فرنان جونثاليث كونت كاستييا

فرنان جونتاليت كونت كاستييا كان اول كونت مستقل لكاستييا.

فرنان جونثاليث كونت كاستييا
(باللاتينى: Fredinandus Gundisalviz تعديل قيمة خاصية الاسم باللغه الأصليه (P1559) في ويكي بيانات
 

معلومات شخصيه
اسم الولاده (باللاتينى: Fredinandus Gundisalviz تعديل قيمة خاصية الاسم عند الولادة (P1477) في ويكي بيانات
الميلاد سنة 910 [1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
الوفاة سنة 970 (59–60 سنة)[1][2][3]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات


بورجوس   تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات

مكان الدفن بورجوس   تعديل قيمة خاصية مكان الدفن (P119) في ويكي بيانات
ابناء جارسيا فرنانديث كونت كاستييا   تعديل قيمة خاصية الابن (P40) في ويكي بيانات
الاب جونزالو فرنانديز ملك قشتاله   تعديل قيمة خاصية الاب (P22) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه لغه اسبانى [4]  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات

فرنان جونثاليث (تو سنة 970) كان أول كونت منطقة تتمتع بالحكم الذاتى . كان فرنان غونزاليس شخصية ملونة ذات مكانة أسطورية فى أيبيريا ، ومؤسس السلالة اللى تحكم كاستييا شبه المستقلة ، ووضع الأسس لوضعها كمملكة مستقلة. سنة 930 ، ظهر اسم فرنان مع عنوان الكونت جوه التنظيم الادارى لمملكة ليون الشرقية.

الحياة المبكرة والعيله تعديل

كان فرنان ابن غونزالو فرنانديز ، اللى تم تسميته كونت أرلانزا ودويرو حوالى سنة 900 ، و حسب للتقليد سليل القاضى شبه الأسطورى نونيو راسورا . تم تذكر والدته مونيادونا كويس لدرجة أن التهم المتأخرة لكاستييا كان يتم تسجيله فى بعض الأحيان على ايد علما المسلمين الأيبريين على أنهم ابن ماما دونا (سليل مونيادونا).

نشأ فرنان غونزاليس فى قلعة لارا ، ابتدا والده عملية اعادة توحيد المقاطعات المتصدعة فى كاستييا القديمة . ما كان مقاطعة واحدة تحت حكم رودريجو ملك كاستييا تم تقسيمه بعد موت ابن الأخير دييغو رودريغيز بورسيلوس سنة 885. حوالى سنة 899 ، تم تسمية غونزالو كونت بورغوس ، وحوالى 909 خلف لقريبه مونيو نونيز باعتباره كونت كاستييا ، و هو ما يمثل جزء صغير من المقاطعة السابقة بده الاسم. بعد موت غونزالو فى 915 ، سيحتفظ بالمقاطعات فرناندو أنسوريز ، شقيق غونزالو ، نونيو فرنانديز ، فرناندو أنسوريز تانى ، وجوتييه نونيز. تم احتساب فرنان غونزاليس على كاستييا وبورغوس قبل سنة 931. فى العام نفسه ، مات ألفارو هيراميليز ، كونت أولافا وسيريزو ولانتارون ، و خلفه فرنان كمان ، وبكده أرجع توحيد مقاطعة رودريجو. كمان اكتوبر تجوز أرملة ألفارو ، سانشا سانشيز ، أخت الملك غارسيا سانشيز الاولانى ملك بامبلونا . واحده من بنات سانشو الاولانى من بامبلونا وتودا من نافارى ، كانت قد ترملت مرتين ، بعد ما اتجوزت لأول مرة من الملك أوردانو التانى ملك ليون فى وقت متأخر من حياته كزوجته التالتة - اثنتان من أخواتها ، أونيكا و أوراكا ، اتجوزت من خطوة سانشا الولاد ، ولاد أوردانيو ، ألفونسو الرابع ملك ليون وراميرو التانى ملك ليون . بعد موت أوردانو سنة 924 ، اتجوزت من الكونت ألفارو هيراميليز. زواجها من فرنان لم يسمح له بس بتوحيد كاستييا ،لكن عزز التحالفات السياسية عبر الشمال المسيحي.

حياة مهنية تعديل

جمع فرنان تحت سيطرته قوة عسكرية قوية من قوات من مقاطعات بورغوس وأستورياس و سانتيانا و لانتارون و ألافا و كاستييا ولارا . برزت قوته العسكرية فى معركة سيمانكاس سنة 939 بعدين فى سيبولفيدا ، انتزع المنطقة من المغاربة و أرجع اعمارها. مع ازدياد قوته ، ازداد استقلاله عن ليون.

بعد ما قاتل مع راميرو التانى ملك ليون ضد العرب ، و بعد معركة سيمانكاس و انسحاب المسلمين ، كان فرنان  مش راضٍ علشان ملك ليون وزع قواته فى البلدات الحدودية و قام بتمرد ضده.  سنة  944 ، تم تجريد مقاطعة كاستييا منه و منحها الملك لابنه سانشو ، و كان الكونت أنسور فرنانديز  الوصى على العرش. هُزم فرنان وسُجن لمدة 3 سنين لحد تصالح مع ملكه ، وزوج ابنته أوراكا من وريث الملك ، أوردانيو ، اللى أصبحبعد كده الملك أوردانيو التالت .

عند موت راميرو التانى من ليون سنة 951 ، عانت مملكة ليون من أزمة سلالة لعبها فرنان لصالحه. فى البداية أيد فرنان مطالب سانشو ضد اخوه الاكبر مش الشقيق أوردانو التالت ، صهر فرنان نفسه. لما فشل سانشو ، اضطر فرنان للاعتراف بأوردونيو كملك ، رغم أن أوردونيو طرد بنت فرنان. سمحت موت أوردونيو لفرنان باستعادة قدرته على المناورة ، رغم انتخليه عن حليفه القديم ، دلوقتى الملك سانشو الاولانى ، وبدل ذلك دعم منافسه Ordoño IV ، ابن Alfonso IV والزوج الجديد لابنة Fernán Urraca. بعد وقت قصير من 4 سبتمبر 959 ، ماتت زوجته سانشا من نافارا ، و سنة 960 هُزم فرنان من فى تدخل نافاريزى نيابة عن سانشو. تم القبض عليه على ايد García Sánchez I of Pamplona ، لكنه استرجع حريته بعد تقديم تنازلات اقليمية مختلفة وتخلى عن دعمه لأوردونيو الرابع. قبل 5 مايو 964 ، عزز التحالف الجديد من فى الجواز من بنت غارسيا ، أوراكا ، بنت أخت زوجته الأولى ، فى الوقت نفسه اتجوزت بنت فرنان اللى تحمل الاسم نفسه ، دى المرة من أوردونيو الرابع ، من وريث غارسيا ، سانشو الثانى المستقبلي. بامبلونا . مع ضعف مملكة ليون وانعدام الفوضى ، عزز فرنان ببطء موقف من الاستقلال الذاتى زى كونت كاستييا ، مع الولاء الاسمى بس بسبب ليون.

موت تعديل

فرنان جونتاليت كونت كاستييا مات سنه 970.

لينكات برانيه تعديل

مصادر تعديل

  1. أ ب مُعرِّف الملف الاستنادي المُتكامِل (GND): https://d-nb.info/gnd/118862642 — تاريخ الاطلاع: 13 اكتوبر 2015 — الرخصة: CC0
  2. http://data.bnf.fr/ark:/12148/cb12696887w — تاريخ الاطلاع: 10 اكتوبر 2015 — المؤلف: مكتبة فرنسا الوطنية — الرخصة: رخصة حرة
  3. مُعرِّف شخص في موقع "النُبلاء" (thepeerage.com): https://wikidata-externalid-url.toolforge.org/?p=4638&url_prefix=https://www.thepeerage.com/&id=p15315.htm#i153149
  4. http://data.bnf.fr/ark:/12148/cb12696887w — تاريخ الاطلاع: 10 اكتوبر 2015 — المؤلف: مكتبة فرنسا الوطنية — الرخصة: رخصة حرة
 
فرنان جونثاليث كونت كاستييا على مواقع التواصل الاجتماعى
 

بعد موت فرنان ، تُركت المقاطعة لابنه غارسيا فرنانديز ، رجعت أرملته أوراكا لبامبلونا قبل ما يتزوج ويليام التانى سانشيز من جاسكونى . اتدفن رفاته فى دير سان بيدرو فى أرلانزا . تم تسجيل حياته و انجازاته فى قصيدة مجهولة ، قصيدة فرنان غونزاليس ، كتبت بين 1250 و 1271 وتم الاحتفاظ بيها كنسخة مش مكتملة من القرن الخمستاشر .

الأطفال تعديل

من زوجته الأولى ، سانشا سانشيز من بامبلونا ، الأطفال اللى بعد كده :

  • غونزالو ، اللى اكتوبر تجوز من فرونيلدا غوميز ، أن يكون حفيدة الكونت دييغو رودريغيز بورسيلوس.
  • سانشو ، المسمى فى ميثاق جدته لأبيه
  • مونيو
  • غارسيا ، خليفته فى الاخر
  • Urraca ، مرتين ملكة ليون ك مرات Ordoño III و Ordoño IV ، بعدين Pamplona ، بعد ما اكتوبر تجوز Sancho II
  • مونيادونا ، مرات غوميز دياز ، كونت سالدانا ، من عشيرة بنى غوميز القوية

لينكات برانيه تعديل