ويكيبيديا:حماية الطفل

noborder
noborder

الصفحه دى صفحه سياسه رسميه فى ويكيپيديا مصرى.

السياسه بتشرح القواعد و الشروط اللى لازم كل اللى بيضيف أو يعدل فى ويكيپيديا مصرى يتبعها, السياسات بتبقى رسميه بعد مناقشه و اتفاق عليها و ممكن تتعدل أو تتلغى بنفس الطريقه.

ويكيبيديا بتعتبر سلامه الاطفال اللى بيستخدمو الموقع قضيه رئيسيه, و ما بتتسامحش مع العلاقات الموش مناسبه بين البالغين و الاطفال, المحررون اللى بيحاولون استخدام ويكيبيديا لمتابعه او تسهيل العلاقات الموش مناسبه بين البالغين و الاطفال و اللى بيدافعو عن العلاقات الموش مناسبه بين البالغين و الاطفال جوا او برى الويكى (مثلا من خلال التعبير عن وجهه نظر بتفيد ان العلاقات الموش مناسبه موش ضاره بالاطفال) او اللى يعرفو نفسهم انهم متحرشين بالاطفال هيتم حظرهم على طول.

التعامل مع التقارير

تعريض الاطفال للخطر و حمايه الاطفال و المواد الاباحيه عن الاطفال

لازم ينبعت تقارير عن المحررين اللى بيحاولو متابعه او تسهيل العلاقات الموش مناسبه بين البالغين و الاطفال او بينتهكو الثقه و الامان لمؤسسه ويكيميديا عن طريق البريد الالكترونى: legal-reports@wikimedia.org و لازم ينبعت تقارير المشكلات المتعلقه بالصور لنفس عنوان البريد الالكترونى.

التصرف على الويكى

التعليقات المنشوره على ويكيبيديا و اللى بتشير ان محرر ممكن يكون متحرش بلاطفال هيتم مسحها لتجنب مشاكل الخصوصيه و التشهير المحتمل, بدل من داه تقدر تراسل البريدالالكترونى او تبلغ ادارى بخصوص مخاوفك من المستخدم المحدد.

نصايح للمحررين الشباب

لو كنت محرر سنك صغير و حاسس ان شخص تاني على ويكيبيديا بيتصرف بطريقه بتحس بيها انها بتهدد سلامتك الشخصيه قلقاك باى شكل من الاشكال خبر شخص بالغ مسؤول و اطلب منه شوف الصفحه اللى قلقاك, ما تتواصلش مع الشخص التانى و ما تديش معلومات زى عنوانك او رقم تلفونك لاى حد بما فيهم اللى بيقولوك انهم بيحاولو مساعدتك, لما يكون عندك شك ان المعلومات شخصيه ما تشاركهاش مع حد.