محمد صدقى ( 1899 - 1944 )، كان اول طيار مصرى قام برحله جويه بطياره صغيره من اوروبا لمصر ، بعد ما اتدرب ع الطيران فى المانيا ( 1930 ). اشتغل كبير طيارين شركة مصر للطيران.

محمد صدقى
معلومات شخصيه
تاريخ الميلاد سنة 1899  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
تاريخ الوفاة سنة 1944 (44–45 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه طيار  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
محمد صدقى من رواد مصر للطيران

حياته تعديل

محمد صدقى يبقا اخو رئيس الوزرا المصرى اسماعيل صدقى و بعد ما خلص تعليمه الثانوى بعته ابوه على المانيا عشان يدرس اقتصاد بس بسبب حبه للطيران غير دراسته. قضـى 3 سنين فى المانيا اتعلم فيهم الطيران على نفقتـه الخاصـه و بعد ما خلص تعليمه اشترى من فلوسه الخاصه طياره صغيره صناعه المانيه بمحرك واحد و ليها كرسيين ومكشوفه ( من غير غطا ازاز) و كانت سرعتها ما تزيدش عن 120 كم فى الساعه.

الرحله تعديل

قرر محمد صدقى انه يطير بطيارته من بيرلين للقاهره فى يوم 12 يناير 1930 و من مطار برلين ابتدا رحلة مثيره وخطيره عدا فيها اوروبا و هو بيصارع الطقس اللى ماكانش مستقر و وصل لحد تشيكوسلوفاكيا و بعدين لـ يوجوسلاڤيا و بعدين البحر المتوسط و طــار فوقه لحد ما وصل للسلوم جوه مصر . من السلوم كمل طيرانه لحد اسكندريه و بعدين وصل لمطار مصر الجديده فى القاهرة يوم 26 يناير 1930 و من ساعتها بيعتبر يـوم 26 يناير من كل سنه عيد قومى للطيران المدنـى فى مصر . المصريينن عملو له احتفالات كبيره و حضر استقباله فى المطار ملك مصر ساعتها الملك فؤاد الاول ههاجر الى المانيا حيث مات و هو فى الخامسة والاربعين من عمره سنة 1949م .

المراجع تعديل