النيزك ( بالإنجليزيه "meteoroid" و اصلها "meteor" و هيا كلمه مشتقه من الكلمه (اليونانيه "meteōros") و معناها مرتفع فى الهوا) هوا جسيم فى النظام الشمسى بيتكون من حطام الصخور و ممكن يكون حجمه قد حبات الرمل الصغيره او بحجم صخره كبيره, المسار المتشاف للنيزك اللى بيدخل الغلاف الجوى الخاص بكوكب الارض اسمه الشهاب, كمان الاسم الشايع ليه هوا "الشهاب الساقط" ولو وصل النيزك سطح الارض فيكون اسمه الحجر النيزكى و فيه شهب بتعتبر جزء من زخات الشهب.

نيزك
 

صنف فرعى من كوكب صغير   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات

نيزك ويلاميت وجد فى ولايه اوريجون بامريكا.

الشهب الساقطه كانت معروفه من زمان بس الظاهره ما اعتبرتش ظاهره فلكيه إلا فى اوائل القرن التسعتاشر.

شهاب فى السماء (ويمكن شهابان !) وخلفيه درب التبانه.
صورة فوتوغرافية لجزء من السماء وقت وابل شهبى استمر لفترة ممتدة من الوقت. تظهر الشهب فى الواقع لثوانى معدودة، و تستمر لحد شوية دقائق وذلك بشكل متقطع.

مكونات النيازك تعديل

1- النيازك الحديديه Iron Meteorites : و متكونه من اكتر من 98% من الحديد و النيكل.

2- النيازك الحديديه الحجريه Stony-Iron Meteorites: نصها مكون تقريبا من الحديد و النيكل و النصف التانى من نوع الصخر المعروف باسم الـ"اوليفين".

3- النيازك الحجريه Stony Meteorites: اللى بتشتمل على حجاره, و بتنقسم حجارتها لاكتر من نوع.

مصادر النيازك تعديل

1) حزام الكويكبات: و هوا من اهم مصادر النيازك اللى ممكن توصل الارض, و موجود ما بين مدارى المريخ و المشترى مسافه كبيره بتحتوى كتير من الكتل الصخريه اللى بتكون احجامها ما بين حجم الزلط لمئات من الاميال فى العرض, و كتلة كل الصخور ما تزيدش عن 5% من كتلة القمر, و الكبير منها اسمه الكويكبات و ساعات بتنطلق كتل صخريه من مدارها و بتدخل جو الارض.

2) حزام كيوبر: و بيضم عدد كبير من الاجسام بس خطرها اقل بسبب وجود كوكب المشترى الى ليه جاذبيه رهيبه و اللى بيقلل من احتمال وصولها لينا.

3) الاجرام الناتجه عن صدام جسم بواحد من الكواكب, و الاجسام دى بتسبح بشكل متواصل فى المجموعه الشمسيه, و ممكن تشكل خطر باصطدامها بكوكب الارض.

الشهب تعديل

الشهاب هوا شعاع ضوئى مرئى بيتكون لما يخترق النيزك الغلاف الجوى للارض و الشهب بتتكون فى المتكور الاوسط و معظمها ارتفاعه ما بين 75 كيلومتر و 100 كيلومتر.

الكره الناريه تعديل

الكره الناريه هيا واحد من الشهب اللى بتكون متوهجه بشكل اكتر من العادى.

مدارات النيازك و الشهب تعديل

النيازك بتدور حولين الشمس فى مدارات مختلفه بشكل كبير و فيه نيازك بتدور مع بعض فى مدارات متماثله, و ممكن تكون بقايا المذنبات اللى بتكون وابلا شهبيا بينزل الارض, و ممكن ينتشر الحطام المتخلف عن الغازات الناتجه عن مرور الشهاب فى النهايه فى مدارات تانيه مختلفه و فيه نيازك تانيه ما بترتبطش باى سيل من النيازك المشتركه فى الاتجاه و السرعه .

روابط تعديل

شوف كمان تعديل

لينكات برانيه تعديل


 
نيزك على مواقع التواصل الاجتماعى
 


صور تعديل

مصادر تعديل

  1. "Northwest Africa 869". Meteoritical Bulletin Database. The Meteoritical Society.