C++ (نطق انجليزى: /siː plʌs plʌs/ (سى پلاس پلاس)) هى لغة برمجة بتعتمد على الكائنات (classes), اصلها جاى اساسا من لغة الC. الC++ دلوقتى هى تقريبا أهم لغة برمجة عشان البرامج العامة و برامج النظام و حتت كتير من نظم التشغيل زى لينكس و مايكروسوفت ويندوز اتكتبت على الC++. و برضو هى لغة كتير بيستخدموها فى البرامج التجارية. السى++ ليها ستاندارد من منظمة أيزو, اول ستاندرد كان فى سنة 1998 و اتسمى C++03 و اخر ستاندرد كان فى سنة 2014 و اتسمى C++14, و ده ضم ليبراريز جديدة عن الستاندرد الاصلى.

سى++
لغة برمجه كائنية التوجه، ولغة برمجه اجرائيه، ولغة برمجه، ولغة مجمّعه  تعديل قيمة خاصية واحد من (P31) في ويكي بيانات
ISO C++ Logo.svg
 

Hello World C++.png
 

تاريخ الاصدار 1983  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
المطور بيارن ستروستروب  تعديل قيمة خاصية المُطوِّر (P178) في ويكي بيانات
معرف النسخ
C++98[1]  تعديل قيمة خاصية معرف نسخة البرنامج (P348) في ويكي بيانات
الموقع الرسمى الموقع الرسمى (انجليزى)  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات

التاريختعديل

اللى ابتكر سى++ هو بريان ستروتوب فى سنة 1979 و سماها وقتها "سى مع كلاسيز", و اتأثر جامد بلغة سيمولا و حب انو يضيف الحاجات اللى فى سيمولا مع لغة سى,

فى سنة 1983 كانت اول مرة تتسمى C++ بدل اسمها القديم "سى مع كلاسيز".

مع التسعينات ابتدت السى++ تاخد شعبية كبيرة عشان هى مناسبة للسيستمز الرسومية زى ويندوز اللى ابتدت تبقى كتيرة فى الوقت ده. و ابتدت الشركات اللى بتعمل الكومبايلرز و الديفلوبر تولز تعمل ليبراريز بتعتمد على الاوبجكتز بتاعة السى++ عشان تسهل شوية البرمجة للسيستمز الرسومية زى ويندوز. فاتعمل الOWL الاول من شركة بورلاند و بعد كده راحت مايكروسوفت عاملة MFC و كلها عبارة عن كلاسيز حوالين الويندوز API.

  1. ISO/IEC 14882:1998 Programming languages — C++ — تاريخ النشر: سبتمبر 1998