رقيب (رتبه عسكريه)

الرقيب هيا رتبة تستخدمها القوات المسلحة فى الكتير من البلاد. هيا كمان رتبة شرطية فى بعض خدمات البوليس. يتم استخدام التهجئة البديلة، رقيب ، فى البنادق والوحدات التانيه اللى تستمد تراثها من المشاة البريطانية الخفيفة . أصلها هو serviens اللاتينية "الشخص اللى يخدم" من خلال المصطلح الفرنساوى القديم serjant .يشير المصطلح رقيب لضابط صف يتم تعيينه فوق رتبة عريف ، وضابط بوليس يقع مباشرة تحت رتبة ملازم فى امريكا، و تحت مفتش فى المملكة المتحدة.[1][2] فى معظم الجيوش، تتوافق رتبة رقيب مع قيادة فرقة (أو قسم ). وفى جيوش الكومنولث ، فهى رتبة أعلى، وتقابل بالتقريب الرجل التانى فى قيادة الفصيلة . فى جيش امريكا ، الرقيب هو رتبة أصغر تتوافق مع قائد فرقة (12 شخص ) أو فصيلة (36 شخص ). فى الغالب ما تكون الرتب العليا غير المفوضة اختلافات فى الرقيب، على سبيل المثال رقيب أول ، ورقيب مدفعى ، ورقيب أول ، ورقيب أول ، ورقيب أول . فى دول و خدمات كتير ، فى الغالب ما تحتوى شارة رتبة الرقيب على 3 شيفرون.

رقيب (رتبه عسكريه)

فرع من جندى   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات

تاريخ تعديل

 
رقيب بالجيش الامريكانى من فرقة المشاة 29 سنة 2011.

فى الاستخدام الأوروبى فى العصور الوسطى، كان الرقيب ببساطة أى مرافق أو ضابط عنده واجب وقائي. ممكن يكون لأى فارس فى العصور الوسطى أو وسام فارس عسكرى "رقباء فى السلاح"، ده معناه خدم قادرين على القتال إذا لزم الأمر. أصل المصطلح مأخوذ من sergent الأنجلو-فرنسى ، serjeant "خادم، خادم، موظف محكمة، جندي"، من اللاتينية الوسطى servientem "خادم، تابع، جندي". بعد كده ، بقا "الرقيب الجندي" رجلو ده ممكن اعتباره دلوقتى "من الطبقة الوسطى"، حيث كان يؤدى دور أصغر قليل من الفارس فى التسلسل الهرمى فى العصور الوسطى. ممكن للرقباء القتال إما كسلاح فرسان ثقيل أو سلاح فرسان خفيف أو كمشاة محترفين مدربين. إما الرماح أو القوس والنشاب. وقع معظم المرتزقة البارزين فى العصور الوسطى فى فئة "الرقيب"، زى رماة القوس والنشاب الفلمنكيين ورماة الرماح، اللى كان يُنظر ليهم على أنهم قوات عالية الجودة ممكن الاعتماد عليها. اعتبرت فئة الرقيب "تساوى نصف فارس" حسب القيمة العسكرية. كان فيه نوع محدد من الرقيب العسكرى هو الرقيب ، و هو واحد من مجموعة من الرجال المسلحين اللى احتفظ بهم اللوردات والملوك الإنجليز. يُمنح اللقب دلوقتى لضابط فى الهيئات التشريعية الحديثة مكلف بحفظ النظام وقت الاجتماعات، و إذا لزم الأمر، إزالة الأعضاء المخربين بالقوة. للمصطلح كمان تطبيقات مدنية مختلفة تمام ومختلفة عن رتبة رقيب عسكري، رغم تقاسم الأصل الاشتقاقى - على سبيل المثال رقيب القانون ، و هو نظام مهم ومرموق تاريخى للمحامين الإنجليز.

أنواع الرقيب تعديل

"الرقيب" هو عموم أدنى رتبة رقيب، حيث تختار الكيانات العسكرية الفردية بعض الكلمات الإضافية للدلالة على الأفراد الأعلى رتبة. إن المصطلحات المستخدمة، والأقدمية اللى تعنيها، تعتمد لحد كبير على الخدمة المسلحة الفردية. يستخدم مصطلح "الرقيب" كمان فى الكتير من عناوين المواعيد.

صفوف تعديل

 

تعيينات تعديل

 

حالى تعديل

فى معظم المنظمات العسكرية أو شبه العسكرية غير البحرية، تكون الدرجات المختلفة للرقيب هيا ظباط صف (NCOs) مرتبة فوق الأفراد والعريفين ، و تحت ظباط الصف والظباط المفوضين . تختلف مسؤوليات الرقيب من جيش لآخر. فى العاده ما يكون هناك شوية رتب للرقيب، كل منها يتوافق مع قدر اكبر من الخبرة والمسؤولية عن الحياة اليومية لجنود الوحدات الاكبر. فى قوات البوليس، فى العاده ما يكون الرقباء هم قادة الفرق المسؤولين عن فريق كامل من الشرطيين لكبار الشرطيين فى المراكز الكبيرة، لالمسؤولين عن القطاعات اللى تشمل شوية مراكز بوليس. فى المناطق الريفية، فى الغالب ما يكون الرقباء مسؤولين عن محطة كلها وبوليسها . فى العاده ما يكون كبار الرقباء فى مجالات متخصصة ويكونون مسؤولين عن الرقباء و علشان كده يشتغلو كإدارة متوسطة.

اوستراليا تعديل

الرقيب (الرقيب) هو رتبة فى الجيش الأسترالى والقوات الجوية الملكية الأسترالية . الرتب تعادل بعضها ورتبة ضابط صغير فى البحرية الملكية الأسترالية . رغم أن شارة رتبة رقيب طيران فى سلاح الجو الملكى الأسترالى (Flt Sgt) ورتبة رقيب أول فى الجيش الأسترالى (SSgt) متدورتان، لكن رقيب طيران فى الواقع يفوق رتبة رقيب أول فى تصنيف معادلات الرتبة. بقت رتبة رقيب أركان فى الجيش الأسترالى زائدة عن الحاجة دلوقتى ولم تعتبر تُمنح، نظر لكونها بره معادلات الرتبة والرتبة الترويجية اللى بعد كده هيا ضابط صف من الدرجة الثانية. لا يُطلب من كبار الظباط الصغار ورقباء الطيران استدعاء ضابط صف من الدرجة التانيه "سيدي" حسب للوائح قوات الدفاع الأسترالية سنة 1952 (اللائحة 8). توجد رتبة رقيب فى كل قوات البوليس الأسترالية هيا أعلى من رتبة شرطى أو ضابط كبير، لكن أقل من مفتش . يختلف هيكل الرقيب بين قوات بوليس الولاية، وفى العاده يتم تصنيف رتبتين رقيب على أنهما ظباط صف:

  • رقيب (3 شيفرون) ؛ و
  • رقيب أول (Sen Sgt) (ثلاثة شيفرون، تاج تعلوه ورقة الغار)

بوليس جنوب اوستراليا رتبة رقيب إضافية (شيفرون أسفل رأس السهم المقلوب) و هو تفويض لرتبة أعلى مؤقتًا. الرقيب البريفيه أقل رتبة من الرقيب. قوة بوليس نيو ساوث ويلز برتبة رقيب إضافية (ثلاثة شيفرون وتاج). وده تقدم تدريجى بعد التعيين برتبة رقيب لمدة سبع سنين . رتبة رقيب إضافية أقل رتبة من رقيب أول لكن أعلى رتبة من رقيب.

عند التعيين برتبة رقيب أو رقيب أول، يمنح الرقيب:

  • أمر التعيين تحت يد المفوض وختمه.
  • خلفية باللون الأزرق الداكن (التى تحل محل الخلفية الزرقاء الفاتحة لشارة البوليس الخاصة بالضابط)
  • لوحة اسم باللون الأزرق الداكن (التى تحل محل لوحة الاسم ذات اللون الأزرق الفاتح)
  • حزام ذقن فضى موضوع فوق قبعته المرتفعة على غطاء رأسه، ليحل محل حزام الذقن الأسود.

داخل قوة بوليس نيو ساوث ويلز ، الرقيب هو قائد فريق أو رتبة إشرافية، رتبة رقيب أول هيا رتبة إدارية متوسطة مع مسؤوليات تنسيقية بخصوص الموارد البشرية والمادية.

يُشار لكل رتب الرقيب التلاته بشكل مش رسمى باسم "رقيب" أو "رقيب". بس، فى أكاديمية بوليس نيو ساوث ويلز، لازم على المجندين أن يخاطبوا كل رتب الرقباء بـ "رقيب"، وكبار الرقباء بـ "رقيب أول".

كندا تعديل

الجيش والقوات الجوية تعديل

رقيب ( فرنساوى: [sergent] Error: {{Lang}}: text has italic markup (help) أو sgt ) هيا رتبة ضابط صف فى الجيش أو القوات الجوية فى القوات المسلحة الكندية . المعادل البحرى ليها هو ضابط صغير من الدرجة التانيه ( فرنساوى: [maître de 2e classe] Error: {{Lang}}: text has italic markup (help) ). و هو أقدم من تعيين عريف رئيسى ويسواه من التعيين البحري، وسيد بحار ، وصغار ضابط صف ويسواه من البحرية، ضابط صغير من الدرجة الأولى . الرقباء وظباط الصف من الدرجة التانيه هم كبار ظباط الصف الوحيدين فى القوات المسلحة الكندية، علشان WOs وMWOs وCWOs هم ظباط صف، وليسوا من كبار ظباط الصف حسب للوائح و أوامر كوينز. المجلد الأول، المادة 102 "تعاريف". فى وحدات الجيش، فى العاده ما يعمل الرقباء كقادة أقسام ؛ فى الغالب ما يتم استدعاؤهم لشغل المناصب اللى يشغلها فى العاده ظباط الصف ، زى فصيلة أو جندى ، رقيب تموين الشركة ، كاتب رئيسي. شارة رتبة الرقيب شيفرون مكون من 3 أبوليس، مهترئة لأسفل، وتعلوها ورقة شجر القيقب. يتم ارتداء شارات الرتبة المطرزة بخيط "CF gold" على بندقية Melton الخضراء، ومخيطة على الأكمام العلوية من سترة فستان الخدمة. زى شارات معدنية ذهبية مصغرة وشارات من المينا باللون الأخضر البندقية على ياقات القمصان العسكرية وسترات الملابس الخارجية العسكرية؛ فى خيط "ذهبى قديم" على قمصان القوة الجوية، والسترات الصوفية، والمعاطف؛ وفى خيط أسمر على زلات CADPAT (الجيش) أو خيط أزرق داكن على زلات زيتونية باهتة (القوات الجوية) على الزى الرسمى للعمليات .

تاريخى، تم تخفيض رتبة رقيب بشدة بعد توحيد الخدمات الثلاث سنة 1968 . كان رقيب الجيش قبل التوحيد يعمل بشكل عام فى مناصب إشرافية، زى التانى فى قيادة وحدة بحجم فصيلة (أى رقيب فصيلة مشاة، أو رقيب جندى فى وحدة مدرعة). بعد التوحيد، تم تخفيض رتبة الرقباء لقائد قسم، هيا الوظيفة اللى كان يشغلها قبل كده عريفون ، وتم استبدال "رقباء الفصيلة/القوات" السابقين بـ "ظباط صف الفصيلة/القوات".

بوليس تعديل

تستخدم قوات البوليس فى كل اماكن كندا كمان رتبة رقيب ورقيب أركان لكبار ظباط الصف فوق رتبة شرطى أو عريف. باستثناء مقاطعة كيبيك وفى بوليس الخيالة الملكية الكندية ، شارة رقيب البوليس هيا 3 شيفرون، متآكلة. رقباء الأركان هم رتبة أعلى من الرقباء وهم مسؤولين عن وحدة أو فريق جوه المحطة أو القسم. شارة الرقيب 3 شيفرون، متآكلة ومنقطة للأسفل ويعلوها تاج ملكي. فى بوليس الخيالة الملكية الكندية، شارة الرقيب هيا 3 شيفرون، متآكلة لالأسفل ويعلوها تاج ملكى (وهو شارة رقيب أول فى قوات البوليس الكندية التانيه). شارة رقيب أول فى بوليس الخيالة الملكية الكندية 4 شيفرون يتم ارتداؤها لأعلى.

الدنمارك تعديل

فى الدفاع الدنماركى ، فى العاده ما يكون الرقباء هم فرقة (6-12 جندى) أو قادة أقسام. يعمل الرقباء فى القوات الدنماركية كمان كرقباء تدريب ومدربين فصائل، حيث يقومون بتدريب الجنود الجدد على التدريب الأساسي، و الجنود المحترفين. الرقباء اللى تتراوح أعمارهم بين 1-2 سنين فى الرتبة، اللى هم فى وحدات التدريب الأساسي، فى الغالب ما يكونون فى المرتبة التانيه فى قيادة الفصيلة. فى الوحدات المهنية، يتم ساعات منح دور الرجل التانى فى الفصيلة لرقيب ذى خبرة كبيرة، لكن فى معظم الحالات ها يكون رقيب أول ( Danish )، برتبة فوق رقيب. الرقباء فى الجيش الدنماركى هم مدربون فى التدريبات العسكرية، والأسلحة، والحرف الميدانية، وتكتيكات الوحدات الصغيرة، والتدريب البدني.

كود الناتو أو-5
الجيش [3] البحرية [4] القوة الجوية [5]
شارة      
دانماركي Sergent Sergent Sergent
الترجمة لالإنجليزية رقيب [6] ضابط صغير [7] رقيب [7]

فنلندا تعديل

جيش تعديل

عدد قليل بس من ظباط الصف فى كل سرية مجندة يصلون لالرتبة الأعلى هيا رتبة كاملة من 3 شيفرون kersantti . ليس هناك فرق بين تدريب قائد الفرقة لمدة 4 أشهر ومدة خدمة alikersantti و kersantti  ; يبدأ الجميع جولة قائد الفرقة الخاصة بهم بالرتبة الأدنى وتعتمد الترقية الاختيارية على تقييم الرئيس للأداء الفردى والواجبات المقصودة فى المنظمة فى زمن الحرب. فى العاده ما يتم حجز الأدوار الخاصة زى دور رقيب الفصيلة أو الرقيب الاولانى للشركة kersantti وصعودا. ممكن للعريف كمان الحصول على رتبة رقيب (ويمكن أعلى، والرتبة اللى بعد كده هيا 4 شيفرون ylikersantti (ده اللى يشبه رقيب أول) عن طريق أخذ بعض الدورات التنشيطية العسكرية وقت وجوده فى الاحتياط، أو عن طريق الالتحاق بالخدمة المهنية (قصيرة الأجل) فى الجيش.

فرنسا تعديل

جيش تعديل

يتم استخدام رتب الرقيب الفرنساوى على ايد القوات الجوية والمهندسين والمشاة والفيلق الأجنبى Troupes de marine والاتصالات والخدمات الإدارية Gendarmerie mobile [عايز مصدر ]

 . باقى فروع الجيش gendarmerie  استخدم الرتب المكافئة لـ maréchal des logis  ("مارشال المساكن" باللغة الإنجليزية) بدل رتبة رقيب.كان فيه 3 رتب رقيب فى فرنسا،  رغم أن أصغر رتبة، هيا رقيب متعاقد، قد تم استبدالها بضابط فرعى طالب دلوقتى  بعد ما تم تعليق التجنيد الإجباري.  لما كان الجيش فيه نسبة كبيرة من المجندين، كان الرقيب المتعاقد منتشر اوى كرتبة للمجندين اللى  يتمتعون بإمكانيات قيادية. بشكل عام مصطلح sergeant  تم استخدامه لكل من رقيب العقد والرقيب الوظيفي. تم تصنيف رقيب العقد على أنه أدنى رتبة ضابط فرعى [a] ، والرتبة أدناه هيا عريف رئيسي.
  • موظف فرعى للطلاب ، élève sous-officier ( قبل كده "رقيب العقد"، sergent sous contrat ): شيفرون واحد، ذهبى أو فضي. [b]

"رقيب العقد" كانت رتبة تستخدم للرقباء المبتدئين، سواء المجندين أو جنود الاحتياط. يتم استخدام شارة الرتبة فى الوقت الحاضر للطلاب. بعد فترة معينة من الوقت، يحق للضابط الفرعى للطالب أن يتم مخاطبته بـ "الرقيب".

  • رقيب ، sergent ( قبل كده "رقيب محترف"، sergent de carrière ): شيفرون.

رتبة رقيب عادية، رغم أنها فى العاده ما يتم تجنيدها مباشرة من الحياة المدنية لرتب ظباط فرعيين، و علشان كده الرتبة تنطوى على خبرة أقل ومتطلبات أكاديمية أعلى من رقيب الكومنولث. باعتبارها رتبة نموذجية لقيادة فرقة (عادة ثمانية جنود)، أو دبابة، أو بندقية، دى الرتبة تعادل بالتقريب عريف فى الكومنولث، أو رقيب أركان بالجيش الأمريكي، أو رقيب فى مشاة البحرية الأمريكية.

  • رقيب رئيسي ، sergent-chef  : 3 شيفرات.

مع الخدمة الطويلة، تتم ترقية الرقيب لرقيب أول تلقائى. فى العاده ما يكون صاحب دى الرتبة هو الرجل التانى فى قيادة الفصيلة، و علشان كده حامل دى الرتبة يعادل رقيب من الكومنولث أو " رقيب من الدرجة الأولى " أمريكى. الرتبة اللى بعد كده هيا المساعد .

المانيا تعديل

Sergeant تم تقديمه سنة 1843 وتم استخدامه لحد سنة 1921، لما تم تغيير الرتبة لUnterfeldwebel[ بحاجة لمصدر ] الرتبة دلوقتى المستخدمة فى Bundeswehr و هو يسوا رقيب أمريكي/بريطانى برتبة Unteroffizier .

الهند ونيبال وباكستان تعديل

بوليس تعديل

فى كتير من قوات البوليس الحضرية فى الهند ونيبال وباكستان، يعادل الرقيب (يسمى مفتشين فرعيين مسلحين فى بعض الولايات) مساعد مفتش بوليس. إنهم تابعون لمفتشى البوليس فى الرتبة لكنهم فى مرتبة أعلى من مساعدى المفتشين ورؤساء البوليس والنايك (العريف) ورجال البوليس فى قوات البوليس الهندية. فى الأيام البريطانية الهندية، ابتدت الممارسة بنقل ظباط الصف فى الجيش البريطانى لقوات البوليس الهندية لتعليمهم تدريبات المشاة والبنادق والتعامل مع الأسلحة (التى تسمى "البنادق") والحفاظ على المعايير التأديبية. ده هو الأصل التاريخى لرتبة رقيب فى قوات مومباى وتشيناى وكولكاتا اليوم (يُطلق على يسواها فى قوات الدولة اسم المفتشين الفرعيين المسلحين). خدم الرقباء دايما فى الفروع غير التحقيقية لـ "بوليس الحماية" [على سبيل المثال، الفروع المسلحة والخيالة؛ بوليس الموانئ والنهر والمرور وقوات الاحتياط وما لذلك] وواحد لكل مركز بوليس. ويركز استخدامها على حالات الأمن والنظام العام اكتر من التحقيق فى الجرائم الروتينية المحلية والتجارية وجرائم الشوارع اللى ضمن اختصاص فروع التحقيق فى "بوليس المباحث" حيث يُطلق على نظرائهم اسم المفتشين الفرعيين. يرتدى رؤساء البوليس ( لازم عدم الخلط بينه وبين الرقباء) 3 شيفرون (شارة الرتبة) متجهة لالأسفل على أكمامهم أو 3 أبوليس على كتافتهم.

أيرلندا تعديل

جيش تعديل

الرقيب ( sáirsint (باللغة الأيرلندية ) هيا المرتبة التانيه لضابط صف جوه الجيش الأيرلندى . المعادل البحرى هو ضابط صغير . شارة رتبة الجيش تتكون من 3 شارات مجنحة (أو "خطوط"). تتكون شارة لباس الخدمة من 3 شارات حمراء متموجة 9 سم واسعة ويحدها باللون الأصفر. دور المشاة الرئيسى للرقيب هو الرجل التانى فى قيادة فصيلة أو قائد قسم الدعم النارى لفصيلة أسلحة، زى فصيلة مضادة للدبابات أو فصيلة هاون. دور آخر هو دور كاتب الشركة والمدرب. هناك رتب أعلى من رقيب الشركة ورقيب مدير الشركة. فى العاده ما ياتعيين رقباء المدفعية كقادة مفرزة و أقسام، كمان فى الأدوار الإدارية. الفرق فى أدوار الرقيب والعريف فى سلاح المدفعية ليس محددًا بوضوح زى ما هو الحال فى سلاح المشاة. الرقيب كمان الرتبة التانيه لضابط صف فى سلاح الجو الأيرلندى . قبل سنة 1994، كان سلاح الجو يعتبر جزء من الجيش و كان يرتدى الزى العسكرى مع شارات سلاح مميزة، لكن نفس شارة الرتبة. مع تقديم الزى الأزرق الفريد لسلاح الجو سنة 1994، تم ارتداء نفس علامات الرتبة باللون الأبيض، قبل تقديم زى ثلاثى جديد مع علامة رتبة الجناح. هناك رتب أعلى من رقيب طيران ورقيب طيار.

بوليس تعديل

الرقيب هو الرتبة التانيه فى Garda Síochána ، فوق garda و تحت المفتش. يستخدم الرقباء المعينون كمحققين لقب رقيب المباحث (DS). إنهم لا يتفوقون على الرقباء العاديين، وتشير بادئة "المخبر" لأنهم مخصصون بشكل دائم لمهام المباحث.

إسرائيل تعديل

قوات الدفاع تعديل

فى جيش الدفاع الإسرائيلى ، تتم ترقية الجنود من عريف لرقيب بعد حوالى 18 شهر من الخدمة (16 للمقاتلين)، إذا قاموا بواجباتهم بشكل مناسب خلال ده الوقت، وماكانش عندهم مشاكل تأديبية. ممكن للجنود اللى يأخذون دورة القائد أن يصبحوا رقباء فى وقت سابق. الرقباء يحصلون على زيادة رمزية فى الراتب قدرها 1.80 شيكل .الاسم العبرى للرتبة هو samál نشأت كاختصار لـסגן מחוץ למנין segen mi-khutz la-minyan ("ملازم زائد") (مستوحاة من الاختصار "NCO" ). فى أيامنا دى لم يعد يُعامل كاختصار أو اختصار [8] (in Hebrew) .

بوليس تعديل

فى البوليس الإسرائيلية، الرقيب هو الرتبة التالتة، بعد الشرطى والعريف . تتم ترقية الظباط عند الرتبة بعد سنة كعريف، أو بعد 20 شهر من الخدمة إجمالاً. ويجوز ترقية الظباط المتفوقين عند الرتبة (أو أى رتبة تانيه) خلال مدة توصل ل6 أشهر بدل سنة.[9]

روسيا تعديل

القوات المسلحة تعديل

داخل القوات المسلحة الروسية ، هناك 3 رتب هيا رتب رقيب بشكل صريح: رقيب صغير ( младший сержант ) ، mladshy serzhant )، رقيب ( сержант serzhant ) ورقيب أول (الرقيب старший сержант ، starshy serzhant ). هناك كمان رتبة تسمى " starshina ". "( старшина ) اللى تُترجم فى الغالب على أنها "رقيب رئيسي". وهذه الرتب موروثة من الاتحاد السوفييتى .فى الجيش السوفيتى ، معظم الرقباء (باستثناء starshina المذكورة أعلاه). ) لم يكونوا ظباط صف محترفين ولكنهم مجندون مدربون بشكل خاص؛ رتبة starshina تم حجزه لظباط الصف المهنيين. فى الجيش الروسى الحديث، هناك محاولات لتغيير ده النظام وجعل معظم الرقباء أو كلهم ظباط صف؛ اتقابلوا بنجاح محدود.

بوليس تعديل

عكس معظم قوات البوليس فى العالم، رقيب البوليس الروسية هو رتبة مبتدئة. لا تُستخدم رتب "شرطي" أو "شرطى كبير" فى روسيا (رتبة " جندى بوليس" موجودة من الناحية الفنية لكن نادرة، ويصبح معظم المجندين رقباء على الفور). هيا مقسمة ل3 درجات بنفس طريقة رتبة رقيب فى الجيش.

شوف كمان تعديل

  1. "UK Police Rank Structure". policeuk.com. Archived from the original on 24 December 2017. Retrieved 9 November 2017.
  2. "sergeant". Dictionary.com. Retrieved 12 March 2016.
  3. "Hærens Gradstegn" (PDF). forsvaret.dk (in الدانمركية). Danish Defence. October 2021. Retrieved 13 October 2023.
  4. "Søværnets Gradstegn" (PDF). forsvaret.dk (in الدانمركية). Danish Defence. 2018. Retrieved 26 May 2021. {{cite web}}: Unknown parameter |trans_title= ignored (help)
  5. "Flyvevåbnets Gradstegn" (PDF). forsvaret.dk (in الدانمركية). Danish Defence. 2021. Retrieved 26 May 2021. {{cite web}}: Unknown parameter |trans_title= ignored (help)
  6. "Badges and Insignia of the Royal Danish Army" (PDF). forsvaret.dk. 2018. Archived from the original (PDF) on 14 August 2018. Retrieved 25 September 2021.
  7. أ ب "Badges and Insignia of the Royal Danish Navy" (PDF). forsvaret.dk. 2016. Archived from the original (PDF) on 14 August 2018. Retrieved 25 September 2021.
  8. Avraham Akavia, "Milon le-munkhey tzava" (1951), p. 220, 270; Avraham Even-Shoshan, "Ha-milon ha-khadash" (1967), vol. 4, p. 1814 ; Yaakov Kna'ani, "Otzar ha-lashon ha-ivrit" (1972), p. 4078; Zeev Shiff, Eitan Habber, "Leksikon le-bitkhon Yisrael" (1976), p. 114; "Milon Sapir" (ed. Eitan Avnian) (1998), vol. 5, p. 2019; Avraham Even-Shoshan, "Milon Even-Shoshan be-shisha krakhim" (2003), ISBN 965-517-059-4, vol. 4, p. 1302; "Entziklopedya Karta" (5th edition, 2004), ISBN 965-220-534-6, p. 409; "Milon Ariel" (ed. prof. Daniel Sivan and prof. Maya Fruchtman) (2007), ISBN 978-965-515-009-4, p. 765.
  9. "משטרת ישראל | מסלולי קידום במשטרת ישראל". www.gov.il (in العبرية). Retrieved 11 October 2018. {{cite web}}: Unknown parameter |trans_title= ignored (help)


المرجع غلط: <ref> فى تاجز موجوده لمجموعه اسمها "lower-alpha", بس مافيش مقابلها تاجز <references group="lower-alpha"/> اتلقت