كويكبات اپوللو

كويكبات اپوللو هيا مجموعة من الكويكبات القريبة من الأرض اللى سميت باسم اپوللو سنة 1862 ، اكتشفها عالم الفلك الألمانى كارل رينموث فى تلاتينات القرن العشرين. إنها كويكبات عابرة للأرض ولها محور مدارى شبه رئيسى اكبر من محور الأرض (a > 1 AU ) لكن مسافات الحضيض أقل من مسافة الأوج للأرض (q <1.017 AU).

كويكبات اپوللو
 

المكتشف كارل ڤيلهيلم راينموت   تعديل قيمة خاصية المكتشف أو المخترع (P61) في ويكي بيانات
تاريخ الاكتشاف العقد 1930  تعديل قيمة خاصية زمن الاكتشاف أو الاختراع (P575) في ويكي بيانات

عدد كويكبات اپوللو المعروف 17,540، ده يخلليهم اكبر مجموعة من الأجسام القريبة من الأرض (cf. the آتن، آمور وكويكبات أتيرا[1] منها 1,571 كويكب مرقمة علشان الكويكبات مابتترقمش إلا بعد رصدها عند 2 أو اكتر معارضات, اتحدد 1,976 على أنها كويكبات يحتمل تكون خطر [2]

كل ما اقترب المحور شبه الرئيسى من محور الأرض، قلت الحاجة لالانحراف المركزى لعبور المدارات . نيزك تشيليابينسك ، اللى انفجر فوق مدينة تشيليابينسك فى منطقة الأورال الجنوبية فى روسيا فى 15 فبراير 2013،و ده اتسبب فى إصابة ما يقدر بنحو 1500 شخص بالزجاج المتطاير من الشبابيك المكسورة، كان كويكب من فئة اپوللو.

كويكبات تعديل

اكبر كويكب معروف اپوللو هو سيزيف 1866 ، و قطره حوالى 8.5 كم. تتضمن أمثلة كويكبات اپوللو المعروفة :

شوف كمان تعديل

لينكات برانيه تعديل

مصادر تعديل

  1. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع neo-jpl-stats
  2. "Small-Body Database Query". Solar System Dynamics - Jet Propulsion Laboratory. NASA - California Institute of Technology. Retrieved 2023-02-01.
 
كويكبات اپوللو على مواقع التواصل الاجتماعى