كنيسة بربارة تقع فى مصر اتأسست في أواخر القرن الرابع وأوائل الخامس الميلادي.

كنيسة برباره

البلد  مصر
التقسيم الادارى القاهرة
الابرشيه القاهرة
المعلومات المعمارية
النوع المعماري كنيسة
النمط المعماري قبطي
الإدارة
أبرشية القاهرة
الموقع الرسمى الموقع الرسمى  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات

خريطة
إحداثيات 30°00′21″N 31°13′52″E / 30.0057°N 31.2311°E / 30.0057; 31.2311   تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات

كنيسة القديسة بربارة توجد في حارة الروم في منطقة بابليون وتحوي جسدها ، وهي كنيسة جميلة وعريقة وذات قدسية خاصة واحترام وتقدير. اتوجد المذبح خلف السدة وعلى يمين المذبح حائط ارتفاعه 4 أقدام وبه صندوق به جسد القديسة بربارة، فكان يسمح للزوار بلمس جسدها. تولى ادارتها مسيحي الحزام، وبعدها الرهبان اليونانيين، وفي العصر الوسيط) وكرست الكنيسه أصلا على اسم الراهبه بربارة.

تاريخ الكنيسة تعديل

اتهدمت الكنيسة في سنه 1318م وكان المسيحيين رفعوا طلب الي الناصر محمد بن قلاوون للاذن في اعادة ما تهدم منها فأذن لهم في ذلك فعمروها أحسن مما كانت عليه فغضبت طائفة من المسلمين وأخبروا السلطان بأن المسيحيين أحدثوا بناء جديد بجانب الكنيسة، فأمر السلطان بهدم ما جددوه فاجتمع العامة وهدموا الكنيسة وأقاموا محراب للصلاة فأشتكى المسيحيون فأمر القاضي بهدم المحراب.

القديسة برباره تعديل

كانت بربارة فتاة بالغة الجمال، اتولدت في احدى مدن اسيا الصغرى في أوائل القرن التالت الميلادي من أب ثري وثني يدعى ديوسقوروس، وتلقت علومها على يد العالم اللاهوتي المصري اوريجانوس ، ثم اعتقنت الديانة المسيحية. ورفضت الزواج لتكريس حياتها لخدمة الديانة اللي اعتنتقتها واستشهدت في عهد الامبراطور الروماني ماكسيميانوس . وتخربت كنيستها في العصور التالية كغيرها من الكنائس، فأعاد بناءها الوزير القبطي يوحنا بن الأبح سنة 1072م على عهد الخليفة المستنصر بالله.

شوف تعديل

اثار قبطيه مصريه

معرض صور تعديل

 
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: