الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

الكنافه المبرومه نوع من الكنافه سهلة التحضير، ومناسبة جدا لتقديمها في المناسبات السعيدة والتجمعات الكبيرة، فلا تحتاج لمجهود في تقسيمها أو تحليتها بالقطر، وتقدم مع القهوة العربيه.[1] تحضر في المناسبات العديدة، وفي الأيام الرمضانيه، يحتل طبق الكنافه مكانه مميزة عند الغالبيه العظمى من الناس، لطعمها الشهِي، وسهولة تحضيرها وإعدادها،. والكنافة طبق شرقى بامتياز اشتهرت في تحضيره بلاد الشام، ومصر، وتعد مدينة نابلس في فلسطين المدينة الرائده في تحضير طبق الكنافه فنسبت ليها واتسمت بالكنافة النابلسيه، واللى اتشهرت في العديد من الدول العربيه، وكمان الدول الاجنبيه، وهي من الأطباق الشعبيه اللى نجدها باستمرار وعلى مدار السنة.[2]

كنافه مبرومه

مصادر

تعديل
  1. "طريقة عمل كنافة مبرومة-الكنافة المبرومة-موضوع". Archived from the original on 6 أبريل 2011. Retrieved 8 مارس 2022. {{cite web}}: Check |url= value (help); Check date values in: |archivedate= (help)
  2. "طريقة عمل كنافة مبرومة-أصل الكنافة-موضوع". Archived from the original on 6 أبريل 2011. Retrieved 8 مارس 2022. {{cite web}}: Check |url= value (help); Check date values in: |archivedate= (help)