سبت لعازر، هو ذكرى قيامة لعازر من القبر ويعتبر العيد عيد الأطفال، يقام يوم السبت اللى يسبق واحد من الشعانين بمناسبة إحياء لعازر الصديق صديق المسيح على ايد السيد المسيح بعد أربع أيام من رقاده (أو ذى ال 4 الأيام) و لسه قبر لعازر الاولانى موضوع إكرام فى بلدة بيت عنيا قرب القدس اللى تحمل لحد اليوم اسمه وتدعى بالعربية «العيزرية».[1]

سبت لعازر
 

القبر الاولانى لعازر قرب مدينة القدس
كاتدرائية القديس لعازر فى لارنكا، قبرص. مبنية فوق قبر لعازر.

لعازر لم يقم يوم السبت، ولكنهاتعمل يوم الجمعة... و هو كان قد مات الميتة الأولى يوم الثلاثاء السابق لواحد من السعف مباشرة، و هو ما يوافق 17 برمهات (السنكسار) بعدين وصل السيد المسيح بيت عنيا يوم الجمعة الموافق 20 برمهات و أقام لعازر (السنكسار) ولأجل ان اليهود كانو يطلبون قتل السيد وما كانتش ساعته قد أتت بعد ذهب لمدينة إفرايم فى الشمال ومكث هناك مع تلاميذه (يو 11: 54) وفى اليوم اللى بعد كده (السبت) عاد لبيت عنيا (يو 12: 1 و 12و13) ليبيت هناك استعدادا لدخول أورشليم فى اليوم اللى بعد كده لقربها من هناك... ومكث عند لعازر و كان الكثيرون يسألون من ده؟ فكانوا اللى رأو المعجزة يقصون عليهم إقامة لعازر اللى حصلت بالامس (يو 12: 17).

يصلى بالطقس السنوى المعتاد مع تسبحة نصف الليل: «تقال الذكصولوجيه الخاصة بسبت لعازر وبعدها يقال ما يلائم من الذكصولوجيات كمان تقال الإبصالية الخاصة به كمان بعدين الطرح من كتاب دورة الصليب والشعانين بعدين الختام كالمعتاد.»

يبدأ أسبوع الآلام من سبت لعازر لسبت النور بعدين يوم ال واحد من القيامه (عيد الفصح)

مصادر تعديل

شوف تعديل

اعياد مسيحيه

مصادر تعديل