راديو 6 ابريل مستقل عن حركة شباب 6 ابريل و بيتذاع على الانترنت. الراديو محاوله متواضعه من شويه من النشطاء السياسيين من المصريين فى مصر و برّا مصر, عشان يكون صوت للـ تغيير و الحريه فى مصر, و وسيله تزييد الوعى السياسى و مراقبة التطورات السياسيه المختلفه فى مصر و تغطية أنشطة حركة 6 ابريل, اللى اتولدت مع اضراب 6 ابريل-سنة 2008 من الشباب اللى ناضلوا و عملو اللى يقدرو عليه, عشان الاضراب ينجح. و الاضراب ده بقى علامه وطنيه و تاريخ من ايام مصر.

راديو 6 ابريل
معلومات عامه

المسئول التنفيذى بتاع الراديو هو "اسامه رشدى".

بداية الفكره تعديل

ابتدت فكرة الراديو على جروب اضراب 6 ابريل على سايت الفيس بوك [1]. و فى الجروب ده, الشباب طرحو فكرة انشاء راديو يتذاع من برّا مصر, عشان صعوبة اذاعة راديو مُعارض من جوّا مصر بيتكلم عن افكارهم و بيغطى نشاطهم. و استجاب للـ فكره "اسامه رشدى", اللى كان ليه تجربه قبل كده فى البث الاذاعى. و كان عندهُ استوديو اذاعى كانو بيذيعو منه فى الاستوديو سنة 2005 و 2006 لـ "راديو الانقاذ" اللى كان تابع وقتها لـ "جبهة انقاذ مصر[2]" فى لندن.

طبيعة توجهات الراديو تعديل

مافيش علاقه تنظيميه بين "جبهة انقاذ مصر" و شباب الفيس بوك لان الاذاعه هى مجهود مشترك و هى صوت لـ كل المُعارضه المتنوّعه. و الاذاعه بتعبـّر عن آمال و تطلعات كل اللى بيشتغلو فيها عشان التغيير و الاصلاح فى مصر, و "جبهة انقاذ مصر" كـ مكان للـ مصريين برّا مصر. عشان كده ماكانش فيه تعارض بين شباب 6 ابريل و "جبهة انقاذ مصر", عشان الاتنين معارضين.

التمويل تعديل

تمويل "راديو 6 ابريل" هو تمويل من مجهودات ذاتيه تطوّعيـّه و بسيطه و بـ مساهمات قليله من شوية اعضاء و اصحاب.

==

شوف بردو تعديل

مصادر تعديل