فيلم B أو فيلم B هو فيلم سينمائى تجارى منخفض الميزانية . فى استخدامه الأصلى ، فى العصر الذهبى لهوليوود ، تم تحديد المصطلح بدقة اكبر للأفلام المعدة للتوزيع على أنها النص السفلى الأقل شهرة لميزة مزدوجة (تشبه الجوانب B للمزيكا المسجلة). بس ، توقف انتاج امريكا للأفلام اللى كانت تهدف تكون "الأفلام الثانية" لحد كبير بحلول نهاية الخمسينيات من القرن العشرين. مع ظهور التلفزيون التجارى ساعتها ، تحولت أقسام انتاج الأفلام فى استوديو الأفلام B لأقسام انتاج الأفلام التلفزيونية. ابتكرو كثير من نفس النوع من المحتوى فى أفلام و مسلسلات منخفضة الميزانية. يستمر استخدام مصطلح "فيلم B" بمعناه الأوسع لحد يومنا. فى استخدام ما بعد العصر الذهبى ، ممكن تتراوح أفلام B من أفلام الاستغلال المروعةلأفلام arthouse المستقلة.

فيلم B
 

نوع افلام   تعديل قيمة خاصية واحد من (P31) في ويكي بيانات
بيتكون من فيلم خيال علمى
فيلم رعب   تعديل قيمة خاصية بيتكون من (P527) في ويكي بيانات
أنتج روجر كورمان "King of the Bs" و أخرج The Raven (1963) لصالح American International Pictures . يتصدر فينسنت برايس مجموعة من الممثلين المخضرمين مع جاك نيكلسون الشاب.

فى الحالتين ، تمثل معظم أفلام الدرجة التانيه نوع معين - كان الفيلم الغربى عنصر أساسى فى أفلام العصر الذهبى ، فى الوقت نفسه بقت أفلام الخيال العلمى والرعب منخفضة الميزانية اكتر شهرة فى الخمسينيات من القرن العشرين. فى الغالب كانت أفلام الدرجة التانيه جزء من سلسلة لعب فيها النجم نفس الشخصية. دايما بالتقريب أقصر من الأفلام الروائية الطويلة ، كان كتير منها 70 دقيقة أو أقل. المصطلح يشير لتصور سنة بأن أفلام الدرجة التانيه كانت أدنى من العناوين الرئيسية ؛ فى الغالب النقاد اتجاهلو أفلام B .

لسه أفلام Latter-day B تلهم ساعات الكتير من التتابعات ، لكن المسلسلات أقل شيوع. مع زيادة متوسط وقت تشغيل احسن الأفلام ، زاد متوسط وقت تشغيل أفلام الدرجة الثانية. فى استخدامه ، يحتوى المصطلح على دلالات متناقضةلحد ما: فقد يشيرلرأى مفاده أن فيلم معين هو (أ) "فيلم من النوع" مع الحد الأدنى من الطموحات الفنية أو (ب) فيلم حيوى وحيوى لا تعيقه القيود المفروضة على المزيد مشاريع غاليه اوى وخالية من أعباء اتفاقيات الفيلم المستقل الجاد المفترض. يستخدم المصطلح دلوقتى بشكل فضفاض للاشارةلبعض الأفلام السائدة ذات الميزانية المرتفعة مع محتوى بأسلوب الاستغلال ، فى العاده فى الأنواع المرتبطة تقليدى بفيلم B.

لينكات برانيه تعديل

مقابلات مع محترفى أفلام الدرجة التانيه تعديل

متنوع تعديل