فاروق ابراهيم

الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

اتولد فاروق إبراهيم أبو العلا فى ٦ اغسطس ١٩٣٩ بمنطقة المناصرة بحى الموسكى.

بدأ فاروق مشواره فى التصوير فى فترة مبكرة من حياته ف سنة ١٩٤٩ طلب منه خاله اللى كان يعمل طباع بجورنال المصرى أن يذهب معه ليها، وفى معمل التصوير بالمصرى كان فاروق يقوم بأعمال التنظيف يمسح ويكنس وينظف أحواض المعمل. كان نظام التصوير فى الفتره دى يتم عن طريق المقاولة مع مكاتب التصوير العادية و كان صاحب مكتب التصوير المتعاقد مع المصرى اسمه "كاربو زخاري". ابتدا فاروق فى الفتره دى مع أعمال النظافة يدخل اوضه التحميض وطبع الصور فى الحجرة المظلمة، و أُعجب بده الفن إعجاب شديدًا، ولما نقلت جورنال المصرى لمبناها الجديد بشارع القصر العينى نقل فاروق معها فى صحبة زخاري، و بعد ما قفلت المصرى نقل مع زخارى لجورنال الجمهورية.

أصدرت الثورة بعد كده مجلة بناء الوطن و أسندت أعمال التصوير لمكتب زخارى اللى تعاقد كمان مع جورنال وطني، و كان ده التعاقد هو بداية التصوير الصحفى و أول مرة يُنشر اسم فاروق إبراهيم فى جورنال وطنى كان باسم "فاروق زخاري" أما التوقيع باسمه الحقيقى كان بمجلة "بناء الوطن" و كان اسمه يوضع فى برواز و يُكتب فيه "تصوير كاربو زخارى وفاروق إبراهيم". فى ٧ مايو عام ١٩٦١ دخل فاروق إبراهيم بأخبار اليوم، واستطاعفىعمله بيها أن يحقق انتصارات صحفية منفىصوره الفنية المعبرة، كما قام بالتقاط صور نادرة للرئيس السادات، ونتيجة لإصراره ومجهوداته حصل فاروق على جايزة "مصطفى أمين وعلى أمين" كأحسن مصور عام ١٩٨٤ كما تدرج فى المناصب بأخبار اليوم علشان استطاع بموهبته أن يصبح رئيس لقسم التصوير بأخبار اليوم وتوفى من شوية سنين .