الكباريه شكل من أشكال الترفيه المسرحى اللى يتضمن الموسيقى أو الأغنية أو الرقص أو التلاوة أو الدراما . ممكن يكون مكان الأداء حانة أو كازينو أو فندق أو مطعم أو ملهى ليلى مع مسرح للعروض. الجمهور ، فى الغالب بياكل أو يشرب ، لا يرقص فى العاده لكن يجلس فى العاده على الطاولات. فى العاده ما يتم تقديم العروض بواسطة سيد الاحتفالات أو MC. الترفيه ، كما تفعل مجموعة من الممثلين و حسب أصوله الأوروبية ، فى الغالب (لكن مش دايما) موجه نحو الجماهير البالغة وذات طبيعة سرية بشكل واضح. فى امريكا ، فى الغالب ما ياتعلن عن التعرى ، أو الهزلى ، أو عروض السحب ، أو المطرب الفردى مع عازف البيانو ، كمان الأماكن اللى تقدم ده الترفيه ، على أنها ملاهي.

كباريه
 

معرض صور كباريه  - ويكيميديا كومنز  تعديل قيمة خاصية معرض كومنز (P935) في ويكي بيانات
كافيه لو شات نوير حوالى سنة 1920

اصل الاسم تعديل

المصطلح فى الأصل من لغة Picard أو كلمات لغة الوالون camberete أو cambretلاوضه صغيرة (القرن الاتناشر). اتلقا على أول استخدام مطبوع لكلمة kaberet فى مستند من 1275 فى تورناى . تم استخدام المصطلح من القرن التلاتاشر فى اللغة النيديرلاندية الوسطى يعنى نزل أو مطعم غير مكلف ( caberet ، cabret ).[1]

محتمل تكون كلمة كامبريت مشتقة من شكل سابق من شامبريت ، أو اوضه صغيرة ، أو من الغرفة الفرنسية النورماندية اللى تعنى حانة ، و هيا نفسها مشتقة من الكلمة اللاتينية المتأخرة كاميرا اللى تعنى سقف مقوس.[2]

التاريخ الوطنى تعديل

بارات فرنسية تعديل

الكباريهات ظهرت فى باريس فى أواخر القرن الخمستاشر على الأقل. تم تمييزهم عن البارات لأنهم كانو يقدموبياكل  و كمان نبيت ، و كانت الترابيزه متغطيه بقطعة قماش ، والسعر كان يتم تحصيله بالطبق مش الكوب. لم يكونوا مرتبطين بشكل خاص بالترفيه لحد لو كان الموسيقيون يؤدون فى بعض الأحيان فى كليهما.[3] فى وقت مبكر ، كانت الملاهى تعتبر احسن من الحانات. بحلول نهاية القرن الستاشر ، كانو المكان المفضل لتناول الطعام فى الخارج. فى القرن السبعتاشر ، ظهر تمييز أوضح لما اقتصرت البارات على بيع النبيت ، و بعدين لتقديم اللحوم المشوية.

أماكن بارزة تعديل

فنانين مشاهير تعديل

شوف كمان تعديل

  • ملهى (فيلم 1972)
  • كباريه باراديس
  • عشاء المسرح
  • La Soirée
  • قانون ملهى ليلي
  • ريفو
  • فيديت (ملهى)

لينكات برانيه تعديل

 * تشريح ملهى نيديرلاندي مقال من مجلة البلاد المنخفضة (1994)

مصادر تعديل

  1. "Etymology of Cabaret" (in الفرنسية). Ortolong: site of the Centre National des Resources Textuelles et Lexicales. Retrieved 11 January 2019.
  2. "Cabaret definition and meaning | Collins English Dictionary". www.collinsdictionary.com (in الإنجليزية). Retrieved 2018-08-15.
  3. Jim Chevallier, A History of the Food of Paris: From Roast Mammoth to Steak Frites, 2018, ISBN 1442272821, pp. 67-80
 
كباريه على مواقع التواصل الاجتماعى