خايمى الاولانى ملك اراجون

خايمى الاولانى ملك اراجون الفاتح ( Catalan ؛ Spanish: Jaime el Conquistador ؛ 2 فبراير 1208 - 27 يوليه 1276) ملك أراجون ولورد مونبلييه من 1213 ل1276 ؛ ملك مايوركا من 1231 ل1276 ؛ وفالنسيا من 1238 ل1276 وكونت بارسلونا . شهد عهده الطويل - الأطول من أى ملك أيبيرى - توسع تاج اراجون فى 3 اتجاهات: لانغدوك فى الشمال ، وجزر البليار فى الجنوب الشرقى ، وفالنسيا فى الجنوب. حسب معاهدة مع لويس التاسع ملك فرنسا ، حقق التخلى عن أى مطالبة محتملة للسيطرة الفرنسية على مقاطعة بارسلونا والمقاطعات الكاتالونية التانيه ، فى الوقت نفسه تخلى عن التوسع شمال واستعاد الأراضى الكاتالونية فى اوسيتانى والمقاطعات التابعة الموالية لـ مقاطعة بارسلونا ، هيا الأراضى اللى فقدها والده بيتر التانى ملك اراجون فى معركة موريه فى الحملة الصليبية الألبيجينية وضمتها مملكة فرنسا ، بعدين قرر الانعطاف جنوب. كان دوره الكبير فى الاسترداد مشابه فى اسبانيا المتوسطية لتلك اللى لعبها معاصره فرديناند التالت ملك كاستييا فى الأندلس . واحد من الأسباب الرئيسية لده التنازل الرسمى عن معظم الأراضى الكاتالونية فى لانغدوك وأوكسيتانيا و أى توسع فيها هو حقيقة أنه نشأ على ايد فرسان الهيكل الصليبيين ، اللى هزموا والده اللى كان يقاتل علشان البابا مع الفرنسيين. ، علشان كده تم منعه فعلى من محاولة الحفاظ على التأثير التقليدى لكونت بارسلونا اللى كان موجودًا قبل كده فى أوكسيتانيا ولانغدوك . كمشرع ومنظم ، يحتل مكانة عالية بين ملوك اوروبا . قام خايمى بتجميع كتاب Llibre del Consolat de Mar ، [7] اللى حكم التجارة البحرية وساعد فى تأسيس سيادة اراجون فى غرب البحر المتوسط . كان شخصية مهمة فى تطوير اللغة الكاتالونية ، ورعاية الأدب الكاتالونى وكتابة تاريخ شبه السيرة الذاتية لعهده: Llibre dels fets .

خايمى الاولانى ملك اراجون
(بالأراجونى: Chaime I lo Conqueridor)، و(بالكاتالونى: Jaume el Conqueridor)، و(بالاوكسيتان: Jacme lo Conquerent تعديل قيمة خاصية الاسم باللغه الأصليه (P1559) في ويكي بيانات
 

معلومات شخصيه
الميلاد 2 فبراير 1208[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


مونبيلييه[2]  تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الوفاة 27 يوليه 1276 (68 سنة)[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات


جزيرة شقر[1]  تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات

مكان الدفن كاتدرائيه بلنسيه[1]  تعديل قيمة خاصية مكان الدفن (P119) في ويكي بيانات
مواطنه
تاج اراجون  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الزوجة فيولانتى من المجر (8 سبتمبر 1235–12 اكتوبر 1251)[1][3][4]  تعديل قيمة خاصية متجوزه من (P26) في ويكي بيانات
ابناء بيدرو الثالث ملك اراجون[1][3]،  وخايمى التانى ملك مايوركا،  وسانشو دراجونا[1]  تعديل قيمة خاصية الابن (P40) في ويكي بيانات
الاب بيدرو التانى ملك اراجون[1][3]  تعديل قيمة خاصية الاب (P22) في ويكي بيانات
مناصب
كونت بارسلونا   تعديل قيمة خاصية المنصب (P39) في ويكي بيانات
في المنصب
1213  – 27 يوليه 1276 
بيدرو التانى ملك اراجون 
بيدرو الثالث ملك اراجون 
معلومات تانيه
المهنه سياسى[5]  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه لاتينى،  ولغه قسطانيه،  وكاتالانى[6]  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
الخدمة العسكرية

بدايات حياته وحكمه لحد سن الرشد تعديل

اتولد خايمى فى مونبلييه باعتباره الابن الوحيد لبيتر التانى ملك اراجون ومارى من مونبلييه . [8] لما كان طفل ، كان خايمى بيدق فى سياسات القوة فى بروفانس ، حيث كان والده منخرط فى صراعات لمساعدة كاثار زنادقة ألبى ضد الصليبيين الألبيجينيين بقيادة سيمون الرابع دى مونتفورت ، ايرل ليستر ، اللى كانو يحاولون لابادةهم. حاول بيتر تهدئة الصليبيين الشماليين من فى ترتيب جواز بين ابنه خايمى البالغ من العمر سنتين وابنة سيمون. [8] عهد للصبى بالتعليم فى رعاية مونتفورت سنة 1211 ، لكنه بسرعه أُجبر على حمل السلاح ضده ، ومات فى معركة موريه فى 12 سبتمبر 1213. كان مونتفورت سيستخدم خايمى عن طيب خاطر كوسيلة لتوسيع سلطته لو لم يستأنف الاراجون البابا انوسنت التالت ، اللى أصر على أن تستسلمه مونتفورت. تم تسليم خايمى لالمندوب البابوى بيتر من بينيفينتو فى كاركاسون [9] فى مايو أو يونيه 1214.

بعدين أُرسل خايمى لمونزون ، حيث عُهد ليه برعاية Guillem de Montredó ، [10] رئيس فرسان الهيكل فى اراجون وبروفانس. فى الوقت ده ، سقط الوصاية على عمه الاكبر سانشو ، كونت روسيون ، وابنه ، ابن عم الملك ، نونيو . اتعرضت المملكة للارتباك لحد سنة 1217 ، جلب فرسان الهيكل وبعض النبلاء الاكتر ولاءً الملك الشاب لساراجوسا .[11] سنة 1221 ، اكتوبر تجوز من اليانور ، بنت ألفونسو الثامن ملك كاستييا . كانت السنين الست اللى بعد كده من حكمه مليئة بالتمردات من جانب النبلاء. بصلح الكالا فى 31 مارس 1227 ، تم الاتفاق على النبلاء والملك.[11]

استرداد Urgell تعديل

سنة 1228 ، واجه خايمى أشد معارضة لحد الوقت ده من التابع. احتل Guerau IV de Cabrera مقاطعة Urgell فى مواجهة Aurembiax ، وريثة Ermengol VIII ، اللى ماتت بدون ولاد سنة 1208. رغم أن والدة Aurembiax ، Elvira ، عملت نفسها محمية من والد خايمى ، بعد وفاتها فى 1220 احتلت Guerau المقاطعة وشردت Aurembiax ، مدعية أن المرأة لا تستطيع أن ترث.

تدخل خايمى نيابة عن Aurembiax ، اللى يدين له بالحماية. اشترى Guerau من Guerau وسمح لـ Aurembiax باستعادة أراضيها ، و هو ما فعلته فى Lleida ، ويمكن بقت كمان واحدة من أوائل عشيقات خايمى.[12] استسلمت ليدا لخايمى ووافقت على احتجاز أورجيل فى اقطاعية له. عند وفاتها سنة 1231 ، استبدل خايمى جزر البليار بأورجيل مع أرملها بيتر البرتغالى .

العلاقات مع فرنسا و نافار تعديل

من 1230 ل1232 ، تفاوض خايمى مع سانشو السابع ملك نافارا ، اللى رغب فى مساعدته ضد ابن اخوه و أقرب أقربائه الذكور ، ثيوبالد الرابع من شامبانيا . تفاوض خايمى وسانشو على معاهدة يرث بموجبها خايمى نافارا عند وفاة سانشو القديم ، لكن لما حدث ذلك سنة 1234 ، رفع نبلاء نافارا ثيوبالد لالعرش بدل ذلك ، وعارض خايمى ذلك. طُلب من البابا غريغورى التاسع التدخل.[13] فى النهاية ، وافق خايمى على خلافة ثيوبالد.سعى خايمى لتشكيل دولة على جنبين جبال البيرينيه علشان موازنة قوة فرنسا شمال نهر لوار . زى الحال مع المحاولة السابقة للقوط الغربيين ، كانت دى السياسة ضحية للعقبات المادية والثقافية والسياسية. كما فى حالة نافار ، رفض الانطلاق فى مغامرات محفوفة بالمخاطر. حسب معاهدة كوربيل ، الموقعة فى مايو 1258 ، أنهى صراعه مع لويس التاسع من فرنسا ، مؤمن التخلى عن أى مطالبات فرنسية بالسيادة على كاتالونيا ، بما فيها مقاطعة بارسلونا. [9]

اعادة الاستيلاء تعديل

 
يطلب المورون اذن من خايمى الاولانى ، مأخوذ من The Cantigas de Santa María

بعد بدايته الغلطة فى توحيد اراجون مع مملكة نافار من فى خطة التبنى المتبادل ، تحول خايمى لالجنوب وجزر البليار فى البحر المتوسط . فى 5 سبتمبر 1229 ، أبحرت القوات من أراجون ، المكونة من 155 سفينة و 1500 فارس و 15000 جندى من تاراغونا وسالو وكامبريلز فى جنوب كاتالونيا ، لغزو مايوركا من أبو يحيى الموحدى شبه المستقل حاكم الجزيرة. رغم أن مجموعة من فرسان اراجون قد شاركو فى الحملة بسبب التزاماتهم تجاه الملك ، لكن غزو مايوركا كان فى الأساس مشروع كاتالونى ، و كان الكتالونيون يشكلون بعدين غالبية المستوطنين فى مايوركا. غزا خايمى مايوركا فى 31 ديسمبر 1229 ، وتم الحصول على مينوركا (1232) وايبيزا (1235) بعدين وقت الاستعادة.استسلمت فالنسيا للحكم الاراجونى فى 28 سبتمبر 1238 ، [9] بعد حملة واسعة شملت حصار بوريانا والمعركة الحاسمة لبويج ، حيث كان قائد اراجون ، بيرنات غيليم الاولانى دى انتنسا ، اللى كان كمان ابن عم الملك ، مات متأثرا بجراح أصيب بيها وقت العمل. يقول المؤرخين انه استخدم البارود فى حصار قلعة موسيروس .فى العقدين المتبقيين بعد كوربيل ، حارب خايمى مع المغاربة فى مورسيا ، نيابة عن صهره ألفونسو العاشر ملك كاستييا . فى 26 مارس 1244 ، وقع الملكان معاهدة الميزرا لتأسيس مناطق توسعهما فى الأندلس لمنع الخلاف بينهما. على وجه التحديد ، حددت حدود مملكة فالنسيا المنشأة جديد. وقع خايمى عليها فى ذلك التاريخ ، لكن ألفونسو لم يؤكدها الابعد كده بكثير. حسب للمعاهدة ، تم حجز كل الأراضى الواقعة جنوب الخط الممتد من Biar لVillajoyosa عبر Busot لكاستييا.

الحملة الصليبية 1269 تعديل

 
أول تجميع لفيروس اراجون قام به أسقف هويسكا فيدال دى كانيلاس سنة 1247. فيدال مايور.

أباقة ، "خان الترتاري" (فى الواقع ايلخان ) ، تقابل خايمى فى أوائل سنة 1267 ، ودعاه للانضمام لالمغول والقيام بحملة صليبية .[14] بعت خايمى سفيراً لAbaqa فى شخص Jayme Alaric de Perpignan ، اللى عاد بسفارة المغول سنة 1269.[15] حاول البابا كليمنت الرابع ثنى خايمى عن الحروب الصليبية ، بخصوص بشخصيته الأخلاقية على أنها دون المستوى ، وفعل ألفونسو العاشر الشيء نفسه. بس ، عقد خايمى ، اللى كان يقوم بحملته الانتخابية فى مورسيا ، السلام مع محمد الأول ، سلطان جرانادا ، وشرع فى جمع الأموال لحملة صليبية. بعد تنظيم الحكومة لغيابه وتجميع أسطول فى بارسلونا فى سبتمبر 1269 ، كان مستعدًا للابحار شرقًا. قام التروبادور أوليفر لو تمبلير بتأليف أغنية تشيد بالرحلة وتأمل فى نجاحها. بس ، فقد دفعته عاصفة لالابتعاد عن مساره ، وهبط فى Aigues-Mortes . حسب لمتابع ويليام من صور ، عاد عبر مونبلييه بور لامور دى سا دام بيرنغويير ("علشان حب سيدته بيرنغاريا") وتخلى عن أى جهد اضافى فى حملة صليبية.واصل ابنا خايمى ، بيدرو فرنانديز وفيرنان سانشيز ، اللى تم منحهما قيادة جزء من الأسطول ، طريقهما لعكا ، حيث وصلو فى ديسمبر. ولقو أن بيبرس ، سلطان مصر المملوكى ، كسر الهدنة مع مملكة القدس و كان يستعرض قوته العسكرية قدام عكا. فى المظاهرة نصبت القوات المصرية المختبئة فى الأدغال كمينا لقوة عائدة من الفرانكيين كانت فى الجليل . غير ولاد خايمى ، اللى كانو متحمسين للقتال فى البداية ، رأيهم بعد ده المشهد وعادوا لديارهم عبر سيسيليا ، حيث حصل فرنان سانشيز على لقب فارس على ايد تشارلز أنجو .

رعاية الفن و التعلم و الأدب تعديل

 
صورة بعد وفاته فى Generalitat Valenciana

قام خايمى ببناء وتكريس كاتدرائية ليدا ، اللى شيدت بأسلوب انتقالى بين الرومانيسك والقوطية مع تأثير ضئيل من الأساليب المغاربية .[7] كان خايمى راعى لجامعة مونبلييه ، اللى تدين بالكثير من تطورها لزخمه.[7] كما أسس استوديو فى فالنسيا سنة 1245 واخد امتيازات من البابا انوسنت الرابع ، لكن لم تتطور بشكل رائع.[7] سنة 1263 ، ترأس خايمى مناظرة فى بارسلونا بين الحاخام اليهودى ناحمانيدس وبابلو كريستيان ، و هو محادثة بارزة.

كان خايمى أول راعٍ كبير وراعى للأدب الكاتالونى العامي. فى الواقع ، ممكن يتقال عليه "أول كتاب النثر الكتالوني".[16] كتب خايمى أو أملى فى مراحل مختلفة تاريخ لحياته فى الكاتالونية ، هيا أول سيرة ذاتية لملك مسيحي. و كونه مثال رائع للسيرة الذاتية ، "كتاب الأعمال" يعبر عن مفاهيم قوة وهدف الملكية ، و أمثلة على الولاء والخيانة فى النظام الاقطاعى ، والتكتيكات العسكرية فى العصور الوسطى. الأمر الاكتر اثارة للجدل هو أن بعض المؤرخين نظروا عند الكتابات كمصدر للهوية الكاتالونية ، منفصلة عن تلك البالخصوص بأوكسيتانيا وروما .

كتب خايمى كمان Libre de la Saviesa أو "كتاب الحكمة". يحتوى الكتاب على أمثال من مؤلفين مختلفين ، من عهد الملك سليمان وحتى وقته بالتقريب مع ألبرتوس ماغنوس . لحد أنه فيه أقوال مأثورة من الفلاسفة العرب فى العصور الوسطى ومن Apophthegmata Philosophorum of Honein ben Ishak ، اللى ممكن تُرجمت فى بارسلونا فى فترة حكمه. تم توظيف مترجم عبرى اسمه يهودا فى بلاط خايمى فى دى الفترة.[16] رغم أن خايمى نفسه كان كاتب نثرى ورعى معظم الأعمال النثرية ، الا أنه كان يتمتع بتقدير الشعر.[17] نتيجة للحملة الصليبية الألبيجينية ، أُجبر الكتير من سكان التروبادور على الهروب من جنوب فرنسا ولجأ الكثيرون لاراجون. رغم رعايته المبكرة للشعر ، بتأثير معرّفه رامون دى بينيافورت ، أدخل خايمى محاكم التفتيش لمملكته سنة 1233 لمنع أى ترجمة محلية للكتاب المقدس .[17]

الخلافة تعديل

 
رأس خايمى محنط ، استخرجت جثته سنة 1856

أدى الاحسان اللى أظهره خايمى أن نسله غير الشرعى لاحتجاج النبلاء ، و لالخلافات بين أبنائه الشرعيين وغير الشرعيين. لما قتل الابن الشرعى بيتر ، واحد من هؤلاء ، فرنان سانشيز ، اللى كان يتصرف بنكران الجميل والخيانة تجاه والده ، سجل الملك العجوز رضاه القاتم.فى وصيته ، قسم خايمى ولاياته بين أبنائه على ايد يولاندا من المجر : تلقى بيتر المذكور أعلاه ممتلكات من أصل اسبانى فى البر الرئيسى واستقبل خايمى مملكة مايوركا ، اللى تضمنت جزر البليار ، ومقاطعات روسيون وسيردانيا ، والسيادة. مونبلييه. أدى الانقسام حتما لصراعات بين الأشقاء. سنة 1276 ، مرض الملك بشدة فى Alzira واستقال من تاجه ، قاصدا التقاعد فى دير Poblet ، لكنه مات فى فالنسيا فى 27 يوليو.

تم استخراج جثته المحنطة بعدين سنة 1856 ، لما كان الدير قيد الاصلاح. تم التقاط صورة للملك. تُظهر صورة رأس المومياء بوضوح الجرح فى الحاجب الأيسر اللى شرحه الملك نفسه فى مقطع من كتابه Llibre dels fets (كتاب الأعمال):

لما كنت قادم مع الرجال ، تصادف أن أدرت رأسى نحو البلدة لكى أنظر لالمسلحين اللى خرجوا بقوة كبيرة ، لما أطلق راهب القوس النار نحوى وضربنى بجانب غطاء الشمس. ، و أصابتنى الرصاصة على رأسى ، و كان البرغى يضيء قرب الجبهة. كانت ارادة الله أنها لم تمر عبر الرأس ، لكن نقطة السهم مرت نصفها. بغضب ضربت السهم بيدى لحد كسرته: نزل الدم على وجهى ؛ مسحتها بعباءة "ارسال" ، وذهبت بعيد ضاحكة ، لحد لا ينتبه الجيش.[18]

الجواز و الاطفال تعديل

تزوج خايمى لأول مرة ، سنة 1221 ، من اليانور ، بنت ألفونسو الثامن ملك كاستييا و اليانور من انجلترا . رغم أنه ألغى الجواز بعدين ، لكن ابنه الوحيد من قبلها أعلن شرعيته:

سنة 1235 ،  اكتوبر تجوز خايمى من يولاندا ، بنت أندرو التانى ملك المجر من زوجته التانيه يولاند دى كورتيناي. كان عندهم الكتير من الأطفال:

تزوج خايمى تالت من تيريزا جيل دى فيدور ، لكن بس بوثيقة بالخصوص ، وتركها (كما ادعى) لما أصيبت بالجذام .

تم الاعتراف بالأطفال فى الجواز التالت فى وصيته الأخيرة على أنهم فى خط خلافة العرش ، اذا فشلت الخطوط العليا.

كان خايمى كمان عنده الكتير من العشاق ، وقت و بعد زواجه ، و أنجب الكتير من الولاد غير الشرعيين.

ببلانكا دانتيلون:

  • فرنان سانشيز (أو فرناندو سانشيز) (1240-1275) ، بارون كاسترو

بقلم بيرنغويلا فرنانديز:

  • بيدرو فرنانديز ، بارون هيجار

بقلم الفيرا ساروكا Elvira Sarroca:

  • Jaume Sarroca (مواليد 1248) ، أسقف Huesca من 1273 ل1290

مصادر تعديل

  1. أ ب ت ث ج ح خ المؤلف: چاوم سوبريكويس اى كاليكو و Mercè Morales i Montoya — العنوان : Comtes, reis, comtesses i reines de Catalunya — الناشر: Editorial Base — ISBN 978-84-15267-24-9
  2. وصلة : 118711512  — تاريخ الاطلاع: 11 ديسمبر 2014 — الرخصة: CC0
  3. أ ب ت العنوان : Kindred Britain
  4. مُعرِّف شخص في موقع "النُبلاء" (thepeerage.com): https://wikidata-externalid-url.toolforge.org/?p=4638&url_prefix=https://www.thepeerage.com/&id=p10680.htm#i106799 — تاريخ الاطلاع: 7 اغسطس 2020
  5. وصلة : 118711512  — تاريخ الاطلاع: 31 مارس 2015 — الرخصة: CC0
  6. مُعرِّف "كُونُور" (CONOR): https://plus.cobiss.net/cobiss/si/sl/conor/176450147
  7. أ ب ت ث Chaytor, 96.
  8. أ ب Nicholson 2004.
  9. أ ب ت Chisholm 1911.
  10. Juan Garcia Atienza: The Knights Templar in the Golden Age of Spain, p. 149
  11. أ ب Chaytor, 82.
  12. Chaytor, 83.
  13. Chaytor, 86.
  14. Chaytor, 90.
  15. Runciman, History of the Crusades, pp. 330–332
  16. أ ب Chaytor, 93.
  17. أ ب Chaytor, 94.
  18. Translated by John Forster. "The Chronicle of James I, King of Aragon, Surnamed The Conqueror" (PDF). Chapter CCLXVI (in الكتالانية). Retrieved 18 October 2012.
  19. Linehan 2011.
  20. Previté-Orton 1952.

مصادر تعديل

  • Chaytor ، HJ تاريخ اراجون وكاتالونيا . لندن: ميثوين ، 1933.
  • 978-0313326851
  • كتاب أعمال يعقوب الاولانى من اراجون. ترجمة للقرون الوسطى الكاتالونية Libre dels fets . عبر. داميان سميث وهيلين بافيرى (Aldershot: Ashgate ، 2003) (النصوص الصليبية فى الترجمة ، 10. ) ص. xvii + 405 incl. 5 خرائط.

لينكات برانيه تعديل

قالب:Aragonese monarchsقالب:Infantes of Aragon