فرناندو التالت ملك كاستييا

فرناندو التالت ( Spanish: Fernando ؛ 1199/1201 – 30 مايو 1252) ، المسمى القديس ( سانتو ) ، كان ملك كاستييا من سنة 1217 وملك ليون من سنة 1230 و ملك جاليسيا من سنة 1231. [3] كان ابن ألفونسو التاسع من ليون و بيرينجويلا ملكة كاستييا . بسبب جوازه التانى كان كمان كونت أومالى .فرناندو التالت كان واحد من أنجح ملوك كاستييا ، مش بس ضمن الاتحاد الدائم لتيجان كاستييا و ليون ، لكن كان كمان العقل المدبر لحملة التوسع الاقليمى الاكتر اتساع جنوب لحد الوقت ده فى وادى جوادالكيبير ، حيث كان الحكم الاسلامى فى حالة فوضى فى بعد تراجع الوجود الموحد فى شبه الجزيرة الايبيرية. من فى الجهود العسكرية و الدبلوماسية ، وسع فرناندو بشكل كبير نفوذ كاستييا بضم جوادالكيبير فى جنوب شبه الجزيرة الأيبيرية ، و انشاء حدود الدولة القشتالية على مدى القرنين التاليين. اشتملت الأراضى الجديدة على مدن مهمة زى بايزا و اوبيدا و خاين و كوردوباا و سيبييا ، اللى كانت تخضع لميثاق ريبارتيمينتو ، ومنحها ميثاق سنه جديدًا و أعيد اعمارها فى السنين اللى بعد كده .أعلن البابا كليمنت العاشر قداسة فرناندو سنة 1671. أماكن زى مدن سان فرناندو ، بامبانجا و سان فرناندو ، لا يونيون ؛ أبرشية ايلاجان و كنيسة سان فرناندو دى ديلاو فى باكو ، مانيلا الفيليبين ؛ و فى امريكا ، فى كاليفورنيا ، تم تسمية مدينة سان فرناندو و وادى سان فرناندو و فى تكساس كاتدرائية سان فرناندو فى سان انطونيو على شرفه.

فرناندو التالت ملك كاستييا
(بالاسپانى: Fernando III el Santo تعديل قيمة خاصية الاسم باللغه الأصليه (P1559) في ويكي بيانات
 

معلومات شخصيه
الميلاد 5 اغسطس 1199[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


سموره  تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الوفاة 30 مايو 1252 (53 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات


سيبييا  تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات

مكان الدفن كاتدرائية سيفييا  تعديل قيمة خاصية مكان الدفن (P119) في ويكي بيانات
مواطنه
مملكة ليون  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
رتبة التقديس قديس
قديس كاثوليكى  تعديل قيمة خاصية رتبة التقديس (P411) في ويكي بيانات
يوم العيد 30 مايو  تعديل قيمة خاصية يوم العيد (P841) في ويكي بيانات
ابناء الفونسو العاشر ملك كاستييا[2]،  وفيليبى من قشتاله،  وسانشو من قشتاله،  واليانور من قشتاله ملكه انجلترا،  وفرناندو التانى كونت اومال  تعديل قيمة خاصية الابن (P40) في ويكي بيانات
الاب الفونسو التاسع ملك ليون  تعديل قيمة خاصية الاب (P22) في ويكي بيانات
الام برينجيلا ملكه قشتاله  تعديل قيمة خاصية الأم (P25) في ويكي بيانات
اخوه و اخوات
مناصب
ملك كاستييا و ليون   تعديل قيمة خاصية المنصب (P39) في ويكي بيانات
في المنصب
1230  – 1252 
اللغات المحكيه او المكتوبه لغه اسبانى  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات

حياة تعديل

التاريخ الدقيق لميلاد فرناندو مش واضح. تم اقتراح أنه كان فى وقت مبكر من 1199 أو لحد 1198 ، رغم أن الباحثين الاكتر حداثة يؤرخون فى العاده ولادة فرناندو فى صيف 1201. [4] [5] [6] ولد فرناندو فى دير فالبارايسو (بيليس دى أريبا) ، فى اللى يتعرف دلوقتى بمقاطعة زامورا ).

باعتباره ابن ألفونسو التاسع ملك ليون وزوجته التانيه بيرنغاريا ملك كاستييا ، فرناندو ينحدر من ألفونسو السابع ملك ليون وكاستييا على كلا الجنبين ؛ كان جده لأبيه فرناندو التانى من ليون والجد الاكبر لأمه سانشو التالت ملك كاستييا ولاد ألفونسو السابع اللى تم تقسيم مملكته بينهما. كان لفرناندو أسلاف ملكيون تانيين من جدته الأب أوراكا البرتغالية ، وجدته الأم اليانور من انجلترا بنت هنرى التانى ملك انجلترا و اليانور من آكيتاين . [7]تم الغاء جواز والدى فرناندو بأمر من البابا انوسنت التالت سنة 1204 ، بسبب القرابة ، لكن تم الاعتراف بشرعية الأطفال. بعدين اصطحبت بيرنجاريا أطفالهما ، بمن فيهم فرناندو ، لبلاط والدها الملك ألفونسو الثامن ملك كاستييا . [7] سنة 1217 ، مات اخوها الأصغر ، هنرى الأول ، وخلفته على العرش القشتالى وريثها فرناندو ، لكن بسرعه سلمته لابنها.

اعتبر ألفونسو من ليون نفسه مخدوعً ، و كان على الملك الشاب أن يبدأ حكمه بحرب ضد والده وفصيل من النبلاء القشتاليين. أثبتت قدراته و أمه الكثير بالنسبة لملك ليون وحلفائه القشتاليين. استمر Berengaria فى أن يكون له تأثير رئيسى على فرناندو ، بعد نصيحتها فى متابعة الحروب وحتى فى اختيار مرات اليزابيث شوابيا .

توحيد كاستييا و ليون تعديل

لما والد فرناندو مات 1230 ، سلمت وصيته المملكة لابنتيه الاكبر سن سانشا ودولسى ، من زواجه الاولانى من تيريزا البرتغالية . لكن فرناندو اعترض على الوصية وادعى الميراث لنفسه. مطول ، تم التوصل لاتفاق ، تم التفاوض عليه فى المقام الاولانى بين والدتيهما بيرنغاريا وتيريزا. تم التوقيع على معاهدة بينافينتى الناتجة فى 11 ديسمبر 1230 ، اللى بموجبها استلم فرناندو مملكة ليون ، مقابل تعويض كبير نقدًا و أراضى لأخواته غير الشقيقات ، سانشا ودولسي. و كده بقا فرناندو أول حاكم لالمملكتين من وفاة ألفونسو السابع سنة 1157. [8]فى وقت مبكر من حكمه ، كان على فرناندو أن يتعامل مع تمرد آل لارا .

استرداد الأندلس تعديل

من معركة لاس ناڤاس دى تولوسا سنة 1212 أوقفت تقدم الموحدين فى اسبانيا ، سلسلة من الهدنات كاستييا و الموحدين فى منطقة الأندلس ضمنت سلام اكتر أو أقل. بس ، فتحت أزمة الخلافة فى الخلافة الموحدية بعد وفاة يوسف التانى سنة 1224 قدام فرناندو التالت فرصة للتدخل. ابتدا المدعى الأندلسى ، عبد الله العادل ، فى شحن الجزء الاكبر من أسلحة ورجال الموحدين عبر المضيق لالمغرب للتنافس على الخلافة مع منافسه هناك ، تارك الأندلس نسبى بدون دفاع. ناشد ابن عم العادل المتمرد ، عبد الله البياسى ( البيزان ) ، فرناندو التالت للمساعدة العسكرية ضد المغتصب. سنة 1225 ، رافق جيش قشتالى البيارى فى حملة دمرت مناطق جيان ، فيغا دى جرانادا ، وقبل نهاية العام ، نجح فى تثبيت البياسى فى كوردوبا . فى الدفع ، ادا البياسى فرناندو المعاقل الحدودية الاستراتيجية بانيوس دى لا انسينا ، سالفاتيرا ( النظام القديم لقلعة كالاترافا قرب سيوداد ريال ) وكابيلا (آخرها كان لازم يُحاصر بالحصار). لما تم رفض البيارى وقتل على ايد انتفاضة شعبية فى كوردوبا بعد فترة وجيزة ، ظل القشتاليون محتلين لممتلكات البياسى فى أنديجار وبايزة ومارتوس .

 
ختم الفروسية (1237) لفرناندو التالت ، يربى ذراعى كاستييا وليون

بس ، فضلت الأزمة فى الخلافة الموحدية دون حل. سنة 1228 ، قرر المدعى الموحدى الجديد ، ادريس المأمون ، التخلى عن اسبانيا ، وغادر مع آخر بقايا من قوات الموحدين لالمغرب. تُركت الأندلس مجزأة فى أيدى رجال أقوياء محليين ، بقيادة محمد بن يوسف بن هود الجذمى . ورؤية الفرصة ، شن ملوك الشمال المسيحيين - فرناندو التالت ملك كاستييا ، وألفونسو التاسع ملك ليون ، وجيمس الاولانى ملك اراجون وسانشو التانى ملك البرتغال - على طول سلسلة من الغارات على الأندلس ، تتجدد كل سنه بالتقريب . ما كانتش هناك مواجهات معارك كبيرة - فقد تم تدمير الجيش الأندلسى المؤقت لابن هود فى وقت مبكر ، وقت محاولته ايقاف الليونيين فى ألانج سنة 1230. اندفعت الجيوش المسيحية عبر الجنوب دون معارضة بالتقريب فى الميدان. تُركت المدن الأندلسية الفردية للمقاومة أو التفاوض على استسلامها من تلقاء نفسها ، مع احتمال ضئيل أو معدوم للانقاذ من المغرب أو أى مكان آخر. شافت 1228 ل1248 اكبر تقدم هائل فى عملية الاسترداد لحد دلوقتى . فى ده الاجتياح الكبير ، وقعت معظم قلاع الأندلس القديمة واحدة تلو التانيه. أخذ فرناندو التالت نصيب الأسد من الغنائم - باداخوز وميريدا (التى وقعت فى يد الليونيين) ، ورثها فرناندو على طول سنة 1230 ؛ بعدين بجهوده البالخصوص ، كازورلا سنة 1231 ، أبيدا سنة 1233 ، العاصمة الأموية القديمة لكوردوبا سنة 1236 ، نيبلا ولوسينا سنة 1238 ، ايسيا ولوسينا سنة 1240 ، أوريويلا ومورسيا سنة 1243 (بموجب ميثاق الكاراز الشهير) وأرجونا ومولا ولوركا سنة 1244 ، وقرطاجنة سنة 1245 ، وجيان سنة 1246 ، وأليكانتى سنة 1248 ، و أخيراً ، فى 22 ديسمبر 1248 ، دخل فرناندو التالت فى سيبييا ، أعظم المدن الأندلسية ، فاتحًا. فى نهاية ده الهجوم اللى استمر عشرين سنه ، لم يتم احتلال اللا دولة أندلسية متناثرة ، امارة جرانادا (وحتى رغم ده ، تمكن فرناندو التالت من استخراج ترتيب فرعى من جرانادا سنة 1238).ضم فرناندو بعض فتوحاته مباشرة لتاج كاستييا ، وتم استقبال البعض التانى وتنظيمه فى البداية كدول تابعة تحت حكام مسلمين (على سبيل المثال) أليكانتى ونيبلا ومورسيا) ، رغم احتلالهم فى الاخر واستيعابهم بشكل دائم فى كاستييا قبل نهاية القرن (نيبلا سنة 1262 ، ومورسيا سنة 1264 ، و أليكانتى سنة 1266). بره دى الدول التابعة ، ممكن أن يكون الحكم المسيحى قاسى على الرعايا المسلمين الجدد. كما تم تجاوز نطاق الفتوحات القشتالية ساعات فى مجالات اهتمام الغزاة التانيين. و كده ، على طول الطريق ، حرص فرناندو التالت على التفاوض بعناية مع الملوك المسيحيين التانيين لتجنب الصراع ، على سبيل المثال معاهدة الميزرا (26 مارس 1244) اللى حددت حدود مورسيا مع جيمس الاولانى ملك اراجون .

قسم فرناندو الأراضى المحتلة بين الفرسان و الكنيسة و النبلاء ، اللى منحهم اللاتيفونديا العظيمة. لما استولى على كوردوبا ، أمر بتبنى Liber Iudiciorum ومراقبته على ايد مواطنيها ، وتسبب فى تحويلها ، و ان كان ذلك بشكل غير دقيق ، لاللغة القشتالية .كان الاستيلاء على كوردوبا نتيجة لعملية جيدة التخطيط والتنفيذ حيث وقعت أجزاء من المدينة (Ajarquía) لأول مرة فى almogavars المستقلة لسييرا مورينا فى الشمال ، اللى ماكانش فرناندو قد خضع ليها ساعتها . [9] بس سنة 1236 وصل فرناندو مع الجيش الملكى للاستيلاء على المدينة المنورة ، المركز الدينى والادارى للمدينة. [9] أنشأ فرناندو مجلس من partidores لتقسيم الفتوحات وبين 1237 و 1244 تم تقسيم قدر كبير من الأراضى للأفراد و أفراد العيلة المالكة كمان للكنيسة. [9] فى 10 مارس 1241 ، أنشأ فرناندو سبعة بؤر استيطانية لتحديد حدود مقاطعة كوردوبا.

سياسة محلية تعديل

على الجبهة المحلية ، عزز فرناندو جامعة سالامانكا و أقام كاتدرائية بورغوس دلوقتى . كان راعى لأحدث حركة فى الكنيسة ، حركة الرهبان المتسولين . الرهبان البينديكتين ، بعدين السيسترسيين والكلونيا ، قد لعبوا دور رئيسى فى الاسترداد لحد ساعتها ، أسس فرناندو بيوت للرهبان من الدومينيكان والفرنسيسكان والتثليث والميرسيداريان فى كل اماكن الأندلس ، وبالتالى تحديد الطابع الدينى المستقبلى لـ تلك المنطقة. زى ما كان لفرناندو الفضل فى الحفاظ على Convivencia فى الأندلس. [9] انضم هو نفسه لوسام القديس فرنسيس التالت ، وتم تكريمه بهذه الرهبنة. حرص مايتقلش على رعاياه بالضرائب ، خوف، زى ما قال ، من لعنة ست فقيرة اكتر من لعنة جيش كامل من المسلمين. [10]

موت تعديل

 
تمثال فرناندو التالت (باحة كاتدرائية متروبوليتان سان فرناندو فى الفلبين)

بدأ فرناندو التالت كملك متنازع عليه فى كاستييا. بحلول وقت وفاته ، كان قد سلم لابنه ووريثه ، ألفونسو العاشر ، مملكة توسعت بشكل كبير. فضلت حدود الدولة القشتالية الجديدة اللى أنشأها فرناندو التالت دون تغيير بالتقريب لحد أواخر القرن الخمستاشر . تؤكد كاتبة سيرته ، الأخت ماريا ديل كارمن فرنانديز دى كاسترو كابيزا ، ACJ ، على فراش الموت ، أن فرناندو قال لابنه "ستكون غنى فى الأرض وفى الكتير من التابعين الجيدين ، اكتر من أى ملك آخر فى العالم المسيحي". [11]تُعزى وفاة فرناندو للاستسقاء اللى أصيب به فى شتاء سنة 1251. تمت وفاته فى 30 مايو 1252 ، ودفنه ابنه ألفونسو العاشر فى كاتدرائية سيبييا . أقيمت الجنازة فى 1 يونيه 1252 و أدارها ريموندو ، أسقف سيغوفيا ، فى الكاتدرائية. فى المدينة كان فيه أتباع ملكى و أساقفة ورؤساء واغنيا المملكة اللى جاؤوا لاظهار رثائهم. نُقِش قبره بأربع لغات: العربية والعبرية واللاتينية ونسخة مبكرة من اللغة القشتالية . [12]أعلن البابا كليمنت العاشر قداسته على أنه القديس فرناندو سنة 1671. [13] واليوم ، لسه من الممكن رؤية جسد القديس فرناندو غير الفاسد فى كاتدرائية سيبييا ، لأنه وضع فى تابوت من الذهب والكريستال يليق بالملك.[14] لسه تاجه الذهبى يحيط برأسه و هو يتكئ تحت تمثال عذراء الملوك. [15] تم تأسيس الكتير من الأماكن المسماة سان فرناندو عبر الامبراطورية الاسبانية تكريم له. صورت صورته المفترضة ، والتتويج ، والسيف ، والجرم السماوى على قمة نادى Sevilla Fútbol .كان رمز قوته كملك هو سيفه لوبيرا .

رعاية تعديل

القديس فرناندو هو شفيع سيبييا وأرانخويز وسان فرناندو دى ايناريس وماسبالوماس وبيفيجاى والكتير من المواقع التانيه. و هو كمان راعى سلاح المهندسين بالجيش الاسبانى والمهندسين فى العموم .[16] من انشاء أبرشية سان كريستوبال دى لا لاغونا سنة 1819 ، اللى معروفه كمان باسم "أبرشية تينيريفي" ( جزر الكنارى ) ، بقا القديس فرناندو الراعى المشارك للأبرشية وكاتدرائيتها حسب للثور البابوى الصادر عن البابا بيوس سابعا . ده علشان لا لاغونا هيا أبرشية سفراجان لأبرشية سيبييا اللى عاصمتها القديس فرناندو ك واحد من رعاتها ، مع فيرجن دى لوس رييس . القديس فرناندو هو كمان راعى جامعة لا لاغونا ، من أن اتأسست دى المؤسسة تحت اسم Universidad Literaria de San Fernando (الجامعة الأدبية فى Saint Ferdinand).[17]

عيلة تعديل

الجواز الاولانى تعديل

 
صورة للملك فرناندو و مراته بياتريس فى كاتدرائية بورجوس

فرناندو اتجوز سنة 1219 ، اليزابيث شوابيا (1203-1235). [a] [19] كانت الابنة الرابعة لفيليب ، دوق شوابيا ، و ايرين انجيلينا . [20] كان أطفالهم:

  1. خليفته ألفونسو العاشر (1221–1284)
  2. فريدريك (1223-1277)
  3. فرناندو (1225-1243 / 1248)
  4. اليانور (مواليد 1227) ، ماتت صغيرة
  5. Berengaria (1228–1288 / 89) ، راهبة فى Las Huelgas
  6. اينريكى (1230-1303)
  7. فيليب (1231-1274). تكرس لالكنيسة ، لكنه اتأثر بجمال كريستينا النرويجية ، بنت هاكون الرابع ملك النرويج ، اللى كان مفروض تكون عروسة واحد من اخواته ، لدرجة أنه اتخلى عن عهوده المقدسة و اتجوزها. ماتت سنة 1262 ، بدون أطفال.
  8. سانشو ، رئيس أساقفة توليدو و سيبييا (1233-1261)
  9. مانويل ملك كاستييا (1234–1283)
  10. ماريا ، ماتت رضيعة فى نوفمبر 1235

الجواز التانى تعديل

بعد ما ماتت مراته ، فرناندو التالت اتجوز كونتيسة بونتيو ، سنة 1237. [21] و خلفو 4 ولاد و بنت واحده:

  1. فرناندو (1238-1264 / 1269) ، كونت أومالي
  2. اليانور (1241-1290) ، اتجوزت ادوارد الاول ملك انجلترا . [22]
  3. لويس (1243-1269)
  4. سيمون (1244) ، مات صغير و اتدفن فى دير فى توليدو
  5. خوان (1245) ، مات صغير و اتدفن فى كاتدرائية فى كوردوبا

شوف كمان تعديل

  • سان فرناندو (توضيح)

ملحوظات تعديل

  1. Elisabeth changed her name to Beatrice after her sister's death in 1212.[18]

مصادر تعديل

  1. مُعرِّف شخص في قاعدة بيانات "روغلو" (Roglo): https://wikidata-externalid-url.toolforge.org/?p=7929&url_prefix=https://roglo.eu/roglo?&id=p=fernando;n=de+castilla;oc=3 — باسم: Fernando III El Santo
  2. المؤلف: داريل روجر لوندي — المخترع: داريل روجر لوندي
  3. Bianchini 2012.
  4. Ansón 1998.
  5. Emmerson 2013.
  6. Ezquerra 2001.
  7. أ ب Shadis 2010.
  8. Shadis 1999.
  9. أ ب ت ث Edwards 2001.
  10. Heckmann 1909.
  11. Fernández de Castro Cabeza 1988.
  12. Menocal 2009.
  13. Reilly 1993.
  14. Roman Catholic Saints
  15. Fitzhenry 2009.
  16. Brewer's Dictionary of Phrase & Fable. Cassell Ltd.
  17. "Orígenes de la ULL". ULL. Universidad de La Laguna (in الإسبانية). Archived from the original on 27 August 2016. Retrieved 5 August 2016.
  18. Kinkade 2019, p. 8.
  19. Bianchini 2019.
  20. Kinkade 2019.
  21. Johnstone 1914.
  22. Powicke 1991.

لينكات برانيه تعديل

قالب:Castilian monarchsقالب:Leonese monarchsقالب:Galician monarchs