عبد الرحيم الزرقانى

الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

عبدالرحيم الزرقانى (1913 - 1985) Abdelrahim El Zarakany مخرج مسرحى و ممثل مصري، بيعتبر واحد من رواد الإخراج المسرحى فى مصر بخاصًة فى فترة الستينات.

عبد الرحيم الزرقانى
(بالعربى: عبد الرحيم الزرقاني)، و(بالمصرى: عبدالرحيم الزرقاني تعديل قيمة خاصية الاسم باللغه الأصليه (P1559) في ويكي بيانات
معلومات شخصيه
تاريخ الميلاد 30 يوليه 1913   تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
تاريخ الوفاة 1 نوفمبر 1985 (72 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
مواطنه
مصر   تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه مخرج مسرحيات ،  وممثل   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
المواقع
IMDB صفحته على IMDB  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (IMDb) (P345) في ويكي بيانات
السينما.كوم صفحته على السينما.كوم  تعديل قيمة خاصية معرف السينما.كوم للأشخاص (P3136) في ويكي بيانات

اتولد فى (30-7-1913) فى مدينة قنا، اسمه بالكامل (عبد الرحيم محمد عبد الغنى الزرقاني) و هو اخو الكاتب على الزرقانى . اتخرج فى (المعهد العالى للفنون المسرحية) سنة 1947 . بحسب الكاتب المسرحى (الفريد فرج) فقد كان "مخرج واقعًى بسيطً يصب غالب إهتمامه على إبراز معالم النص وعلى إختيار ممثل ذو أداء مناسب وعلى إضاءة حركة الممثل.

كان يحب اللغة العربية الفصحى إخراج وتمثيل" و كان "محافظ فى بناء الاطار المسرحى من الديكور والملابس والادوات المسرحية بواقعية طبيعية لااجتهاد بها". و كان معروف عنه دقته فى التدقيق فى مخارج الألفاظ والصوتيات والنص وبتمسكه الشديد بنصه الخاص وعدم سماحه لأى فرد بتبديل أى شيء فى النص اللى استقر عليه لا حذف ولا إضافة.

أخرج الكتير من المسرحيات اللى حققت نجاح كبير بداية من مسرحية (بداية ونهاية) ،(فى بيتنا رجل) ،(عيلة الدوغري) ،(سليمان الحلبي) ،(ليلى والمجنون) ونهاية بآخر أعماله المسرحية (طائر البحر) اللى أخرجها فى السنه اللى قبلها لرحيله للمسرح القومي.

بجانب موهبته الملموسة فى الإخراج كانت له موهبته فى التمثيل كمان حيث قام ببطولة عشرين مسرحية أبرزها مسرحية (أهل الكهف) ،(بابا عايز يتجوز) و (تحت الرماد). و كان كمان واحد من رواد الشغل الإذاعى حيث قدم للإذاعة ما يقلش عن ألفيّ بطولة إذاعية سواء كانت فى شكل مسلسلات أو مسرحيات قام بإخراجها. شارك فى عدد قليل من المسلسلات التليفزيونية من أبرزها (هارب من الأيام) و(محمد رسول الله). وفى السينما فقد شارك كممثل فى عدد من الأفلام لعل أشهرها هو دوره كبائع الأخلاق فى فيلم (أرض النفاق). توفى سنة 1984 عن عمر 72 سنه.

[1]