الكاتب هو الشخص اللى بيستخدم الكلمات المكتوبه باساليب و تقنيات مختلفه لتوصيل الافكار.

كاتب
 

تسمية البنات (بالمصرى: كاتبه تعديل قيمة خاصية صيغة التأنيث (P2521) في ويكي بيانات
فرع من مؤلف ،  وفنان   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات
مختلف عن مؤلف   تعديل قيمة خاصية مختلف عن (P1889) في ويكي بيانات

الكتاب بينتجو اشكال مختلفه من الفن الادبى و الكتابه الابداعيه زى الروايات و القصص القصيره و الشعر و المسرحيات و الافلام و السيناريوهات و المقالات و التقارير و المقالات الاخباريه و غيرها من اللى بتهم الجمهور. نصوص الكتاب دى بيتم نشرها من فى مجموعه الوسائط زى دور النشر و المجلات و الجرايد و المواقع الالكترونيه . الكتاب غالبن بيساهمو بشكل كبير فى ثقافة المجتمع.

الكاتب هو الشخص اللى يستخدم الكلمات المكتوبة فى أساليب و أنواع وتقنيات الكتابة المختلفة لتوصيل الأفكار، لإلهام المشاعر والعواطف، أو للترفيه. ممكن للكتاب تطوير أشكال مختلفة من الكتابة زى الروايات والقصص القصيرة والدراسات ومذكرات الرحلات والمسرحيات والسيناريوهات والعروض التليفزيونية والأغانى والمقالات و التقارير والمقالات الإخبارية اللى ممكن تكون ذات فائدة لعامة الناس . يتم نشر أعمال الكتاب فى الوقت الحاضر عبر مجموعة واسعة من وسايل الإعلام . فى الغالب ما يساهم الكتاب الماهرون القادرون على استخدام اللغة للتعبير عن الأفكار بشكل جيد، بشكل كبير فى المحتوى الثقافى للمجتمع.

يستخدم مصطلح "الكاتب" كمان فى أماكن تانيه من الفنون والمزيكا، زى كاتب الأغانى أو كاتب السيناريو، لكن كمان "الكاتب" المستقل يشير فى العاده لإنشاء لغة مكتوبة. بعض الكتاب يشتغلو من التقليد الشفهى .

يمكن للكتاب إنتاج مواد عبر عدد من الأنواع، خيالية أو غير خيالية . يستخدم كتاب تانيين وسائط متعددة زى الرسومات أو الرسوم التوضيحية لتعزيز توصيل أفكارهم. اتعمل طلب آخر مؤخر على ايد القراء المدنيين والحكوميين لأعمال الكتاب التقنيين غير الخياليين، اللى تخلق مهاراتهم وثائق تفسيرية مفهومة من النوع العملى أو العلمي. قد يستخدم بعض الكتاب الصور (الرسم أو الرسم أو الرسومات) أو الوسائط المتعددة لتعزيز كتاباتهم. فى حالات نادرة، يتمكن الكتاب المبدعون من إيصال أفكارهم عبر المزيكا كمان الكلمات.[1]

بالإضافة لإنتاج أعمالهم المكتوبة، فى الغالب ما يكتب الكتّاب عن كيفية كتابتهم ( عملية كتابتهم )؛ لماذا يكتبون (أى دوافعهم)؛ وكمان التعليق على أعمال الكتاب التانيين (نقد).[2] يعمل الكتاب بطريقة احترافية أو غير احترافية، أى مقابل أجر أو بدون مقابل، و يتم الدفع لهم إما مقدمًا، أو عند القبول، أو بس بعد نشر أعمالهم. الدفع مش اللا واحد من دوافع الكتاب والكتير منهم لا يحصلون على أجر مقابل عملهم.  [ بحاجة لمصدر ]

تم استخدام مصطلح الكاتب كمرادف للمؤلف ، رغم أن المصطلح الأخير له معنى أوسع لحد ما ويستخدم لنقل المسؤولية القانونية عن قطعة من الكتابة، لحد لو كان تكوينها مجهولا أو مش معروف أو تعاونيا. يشير المؤلف فى أغلب الأحيان لكاتب الكتاب.[3]

انواع تعديل

الكتاب ممكن يكتبو نصوص واقعيه او خياليه, و ممكن يستعينو فى نصوصهم وسايل توضيحيه زى الرسومات او الاشكال البيانيه لتحسين التواصل مع افكارهم.[4][5]

تخصصات تعديل

فيه تخصصات كتيره ممكن الكتاب يكتبو فيها و علا اساسها ممكن تصنيفهم و تصنيف اعمالهم زى:

  • روائى
  • شاعر
  • شاعر اغانى
  • كاتب قصص قصيره
  • كاتب اوپرا
  • مؤلف مسرحيات
  • مؤلف افلام
  • سيناريست يعنى كاتب سيناريو
  • كاتب خطابات
  • محرر صحفى
  • كاتب مقالات
  • كاتب كتب علميه
  • مؤرخ
  • كاتب قواميس
  • مترجم
  • مدون
 
صورة للكاتب والشاعر السويدى الفنلندى زاكريس توبيليوس (1818–1898) بريشة ألبرت إيدلفلت

الكتاب يختار من مجموعة من الأنواع الأدبية للتعبير عن أفكارهم. ممكن تكييف معظم الكتابة لاستخدامها فى وسيلة تانيه. على سبيل المثال، ممكن قراية عمل الكاتب على انفراد أو تلاوته أو تمثيله فى مسرحية أو فيلم. على سبيل المثال، ممكن كتابة الهجاء على شكل قصيدة، أو مقال، أو فيلم، أو مسرحية كوميدية، أو جزء من الصحافة. قد يتضمن كاتب الرسالة عناصر من النقد أو السيرة الذاتية أو الصحافة.

يعمل الكتير من الكتاب عبر الأنواع. يحدد ده النوع المعايير لكن تمت تجربة كل أنواع التكيف الإبداعي: الرواية للفيلم؛ قصيدة للعب. التاريخ لالمزيكا. قد يبدأ الكتاب حياتهم المهنية فى نوع واحد ويتحولون لنوع آخر. على سبيل المثال، ابتدا المؤرخ ويليام دالريمبل فى ده النوع من أدب الرحلات ويكتب كمان كصحفي. أنتج الكتير من الكتاب أعمال خيالية وغير روائية، فى الوقت نفسه يكتب تانيين فى نوع يجمع بين الاثنين. على سبيل المثال، يقوم كتاب الرومانسيات التاريخية ، زى جورجيت هاير ، بإنشاء شخصيات وقصص تدور أحداثها فى فترات تاريخية. فى ده النوع، تميل دقة التاريخ ومستوى التفاصيل الواقعية فى العمل لالمناقشة. يكتب بعض الكتاب كلا من الخيال الإبداعى والتحليل الجاد، و أحيان يستخدمون أسماء تانيه لفصل أعمالهم. دوروثى سايرز ، على سبيل المثال، كتبت روايات الجريمة لكن كانت كمان كاتبة مسرحية وكاتبة مقالات ومترجمة وناقدة.

الأدبية والإبداعية تعديل

 
ألكسندر بوشكين يقرأ قصيدته قدام جافريلا ديرزافين (1815)

شاعر تعديل

يستفيد الشعراء من اللغة لأقصى حد لتحقيق تأثير عاطفى وحسى ومعرفي. لإنشاء دى التأثيرات، يستخدمون القافية والإيقاع ويطبقون كمان خصائص الكلمات مع مجموعة من التقنيات التانيه زى الجناس والسجع . الموضوع الشائع هو الحب وتقلباته. قصة حب شكسبير الاكتر شهرة روميو وجولييت ، على سبيل المثال، مكتوبة فى مجموعة متنوعة من الأشكال الشعرية، تم عرضها فى عدد لا يحصى من المسارح وتم تحويلها ل8 نسخ سينمائية على الأقل.[6] جون دون شاعر آخر مشهور بشعر الحب.

الروائى تعديل

الروائى هو مؤلف أو كاتب روايات، رغم أن الروائيين فى الغالب ما يكتبون كمان فى أنواع تانيه من الخيال والواقع. بعض الروائيين هم روائيون محترفون، و علشان كده يكسبون عيشهم من كتابة الروايات و غيرها من الأعمال الخيالية، فى الوقت نفسه يطمح تانيين لإعالة نفسهم بهذه الطريقة أو الكتابة كهواية. يكافح معظم الروائيين لنشر رواياتهم الأولى، لكن بمجرد نشرها، فى الغالب ما يستمرون فى النشر، رغم أن القليل منهم يصبحون من المشاهير الأدبيين، و علشان كده يكتسبون مكانة أو دخل كبير من عملهم.

ساخر تعديل

يستخدم الساخر الذكاء للسخرية من عيوب المجتمع أو الأفراد، بقصد الكشف عن الغباء. فى العاده ما يكون موضوع الهجاء قضية معاصرة زى القرارات السياسية غير الفعالة أو السياسيين، رغم أن الرذائل البشرية زى الجشع هيا كمان موضوع منتشر ومنتشر. كتب الفيلسوف فولتير قصيدة ساخرة عن التفاؤل بعنوان كانديد ، اللى تحولت بعدين لأوبرا، وكتب ليها الكتير من الشعراء الغنائيين المشهورين. هناك عناصر من العبثية فى كانديد ، تمام زى ما هو الحال فى أعمال الساخر المعاصر بارى همفريز ، اللى يكتب هجاءًا كوميدى لشخصيته السيدة إدنا إيفراج ليؤديها على المسرح.

يستخدم الساخرون تقنيات مختلفة زى السخرية والسخرية والمبالغة لتوضيح وجهة نظرهم ويختارون من مجموعة كاملة من الأنواع - ممكن يكون الهجاء فى شكل نثر أو شعر أو حوار فى فيلم، على سبيل المثال. واحد من أشهر الكتاب الساخرين هو جوناثان سويفت اللى كتب رحلات جاليفر المكونة من 4 مجلدات والكتير من الأعمال الساخرة التانيه، بما فيها اقتراح متواضع ومعركة الكتب .

كاتب قصة قصيرة تعديل

كاتب الحكايه القصيرة هو كاتب القصص القصيرة، والأعمال الخيالية اللى ممكن قراءتها فى جلسة واحدة.

أدائية تعديل

واضع كلمات الأوبرا تعديل

 
الملحن ريتشارد فاغنر ، اللى كتب كمان نصوص أعماله

Libretti (جمع libretto) هيا نصوص للأعمال المزيكا زى الأوبرا. على سبيل المثال، كتب الشاعر وكاتب الأوبرا الفينيسى لورينزو دا بونتى نص لبعض أعظم أوبرا موزارت . لويجى إليكا وجوزيبى جياكوزا كانا مؤلفى الأغانى الإيطاليين اللى كتبوا لجياكومو بوتشينى . يتعاون معظم مؤلفى الأوبرا مع كاتب الأوبرا، لكن على نحو غير معتاد، كتب ريتشارد فاغنر المزيكا والليبريتى لأعماله بنفسه.

  1. Nobel prize winner Rabindranath Tagore is an example.
  2. Jonathan Franzen, for example, criticised John Updike for being "exquisitely preoccupied with his own literary digestive processes ..." and his "lack of interest in the bigger postwar, postmodern, socio-technological picture" Franzen, Jonathan (6 September 2013). "Franzen on Kraus: Footnote 89". The Paris Review (206). Archived from the original on 23 April 2020. Retrieved 11 September 2013.
  3. "Definition of AUTHOR". www.merriam-webster.com. 12 October 2023.
  4. William. The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark.
  5. Rafey (2005). A history of literary criticism : from Plato to the present. Malden, Mass. : Blackwell Publishing.
  6. 1936, 1954, 1955, 1966, 1968, 1978, 2013, 2014. IMDb listing.