أفلام القراصنة هيا أفلام حكايتها بتحصل بين القرنين السبعتاشر و التاسع عشر. مسرحية القرن اللى يلعب فيها القراصنة أو القراصنة أو القراصنة أو القراصنة دور مهم ، ساعات كشخصيات رئيسية أو شخصيات رئيسية. ممكن اعتبار ده النوع من أفلام القراصنة نوع فرعى من أفلام المغامرات مع أفلام الغرب ، و أفلام الصجرسون ، و أفلام الفرسان ، و أفلام العباءة والسيف و كمان أفلام الساموراى . الأنواع المتداخلة - كمان مع الأفلام التاريخية - مش غير عادية ،لكن طبيعية ، وده مش أقله بسبب التعريف الغامض لكلمة " قرصان ".

ملصق سينمائى لـ The Black Pirate (1926)

يعد فيلم القرصان واحد من أقدم أنواع الأفلام. كان أول فيلم قرصان ناجح هو الفيلم الصامت The Pirate ، بطولة دوجلاس فيربانكس الأب عام 926 ييفيلم قراصنه،كن تم تصوير فى وقت مبكر من سنة 1919 ، صنع ارنست وندت فيلم Störtebeker المفقود دلوقتى عن كلاوس ستورتيبيكر. فيلم آخر من أفلام القراصنة المبكرة هو فيلم بيتر بان الامريكانى سنة 1924.فى وقت مبكر من سنة 1919 ، صنع ارنست وندت فيلم Störtebeker المفقود دلوقتى عن كلاوس ستورتيبيكر. فيلم آخر من أفلام القراصنة المبكرة هو فيلم بيتر بان الامريكانى سنة 1924.فى وقت مبكر من سنة 1919 ، صنع ارنست وندت فيلم Störtebeker المفقود دلوقتى عن كلاوس ستورتيبيكر. فيلم آخر من أفلام القراصنة المبكرة هو فيلم بيتر بان الامريكانى سنة 1924.ه بلونين تكنيكولور .

تاريخ فيلم القراصنة تعديل

فى وقت مبكر من سنة 1919 ، صنع ارنست وندت فيلم Störtebeker المفقود دلوقتى عن كلاوس ستورتيبيكر . فيلم آخر من أفلام القراصنة المبكرة هو فيلم بيتر بان الامريكانى سنة 1924.

فى اعلان عن المرحلة الكبرى من فيلم القرصان مع ولادة ده النوع من الفيلم اللى اخد جايزة الأوسكار " القرصان " (الولايات المتحدة الامريكانيه ، 1943). بعدين بلغ التطوير ذروته سنة 1953. قبل كده ، كان من الممكن رؤية موضوع القراصنة وكل شيء من حوله فى اكتر من 14 فيلم صامتًا. سنة 1953 وحده ، تم انتاج اكتر من 10 أفلام قرصنة للسينما. نوع أفلام القراصنة بلغ ذروته مع Errol Flynn ، و اللى ماكانش ممكن الوصول ليه فى كل السنين اللى سبقت 2003. كل الانتاجات الرئيسية فى التمانينات والتسعينيات كانت تعتبر فاشلة. ماكانش قراصنة الكاريبى لجور فيربينسكى قد حقق نجاح حقيقى لحد سنة 2003. اتعرض انتاج الفيلم باكتر من شكوك مقدم ، لكنه كان ناجحً أدىل4 تتابعات. فى الغالب تصور الأفلام مصير القراصنة التاريخيين اللى جعلوا منطقة البحر الكاريبى أو المحيط الهندى غير آمنة من القرن السبعتاشرلالقرن التسعتاشر أو كانو يبحرون قبالة الساحل الأفريقي. أفلام القراصنة الصحيحة تاريخيا هيا كمان قوية جدا

بس ، معظم أفلام القراصنة تصور قصص خيالية اما مستندةلروايات (أشهر مثال: " جزيرة الكنز " لروبرت لويس ستيفنسون ) ، أو اتكتبت فى الأصل لفيلم. هنا ، كمان ، ممكن ملاحظة الاختلافات فى الملخص. من ناحية ، هناك أفلام تتناول ظروف تاريخية ، زى فيلم " Pirates of the Water " ( Captain Blood ، كمان لمايكل كيرتس ، ومرة تانيه مع Errol Flynn) ، يتم ارسال طبيب انجليزيلالمنفى بدعوى دعم المتمردين و بعدين يلجأ نفسهلالقراصنة للانتقام ، من ناحية تانيه ، يتم كتابة الأفلام علشان قيمة ترفيهية خالصة دون خلفيات تاريخية مفصلة ، زى الحال فى الفتره الاخيره فى "Pirates of the Caribbean " ( Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black بيرل ، 2003).

افلام تعديل

لينكات برانيه تعديل

مصادر تعديل

 
فيلم قراصنه على مواقع التواصل الاجتماعى