طرواده مريخيه

طروادة المريخية هيا مجموعة من أجسام طروادة اللى تشترك فى مدار كوكب المريخ حول الشمس . ويمكن العثور عليها حول نقطتى لاغرانج 60 درجة قبل وخلف المريخ. أصل أحصنة طروادة المريخية مش مفهوم كويس . تشير واحده من النظريات لأنها كانت أجسام بدائية متبقية من تكوين المريخ وتم التقاطها فى نقاط لاغرانج وقت تشكيل النظام الشمسى . بس، تشير الدراسات الطيفية لأحصنة طروادة المريخية علشان ده قد لا يكون هو الحال. هناك تفسير آخر يتضمن تجول الكويكبات بشكل فوضوى فى نقاط لاغرانج المريخية بعد كده من تكوين النظام الشمسي. وده أمر مشكوك فيه كمان بالنظر لالعمر الديناميكى القصير لهذه الكائنات. يشير أطياف يوريكا واثنين تانيين من أحصنة طروادة المريخية لتركيبة غنية بالأوليفين . علشان الأجسام الغنية بالأوليفين نادرة فى حزام الكويكبات، فقد اقترح أن بعض أحصنة طروادة المريخية تم التقاطها من الحطام الناتج عن تأثير كبير على مدار المريخ لما واجه جنين كوكبي. المجموعة فيها 14 كويكب تم التأكد من أنها أحصنة طروادة مستقرة على المريخ من فى عمليات المحاكاة الرقمية طويلة المدى، لكن تسعة منها بس مقبولة من مركز الكواكب الصغيره .

مجموعة L5 ( باللون الأخضر) ومجموعة L4 (أزرق فاتح) من كويكبات طروادة للمريخ والمشترى تظهر جنب لجنب مع مدارات كوكب المشترى والكواكب الداخلية. يظهر المريخ باللون الأحمر. المدار الخارجى هو مدار كوكب المشتري.

نظر للتشابه المدارى الوثيق، يُفترض أن معظم الأعضاء الأصغر فى مجموعة L5 هيا أجزاء من يوريكا تم فصلها بعد ما تم نسجها بواسطة تأثير YORP (فترة دوران يوريكا هيا 2.69 ساعة). يتمتع حصان طروادة L 4 1999 UJ 7 بفترة دوران أطول بكثير توصل ل50 ساعة بالتقريب ، و سبب ده على ما يبدو لالدوران الفوضوى اللى يمنع دوران YORP.[1]

شوف كمان

تعديل
  • طروادة (جرم سماوي)
  • الكواكب الصغيرة اللى تدور قرب نقاط طروادة
    • طروادة الأرض
    • طروادة كوكب المشتري
    • طروادة نبتون

مصادر

تعديل
  1. Lovett, R. (2017-10-20). "Sun's light touch explains asteroids flying in formation behind Mars". Science. doi:10.1126/science.aar2794.