الكاثار (باليونانيَّة: καθαροί) ومعناها الطاهر، هيا حركة مسيحية ليها جذور غنوصيه أو إحيائيه ابتدأت فى نص القرن الاتناشر.[1][2] وانتعشت فى بعض مناطق اوروبا الجنوبية، وبالخصوص ما هو دلوقتى شمال ايطاليا وجنوب فرنسا، بين القرنين الاتناشر و الاربعتاشر. كان يعرف الأتباع باسم الكاثار، و دلوقتى يتم تذكرهم بشكل رئيسى لتعرضهم لفتره طويلة من الاضطهاد على ايد الكنيسة الرومانية الكاثوليكية، واللى لم تعترف بإيمانهم على أنهم مسيحيون.

كاثار
 

دين   تعديل قيمة خاصية واحد من (P31) في ويكي بيانات
التأسيس القرن 11  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات

صليب الكاثار: رمز حركة الكاثار.

ظهر الكاثار فى أوروبا فى منطقة لانغيدوك بفرنسا فى القرن الحداشر وده ما يظهر عند ظهور الاسم لأول مرة. كان يعرف الملتحقين أحيان باسم ألبجنسيون أو الألبيجيون، تيمنا فى مدينة ألبى الواقعة فى جنوب فرنسا حيث ابتدت الحركة فيها بالبداية.

وتم تدريس الكاثارية فى البداية على ايد قادة الزهد اللى وضعوا القليل من الإرشادات، وبالتالي، بعض الممارسات والمعتقدات الكاثاريه تنوعت حسب المنطقة وعلى مر الزمن. شجبت الكنيسة الكاثوليكية الممارسات الكاثاريه، و اعتبرتها الكنيسة الرومانية الكاثوليكية وقتها طائفة خارجة عن الدين المسيحى.

مصادر تعديل

  1. Rosenberg, Alfred (c. 1980). "Myth of the 20th century". p. 93. Archived from the original on 2 يناير 2020. Retrieved 25 January 2017.
  2. Pays Cathare Archived 2008-08-10 at the Wayback Machine