سيجابرت معروف كمان باسم " سيجابرت الأعرج" (Sigibert the lame) ( اتوفى سنة 509) , كان ملك من ملوك الفرانكس , اتحالف مع الملك كلوڤيس الاول و كونوا شبه مملكة فرانكيه موحدة و زودوا نفوذ مملكتهم جامد على منطقة الغال , اتقتل على ايد ابنه كلودريك بتحريض من الملك كلوڤيس حليفه القديم.

سيجابرت
 

معلومات شخصيه
تاريخ الميلاد القرن 5  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
تاريخ الوفاة سنة 509 (8–9 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
ابناء كلودريك  تعديل قيمة خاصية الابن (P40) في ويكي بيانات
عيله ميروڤينجيين  تعديل قيمة خاصية الأسرة (P53) في ويكي بيانات
معلومات تانيه
المهنه عاهل  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
تمثال لسيجابرت

حكمه تعديل

سيجابرت كان ملك من ملوك الفرانكس , مملكته كانت فى المنطقة غرب نهر الراين ( جزء من المانيا دلوقتى ) , اتحالف مع الملك كلوڤيس اللى كان ملك الفرانكس السيسليان و كونوا شبه مملكة فرانكيه موحدة و قدروا يسيطروا على الجزء الشرقى و الغربى من نهر الراين و يزودوا نفوذهم جامد. سيجابرت شارك مع كلوڤيس فى طرد من الغال بعد معركة سواسون و فى معركة معركة تولبيك (Battle of Tolbiac) ضد هجمات قبايل ألامانيين فى سنة 496 , اللى اتصاب فيها و هناك اخد لقب سيجابرت الأعرج" (Sigibert the lame) . شارك كمان مع حليفه كلوڤيس فى معركة ڤويليه (Bataille de Vouillé) ضد الڤيسيجوث فى سنة 506 و ضد قبائل و ملوك فرانكس تانيين و قدروا يزودوا نفذوهم اكثر على منطقة الغال.

اغتياله تعديل

فى سنة 509 بعد انتصارات كتيره بقى سيجابرت و كلوڤيس اقوى حكام فى المنطقة , حليفه القديم كلوڤيس , شاف انه لازم يتخلص من سيجابرت اللى بينافسه فى قوته و نفوذه و بيعتبر اكبر خصم له عشان يبقى الحاكم الوحيد للفرانكس و لمنطقة الغال. كلوڤيس مكنش عايز تتلوث ايده بدم حليفه القديم عشان حيئثر على سمعته و كمان عشان محتاج ولاء الجيش بتاع سيجابرت و و ولاء اهل مملكته , فقرر يستغل جشع و استعجال ابن سيجابرت " كلودريك " فى الحكم بدل من ابوه و شجعه على انه يغتال ابوه و وعده بدعمه عشان يبقى ملك بدل ابوه و فعلا كلودريك وقع فى الفخ اللى كلوڤيس عملهوله و قتل ابوه. و فى الاخر بعد ما كلودريك قتل ابوه , كلوڤيس قتله و اعلن للناس انه انتقم لسيجابرت و ضم مملكة سيجابرت له.