بمجدافين لكل لاعب. و المراكب ببتعمل من مواد خفيفه من الخشب المتين, أو من مواد صناعيه.

الدفه تعديل

و هى اللى بتوجه المركب.

المجداف تعديل

بيتعمل المجداف من مواد من الخشب المتين أو المطاط بطول 260 سنتيمتر و عرض الكف 16 سنتيمتر.

مصادر تعديل

لينكات برانيه تعديل


 
تجديف على مواقع التواصل الاجتماعى
 


  الصفحه دى فيها تقاوى مقاله عن التجديف. و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.