الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

زراديه (الجمع: زراديات) أو الزرديه هى نوع من الأدوات اليدويه اللى تستعمل لحمل الأجسام بحزم أو القطع أو لحد المواد الصلبة زى الأسلاك.[1] تشتمل الزرديه على زوج من العتلات المعدنيه بفكين قصير فى جهة المدار، كمان تحتوى الزردية على مقابض طويله فى الجانب الآخر. ده الترتيب يضاعف من قوة قبضة اليد واللى ستتركز على الغرض لفكه أو حمله. ممكن للفكاك كمان بأن يتعامل مع الأجسام الصغيرة جدا أو ثقيلة جدا لكى يصبح من الممكن التعامل معها بواسطة اليد.[2] هنالك شوية أنواع من الزرديات، فبعضها مصمم لغرض المسك وبعضها التانى مصمم لغرض معين مختلف.

زراديه
 

ادوات ايدين   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات
زردية.

انواع

تعديل

المراجع

تعديل
  1. "Hand Tools:Tongs, pincers, and pliers". Encyclopædia Britannica. Archived from the original on 21 مايو 2013. Retrieved Mar 14, 2013. {{cite web}}: Cite has empty unknown parameter: |deadurl= (help)
  2. Bellis, Mary. "The History of Hardware Tools". Inventors.About.com. Accessed 16 December 2008. Archived 2020-05-16 at the Wayback Machine