عجايب الدنيا السبعه

هرم خوفو من عجايب الدنيا اللى اتحدت الزمن
  • الهرم الاكبر - مصر : بناه الملك خوفو حوالي 2700 قبل الميلاد وده اكبر هرم فى مصر و موجود فى الجيزه جنب اهرامات خفرع و منقرع. مبني على حوالي 12 فدان و إرتفاعه دلوقتي 137,18 متر ( كان زمان146,52 متر ). استعمل فى بنائه 521.000 .2 متر مكعب من الحجر الجيري. كات له كسوه خارجيه من الحجاره. مدخله من الجهه البحريه، و جواه ممرات و أودتين للدفن. واحده للملك و واحده للملكه.
  • فنار اسكندريه - مصر : إتبنى على جزيرة فاروس فى مدخل المينا الشرقيه بتاعة اسكندرية فى عهد بطليموس التاني ( حوالي 280 قبل الميلاد ). الفنار كان متكون من اربع ادوار : الاول مربع، و التاني متمن، و التالت مدور فوقيه لمبه كبيره محطوطه على تلت عواميد شايله قبه عليها تمثال ضخم بيرجح كان لإله البحور " بوسيدون ". الفنار كان طوله بتاع 120 متر وكان مبني من الحجر الجيري و عواميده كات جرانيت و حتت منه كات متزينه بالرخام و البرونز. فضل الفنار يؤدي وظيفته لغاية ما العرب إحتلوا مصر سنة (642) و إتوالت الكوارث لغاية ما اتلاشى خالص فى القرن 14 بعد زلزال كبير.
عجايب الدنيا السبعه
  • تمثال زيوس - كان فى اليونان على جبال اوليمبوس. نحته المثال اليونانى فيدياس و عمل جسمه من العاج و عبايته من الدهب. كان طوله 13 متر.
  • تمثال رودس - كان فى جزيرة رودس : كان تمثال ضخم للاله هيليوس اللى حرر رودس من الملك المقدوني ديمتريوس الاول. اتعمل سنة 300 قبل الميلاد واتدمر فى زلزال كبير سنة 224 قبل الميلاد.
  • هيكل ارتميس : أو معبد ديانا كان فى افسوس. بناه الايونيين فى فتره طويله مدتها 220 سنه. كان طوله 122 متر و عرضه 61 متر. الامبراطور الروماني نيرون خربه و القوطييين دمروه سنة 262.
  • حدايق بابل المعلقه بتحل محل أسوار بابل و بتتنسب لسميراميس. و بيتقال إن نبوخذنصر بناها عشان يفرح بيها زوجه من زوجاته. كات بتتكون من فراندات مبنيه فوق بعض قايمه على عواميد ضخمه و كات الميه بتوصلها بإنتظام عشان تروي اشجارها و نباتاتها.
  • ضريح موسولوس - كان فى هالكارناسوس على شط بحر إيجه : بنته أرتميسيا سنة 354 قبل الميلاد عشان تخلد ذكرى جوزها ماوسولوس ملك كاريا. كان طوله 90 متر . التمثال اللى كان عليه فضل قاعد لغاية القرن الرابع. الأتراك دمروه بالكامل فى العصور الوسطى.

عجايب الدنيا السبعه القديمه

العجيبة تاريخ بناها الباني تاريخ دمارها سبب دمارها الموقع الحالى
الهرم الاكبر بالجيزة 2584–2561 قبل الميلاد قدماء المصريين مازالت موجودة مازالت موجودة اهرام الجيزه، الجيزه، مصر
حدايق بابل المعلقه 600 قبل الميلاد الكلدانيون بعد القرن الاولانى قبل الميلاد زلزال الحلة، بابل ، العراق. أو نينوى
هيكل ارتميس 550 قبل الميلاد. الليديون، اليونانيون. أحرق في 356 قبل الميلاد (من قبل هيروستراتوس). وهدم في 262 ميلادية (من قبل القوط) أحرقه هيروستراتوس متعمدًا، وفي المرة الثانية هدمه القراصنة القوط سلجوق، ازمير، تركيا
تمثال زيوس 466–456 قبل الميلاد (الهيكل فقط)، 435 قبل الميلاد (نصب تمثال) اليونانيون القرن الخامس-السادس الميلادي فيضان اوليمبيا، اليونان
ضريح موسولوس 351 قبل الميلاد. الكاريون اليونانيون. 1494م فيضان. بودروم، تركيا
تمثال رودس 292–280 قبل الميلاد اليونانيون 226 قبل الميلاد زلزال رودس، اليونان.
فنار اسكندريه 280 قبل الميلاد البطالمه، اليونانيون 1303–1480م زلزال اسكندريه، مصر
 
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: