تتكون صناعة الجنس (ٍSex industry) (و تسمى كمان تجارة الجنس ) من الأعمال التجارية اللى تقدم بشكل مباشر أو مش مباشر المنتجات والخدمات المتعلقة بالجنس أو الترفيه للبالغين . تشمل الصناعة الأنشطة اللى تنطوى على تقديم مباشر للخدمات المتعلقة بالجنس ، زى الدعاره و نوادى التعرى ونوادى المضيف والمضيفة والأنشطة المتعلقة بالجنس ، زى المواد الپورنو ومجلات الرجال الموجهة للجنس والأفلام الجنسية ولعب الجنس والفتش أو أدوات BDSM . بعض المقتنيات الجنسية المستخدمة فى المواد الپورنو هيا Doggy (أسلوب ) ، 69 ، التبشيرية ، راعية البقر و راعية البقر العكسية. تعتبر القنوات الجنسية للتلفزيون و أفلام الجنس المدفوعة مسبق للفيديو عند الطلب جزء من صناعة الجنس ، كمان دور السينما للبالغين ومحلات الجنس وعروض الزقزقة ونوادى التعرى ، توظف صناعة الجنس ملايين الأشخاص فى كل اماكن العالم ، [1] معظمهم من الستات. وتتراوح من سنةل جنس ، اللى يُطلق عليه كمان مقدم خدمة البالغين (ASP) أو مقدم خدمات الجنس للبالغين ، و اللى يقدم خدمات جنسية ، لعدد كبير من موظفى الدعم. من اهم مكونات الصناعة دى : تسهيل الدعاره و عروض الاستربتيز والبورنوجرافيا بكل ما تشمله من افلام ومجلات وقنوات تليفزيونية وسايتات انترنيت وادوات ممارسة الجنس ومكالمات تليفون جنسية

صناعة الجنس
 

بيتكون من دعاره
بورنوجرافيا
استربتيز  تعديل قيمة خاصية بيتكون من (P527) في ويكي بيانات

أصل الكلمات تعديل

 
عاهرة فى المانيا ؛ اللون الأحمر هو اللون المفضل لصناعة الجنس فى ثقافات كتير، بسبب ارتباطه القوى بالعاطفة و الحب و الجنس

أصول مصطلح صناعة الجنس مش مؤكدة ، لكن يبدو أنها نشأت فى السبعينيات. نقل تقرير صدر 1977 عن لجنة أونتاريو الملكية حول العنف فى صناعة الاتصالات ( لجنة لامارش ) عن المؤلف بيتر مكابى كتابته فى أرجوسي : "قبل عشر سنين ما كانتش صناعة الجنس موجودة. لما تحدث الناس عن الجنس التجارى كانو يقصدون بلاى بوي ". زعم مقال نُشر سنة 1976 فى جورنال نيو يورك تايمز بقلم كاتب العمود راسل بيكر أن "معظم المشاكل اللى خلقتها صناعة الجنس المزدهرة فى مدينة نيو يورك ناتجة عن احجام المدينة عن معاملتها كصناعة" ، مجادلة لماذا تشكلت محلات الجنس "صناعة" ، و لازم معاملتها على ده النحو من فى تركيزها فى حى واحد ، مما يشيرلأن "صناعة الجنس" لم يتم الاعتراف بيها بعد بشكل عام على ده النحو

أنواع تعديل

دعارة تعديل

الدعارة هيا عنصر رئيسى فى صناعة الجنس ممكن تحدث فى بيت دعارة ، فى منشأة توفرها ، فى اوضة اوتيل العميل ، فى عربيه مركونه ، أو فى الشارع. فى الغالب ما يتم ترتيب ذلك من فى قواد أو وكالة مرافقة . الدعارة تتضمن عاهرة أو عاملة بالجنس تقدم خدمات جنسية تجاريةلالعميل.[2] فى بعض الحالات ، يكون للمومس الحرية فى تحديد ما اذا كانت هاتعمل فى نوع معين من النشاط الجنسى ، لكن الدعارة القسرية والاستعباد الجنسى موجودين فى بعض الأماكن حول العالم.[3] تتنوع الأسباب اللى تجعل الفرد يدخل فى الدعارة. استشهدت النسويات الاشتراكية والراديكالية بالفقر والعمليات الرأسمالية القمعية والمجتمعات الأبوية اللى تهمش الناس على أساس العرق والطبقة كأسباب لاستمرار وجود الدعارة ، تعمل كل دى الجوانبمع بعضللحفاظ على القمع.[4] وتشمل الأسباب التانيه النزوح بسبب الصراع والحرب.[4][5][6][7] تم الاستشهاد بالعنصرية المؤسسية فى امريكا كسبب لانتشار المشتغلين بالجنس من السود أو مشهم من الملونين ، علشان ده يؤديلعدم المساواة وعدم الوصوللالموارد.[4]

تختلف شرعية الدعارة والأنشطة المرتبطة بيها (الاستدراج ، بيوت الدعارة ، القوادة) حسب الولاية القضائية. رغم ده ، لما يكون ده مش قانونى ، فى العاده ما توجد أعمال تجارية مزدهرة تحت الأرض بسبب ارتفاع الطلب و الدخل المرتفع اللى ممكن يحققه القوادين و أصحاب بيوت الدعارة و وكالات المرافقة و المحلاتين بالبشر.[8] بيت الدعارة مؤسسة تجارية ممكن للأشخاص ممارسة نشاط جنسى مع عاهرة ، [9] رغم أنهم ممكن يوصفو نفسهم لأسباب قانونية أو ثقافية بأنها صالات للتدليك أو حانات أو نوادى التعرى أو أى وصف آخر. يعتبر الشغل بالجنس فى بيت دعارة اكتر أمان من بغاء الشوارع . الدعارة وتشغيل بيوت الدعارة قانونيان فى بعض البلاد ، لكنهم مش قانونيين فى بلاد تانيه. على سبيل المثال ، توجد بيوت دعارة قانونية فى ولاية نيفادا بالولايات المتحدة الامريكانيه ، بسبب تقنين الدعارة فى بعض مناطق الولاية.[10] فى البلاد اللى تكون فيها الدعارة وبيوت الدعارة قانونية ، قد تخضع بيوت الدعارة لقيود كتيرة ومتنوعة. فى العاده ما تكون الدعارة القسرية مش قانونية زى الدعارة على ايد القصر أو معاهم ، رغم أن العمر قد يختلف. تحظر بعض الدول ممارسات جنسية معينة. فى بعض البلاد ، تخضع بيوت الدعارة لقيود تخطيط صارمة وفى بعض الحالات تكون محصورة فى مناطق الضوء الأحمر المعينة. تحظر بعض البلاد أو تنظم كيفية اعلان بيوت الدعارة عن خدماتها ، أو قد تحظر بيع أو استهلاك الكحول فى أماكن العمل. فى بعض البلاد اللى يكون فيها تشغيل بيت دعارة قانونى ، قد يختار بعض مشغلى بيوت الدعارة الشغل بشكل مش قانوني.

المواد الپورنو تعديل

 
ممثلين اباحيين يستعدان لتصوير مشهد لفيلم بالغ

المواد الپورنو هيا تصوير صريح للموضوع الجنسى الصريح لأغراض الاثارة الجنسية و الرضا الجنسى . نموذج اباحى يطرح للصور الپورنو. ممثل فيلم اباحى أو نجم اباحي يؤدى فى أفلام پورنو. فى الحالات اللى تنطوى على مهارات درامية محدودة بس ، ممكن تسمية الفنان فى الأفلام الپورنو بالنموذج الاباحي . ممكن ماتر المواد الپورنو للمستهلك فى مجموعة متنوعة من الوسائط ، بدايه من الكتب أو المجلات أو البطاقات البريدية أو الصور أو المنحوتات أو الرسم أو الرسم أو الرسوم المتحركة أو التسجيل الصوتى أو الأفلام أو الفيديو أو ألعاب الفيديو . بس ، لما يتم أداء الأفعال الجنسية لجمهور حى ، فهى مش پورنو بحكم التعريف ، ينطبق المصطلح على تصوير الفعل ، مش الفعل نفسه. وبالتالى ، لا يتم تصنيف الصور زى العروض الجنسية والتعرى على أنها مواد پورنو.

أنواع تانيه تعديل

الترفيه للبالغين هو ترفيه يقصد يشاهده الكبار بس ، يتم تمييزه عن الترفيه العائلي. ممكن يكون أسلوب الترفيه للبالغين هو البذاءة أو الجرأة. أى ترفيه يشتمل فى العاده على محتوى جنسى مؤهل للترفيه للبالغين ، بما فيها القنوات الجنسية للتلفزيون والأفلام الجنسية المدفوعة مسبق "عند الطلب" ، و دور السينما للبالغين ومحلات الجنس ونوادى التعرى . ويشمل كمان مجلات الرجال الموجهة للجنس ، وأفلام الجنس ، والألعاب الجنسية ، و أدوات الوثن و أدوات BDSM . ممكن يكون العاملون بالجنس عاهرات ، أو فتيات مكالمات ، أو ممثلو أفلام پورنو ، أو عارضات پورنو ، أو فنانو عروض جنسية ، أو راقصات شهوانيات ، أو راقصات تعرى ، أو باريستا البيكينى ، أو مشغلى الجنس عبر التيليفون ، أو مشغلى الجنس عبر الانترنت ، أو مدلكين جنسيين ، أو نجوم اباحيين هواة للجلسات الجنسية ومقاطع الفيديو عبر الانترنت. يشمل المتخصصون التانيين فى الصناعة الأوسع المحظيات والموميات ، وبعضهم قد يأمل فى كسب المزيد من فى التخصص فى دى الأسواق المتخصصة .

توقعات - وجهات نظر تعديل

صناعة الجنس مثيرة للجدل ، وهناك أشخاص ومنظمات وحكومات عندها اعتراضات عليها ، ونتيجة علشان كده ، المواد الپورنو والدعارة والتعرى و غيرها من المهن المماثلة مش قانونية فى بلاد كتير. ده هو الحال فى العاده فى البلاد ذات التقاليد الدينية القوية.

وجهات النظر النسوية تعديل

 
المناظرة النسائية البريطانية و المنظرة السياسية كارول بيتمان ، اللى أدانت تسليع الستات بسبب صناعة الجنس

النسوية منقسمة حول قضية صناعة الجنس. فى مقالتها "ما هو ال غلط فى الدعارة" ، تشير كارول بيتمانلأنها حرفى تجسيد للمرأة. انهم يجعلون أجسادهم شيئً ممكن للرجال شراؤه بثمن. أشارت علشان الدعارة و صناعات جنسية كتير تانيه تعزز فكرة ملكية الرجل للمرأة. من ناحية تانيه ، ترى بعض النسويات الأخريات أن صناعة الجنس تعمل على تمكين المرأة. ممكن اعتبارها مجرد وظايف. المرأة اللى تعمل معاهم تتحرر من الأعراف الاجتماعية اللى كانت تُبقى حياتها الجنسية فى السابق سرية باعتبارها غير أخلاقية.[11] بناء على دى الحجج ، قامت السويد والنرويج وأيسلندا بتجريم شراء الخدمات الجنسية ، مع عدم تجريم بيع الخدمات الجنسية.[12] (بعبارة تانيه ، ممكن محاكمة العملاء والقوادين بسبب معاملات جنسية مربحة ، لكن مش البغايا). يدعى مؤيد ده النموذج التشريعى الحد من الدعارة غير المشروعة والاتجار بالبشر فى دى البلاد. يعارض المعارضون دى الادعاءات.[13] عارضت منظمات حقوق المرأة والعاملون فى مجال الجنس النموذج الاسكندنافى ومحاولات تجريم دول اللى يدفعون مقابل ممارسة الجنس ، قائلين انه يدفع بالصناعة السرية ويجعل الشغل اكتر خطورة على المشتغلين بالجنس ويزيد من العنف ضد المرأة ، وبدل ذلك يدعم الغاء تجريم أو تقنين الجنس بشكل كامل. عمل.

 
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:

مصادر تعديل

  1. خطأ لوا في وحدة:Citation/CS1 على السطر 830: Argument map not defined for this variable: ScriptEncyclopedia.
  2. خطأ لوا في وحدة:Citation/CS1 على السطر 830: Argument map not defined for this variable: ScriptEncyclopedia.
  3. خطأ لوا في وحدة:Citation/CS1 على السطر 2012: bad argument #1 to 'ipairs' (table expected, got nil).
  4. أ ب ت خطأ لوا في وحدة:Citation/CS1 على السطر 2012: bad argument #1 to 'ipairs' (table expected, got nil).
  5. خطأ لوا في وحدة:Citation/CS1 على السطر 2012: bad argument #1 to 'ipairs' (table expected, got nil).
  6. خطأ لوا في وحدة:Citation/CS1 على السطر 2012: bad argument #1 to 'ipairs' (table expected, got nil).
  7. خطأ لوا في وحدة:Citation/CS1 على السطر 2012: bad argument #1 to 'ipairs' (table expected, got nil).
  8. خطأ لوا في وحدة:Citation/CS1 على السطر 2012: bad argument #1 to 'ipairs' (table expected, got nil).
  9. خطأ لوا في وحدة:Citation/CS1 على السطر 830: Argument map not defined for this variable: ScriptEncyclopedia.
  10. خطأ لوا في وحدة:Citation/CS1 على السطر 2012: bad argument #1 to 'ipairs' (table expected, got nil).
  11. خطأ لوا في وحدة:Citation/CS1 على السطر 2012: bad argument #1 to 'ipairs' (table expected, got nil).
  12. خطأ لوا في وحدة:Citation/CS1 على السطر 830: Argument map not defined for this variable: ScriptEncyclopedia.
  13. خطأ لوا في وحدة:Citation/CS1 على السطر 830: Argument map not defined for this variable: ScriptEncyclopedia.
 
صناعة الجنس على مواقع التواصل الاجتماعى