فيلم غموض هوا نوع من الافلام عن حل مشكله او جريمه, بيركز على جهود المحقق او المحقق الخاص او المحقق الهواه لحل الظروف الغامضه لقضيه معينه عن طريق القرائن و دخليق و الاستنتاج الذكى.

فيلم غموض
نوع افلام  تعديل قيمة خاصية واحد من (P31) في ويكي بيانات
فن السينيما  تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات

الحبكه فى الغالب بتركز على القدره الاستنتاجيه او البراعه او الثقه او الاجتهاد بتوع المحقق فى محاولته الكشف عن الجريمه او الموقف بحمع الادله و الظروف و التدوير على الادله و استجواب الشهود و تعقب مجرم.

فى الغالب بيتم الحفاظ على التشويق كعنصر مهم فى الرسم. ممكن عمل داه من فى استخدام المزيكا التصويريه و زوايا الكاميرا و الظلال التقيله و تقلبات الحبكه المدهشه, استخدم الفريد هيتشكوك كل التقنيات دى, لكنه فى بعض الاحيان بيسمح للجمهور بالتعامل مع تهديد معلق و بعدين بيستغل اللحظه لاحداث تاثير درامى.

بيتراوح النوع داه من الحكايات الغامضه المبكره و القصص البوليسيه الخياليه او الادبيه الى افلام الاثاره و التشويق الكلاسيكيه من هيتشكوك الى الافلام البوليسيه الخاصه الكلاسيكيه. واحد من الانواع الفرعيه للفيلم هو افلام التجسس.[1]

التعريف والخصائص تعديل

بتركز افلام الغموض بشكل اساسى على حل جريمه او لغز و بيدور الغموض عموما حولين جريمه قتل لازم حلها بعد كده من رجال الشرطه او المحققين الخاصين او المحققين الهواه. بيعرض على المشاهد سلسله من المشتبه بيهم المحتملين بيكونو اشخاص عندهم الدافع لارتكاب الجريمه و لكن ما عملوهاش فى الواقع - و بيحاولو حل اللغز مع المحقق. فى بعض الاحيان بيتم تقديم معلومات غير متاحه للشخصيه الرئيسيه للمشاهد . فى العاده بتستكشف الشخصيه المركزيه الجريمه اللى ما تمش حلها, و بتكشف عن الجانى و بتحط حد لتاثيرات الشرير.[2]

لينكات برانيه تعديل

مصادر تعديل

  1. Detective-Mystery Films
  2. "Genre - Mystery".


 
فيلم غموض على مواقع التواصل الاجتماعى