الريجى مصطلح يتضمن أساليب من المزيكا الجاميكية الكاريبية الأفريقيه وظهرت فى آخر الستّينات، كمان يتضمن مصطلح ريغي المزيكا المعاصرة الشعبية الجاميكية الموجودة فى وطنهم وحتى اللى توجد بره حدوده كمان تنتشر بين الجاليات الجاميكية. قد يرجع أول استخدام منتشر للكلمة «ريجي» للحظة لتاريخية نشرت فيه الأغنية الشعبية "اعمل الريجي" ل«توتس والمايتالس» وهذه فى 1968، كمان عرّفت الأغنية دى بكلمة «ريجي» على الجمهور العالمى بشكل كبير.

ريجى
 

 

البلد
جاميكا [1]  تعديل قيمة خاصية بلد المنشأ (P495) في ويكي بيانات
البدايه 1961  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
تطابق تام http://service.ddex.net/dd/DD-AVS-001/dd/ddex_Reggae  تعديل قيمة خاصية تطابق تام (P2888) في ويكي بيانات

كان بوب مارلى السفير الأشهر للريجى دوليا. من أيامه الأولى مع واحده من فرق الروكستيدى لحد سنين ه اللى بعد كده عند دخوله الراستافارية ونشاطه سياسيا، زرع بوب مارلى نفسه بعمق فى قلوب أنصار الريغيه فى كافة اماكن العالم. يعتبر بعض الناس مارلى بأنه المسؤول بشكل خاص عن شعبية الريغيه حول العالم، لكن الفنانين التانيين، زى جيمى كليف وبيتر توش، ساعدوا على ازدياد شعبيته.

زعم المزيكا بوب مارلى على أن يرجع أصل كلمة «ريجي» لاللغة الأسبانية حيث تدل على مزيكا الملك. (اللغة الأسبانية—مثل اللغة اللاتينية التراثية—تستخدم جدر"-regi" لتدل على مفهوم الملك والملكية.)

الأنواع الفرعية تعديل

  • روتس ريغيه (Roots reggae)
  • دوب (Dub)
  • دانسهول (Dancehall)
  • راجا (Ragga)

مصادر تعديل

  1. معرف اليونسكو للتراث غير المادي: https://ich.unesco.org/en/RL/01398 — العنوان : Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity — المخترع: يونيسكو