الفول المدمس اكله شعبيه مصرية فى الاصل واتصدرت للسودان والشام و السعودية.و غالبا بتتاكل على الفطار. و بتتكون من فول الفافا البنى المطبوخ ببطء بيتاكل صحيح او مهروس مع زيت وملح .

فول مدمس

المنشأ
مصر  تعديل قيمة خاصية بلد المنشأ (P495) في ويكي بيانات
المكونات الرئيسية زيت زيتون  تعديل قيمة خاصية بيتكون من (P527) في ويكي بيانات
فول مدمس

اصل الاسم

Ful
بالهيروجليفى
p
V1
y
r
Z1N33
Z2

كلمة فول هى كلمه مصريه قديمه و مدمس كلمه قبطيه معناها المطمور (المطبوخ تحت الارض).

مع ان بيتقال ان الفول المدمس ممكن اعتباره الطبق الوطنى عند المصريين و بيرجع تاريخه لالاف السنين[1] لكن هيرودوت ذكر فى كتابه " التواريخ " ان المصريين بيقرفوا و بيشمئزوا من الفول لدرجة انهم ما بيقدروش يبصوله و ده بيوضح ان الاعتقاد بان الفول اكله مصريه قديمه مش صح. من جهه تانيه مؤرخين مصر فى العصور الوسطى اللى اتكلموا عن اكل المصريين ما بينوش ان اكل الفول كان وجبه مميزه فى مصر فى العصور الوسطى و ما اتكلموش عن الفول بطريقه توحى بانه كان اكل مهم فى مصر زى ما اتكلموا عن انواع الاكل التانيه ، تقريباً الفول ما اتذكرش غير فى مرات قليله كنوع من الحبوب من غير توضيح انه كان بيتدمس و بيتباع فى المحلات.

مصادر

 
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
  1. "Archive copy". Archived from the original on 2009-07-03. Retrieved 2009-07-08. {{cite web}}: Unknown parameter |URL الأرشيف= ignored (help); Unknown parameter |تاريخ الأرشيف= ignored (help); Unknown parameter |تاريخ الارشيف= ignored (help); Unknown parameter |مسار الأرشيف= ignored (help); Unknown parameter |مسار الارشيف= ignored (help)CS1 maint: archived copy as title (link)