الشيخ خميس ترنان (بنزرت 1894- 31 اكتوبر 1964). نشأ فى عيله أصولها أندلسيه، استقرت فى بادئ الأمر بالجزائر بعدين نقلت لمدينة بنزرت فتوارثت صنعة الحياكة وفن مالوف الجد فلقبت بالترنان. و بعد ما درس القرآن الكريم دخل المدرسة الابتدائية وتتلمذ على ايد الأستاذ عبد الرحمان قيقه اللى يقول عنه انه اشتهر بالعزف على الشبابة اللى هى من أشكال آلة الناى، وقت الراحة بين الدروس، كمان كان يتردد رفقة والده على حلقات الانشاد الصوفى والطرقى حيث تعلم على عمه محمد الترنان شيخ عمل الطريقة العيساوية ببنزرت. بعدها شارك فى المجموعات الصوتية للمدائح (المولدية والقادرية والسلامية ) حوالى سنة 1908.نقل لالعاصمة سنة 1917 على اثر القرعه اللى أفضت لتجنيده ضمن القوات الفرنسية لكن شهرته فى الوسط الفنى وتدخل صهر الباى كانت سبب انقاذ الناصر باى له من الخدمة العسكريه.

خميس ترنان
 

معلومات شخصيه
اسم الولاده (بالفرنساوى: Khemaïs Ben Ali Ben Khemaïs Tarnane تعديل قيمة خاصية الاسم عند الولادة (P1477) في ويكي بيانات
الميلاد 1 يوليه 1894   تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


بنزرت   تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الوفاة 31 اكتوبر 1964 (70 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات


تونس   تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات

مواطنه
تونس (20 مارس 1956–)  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه موسيقى ،  ومغنى   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
الآلات الموسيقيه عود ،  وصوت بشرى   تعديل قيمة خاصية الآلة الموسيقية (P1303) في ويكي بيانات
المهنه موسيقى ،  ومغنى   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات

استقر بالعاصمة ليحترف الغناء فى القهاوى ومجالس الفن الخاصة والعامة، و كان ميال لالغناء الشرقى من جراء تأثره بما تروجه الاسطوانات المصرية من قصائد و أدوار و مواويل. اتصل بكبار شيوخ الفن فتعلم العزف على آلة العود العربى وبرع فيه لحد تفوق على معاصريه واتصل كمان بكبار شيوخ المالوف وتتلمذ عليهم، أمثال الشيخ البشير خلاص والشيخ أحمد الطويلى اللى ضمه لجوقته اللى تكونت بمقهى المرابط بالمدينة العتيقة من سنة 1919،و استمرت لما بعد الثلاثينات و اخدت على شهرة كبيرة وبقت مقصد أقطاب الفن، مات الشيخ خميس ترنان يوم 31 سبتمبر 1964 تاركا تراث كبير من التراث المزيكا التونسي.

مشاركته فى مؤتمر القاهرة تعديل

شارك الشيخ خميس الترنان مع البارون ديرلنجى فى مؤتمر المزيكا العربية بالقاهرة سنة 1932 كعازف عود عربى وسجل رفقة زملاته نماذج من المالوف التونسى تتصدرها نوبة رصد الذيل وشواهد المخابرات والقصائد و العروبيات وجميع أغانى المناسبات ومجموعة من الأغانى الحضرية والبدوية.

من موشحاته تعديل

  • طاف بالصهباء بدريلأحمد خيرالدين
  • من رنة العيدان للطاهر القصار
  • القصائد زى يا زهرة غضت وضاع أريجها لمحمد السعيد الخلصي
 
صليحة ضمن فرقة الرشيدية. فى وسط الصورة كمان خميس ترنان

مصادر تعديل