دينوكراتيس

(تحويل من دينوقراطيس)
الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.


دينوكراتيس من رودس ( كمان ديانوقراطيس وديموقراطيس، شيروقراطيس ,و ستاسيقراطيس وباليونانية : Δεινοκράτης ο Ρόδιος , عاش فى الربع الأخير من القرن الرابع قبل الميلادى .[1][2][3]) كان مهندس معمارى ومستشار فنى عند الأسكندر الاكبر , هو مشهور بتخطيطه لمدينة الأسكندرية , و محرقة جنازة هيفاستيون الأثرية و إعادة بناء معبد ارتميس فى افسس , واعمال تانيه .

دينوكراتيس
معلومات شخصيه
الميلاد القرن 4 ق.م  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


رودس  تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

تاريخ الوفاة القرن 4 ق.م  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
مواطنه
مقدونيا القديمه  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه مهندس معمارى  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات

دينوقراطيس كان مهندس من مقدونيا القديمه.

حياته تعديل

دينوقراطيس من مواليد يوم 1 فى رودس, مات فى 1 .

اقتراح مدينة جبل آثوس تعديل

قبل بناء الإسكندرية لما كان يبحث الإسكندر لبناء مدينة فى مجده، اقترح دينوقراطيس بناء مدينة على جبل اثوس فى اليونان , رفض الإسكندر الاقتراح علشان دينوقراطيس لم يأخذ فى الاعتبار الظروف المعيشية للسكان لما اعترف بأنه خطط بألا يتم زرع الحبوب بالقرب من المدينةلكن نقلها للمدينة عن طريق البحر، حيث كان موقع الأسكندرية الحالى كان اكتر خصوبة وانفتاحاً من التضاريس القاسية لجبل آثوس.

تخطيط الإسكندريه تعديل

في سنة 332 قبل الميلاد، عينه الأسكندر مدير الدراسات والتخطيط الحضرى لمدينة الأسكندرية، واللى صٌممت على النمط الهيبودامى (( زى رقعة الشطرنج)) اللى كان مؤثر فى تخطيط المدن الهلنستية، وساعده كليومنسمن ناوكراتيس و كراتيس من اولينثوس وهو مهندس هيدروليكى بارع قام ببناء محطات الميه للمدينة ونظام الصرف الصحى المطلوب فى الموقع المنخفض.

محرقة هيفاستيون تعديل

في بابل قام بتصميم النصب الجنائزى لقائد الأسكندر هيفاستيون ( مات فى 324 قبل الميلاد) , واللى وصفها ديودورس الصقلى , اريانوس , سترابو و بلوتارخ و تانيين . كانت مبنية من الحجر (غير متوافر محليا) فى محاكاة لمعبد بابلى (زقوره) , طولها 6 طوابق، ومطلية بالذهب بالكامل.

معبد أرتميس الثانى تعديل

تعاون دينوقراطيس مع بايونيس من إفسس وديمتريوس فى إعادة بناء معبد أرتميس - واحد من عجايب الدنيا السبعه - واللى دمره هيروستراتوس فى عمل من أعمال الحرق فى يوم 21 يوليه 356 قبل الميلاد، ويقال انه كان فى نفس ليلة ميلاد الإسكندر الاكبر.

أعمال تانيه تعديل

وذكر فيتروفيو دينوقراطيس، فى الأطروحة المعمارية الوحيدة الباقية من العصور القديمة، لخطته لنحت صورة ضخمة للأسكندر فى جانب جبل آثوس، ممسكاً فى مدينة صغيرة فى يد وفي اليد التانيه يسكب من إبريق عملاق نهر فى بحر . ذلك عمل على نصب جنائزى غير مكتمل لوالد الأسكندر فيليب التانى المقدونى , وأعمال تانيه تتضمن الكتير من خطط المدن ومعابد فى دلفى و ديلوس ومدن يونانية تانيه.

مصادر تعديل

  1. {{cite web}}: Empty citation (help)
  2. {{cite web}}: Empty citation (help)
  3. {{cite web}}: Empty citation (help)
  • "DEINOCRATES OF RHODES", Technology Museum of Thessalonik
  • Dinocrates


لينكات برانيه تعديل

مصادر تعديل


 
دينوكراتيس على مواقع التواصل الاجتماعى